Cécile Janssen
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


Volgens Shu draait het allemaal om eten. Sinds Deliveroo in Londen begon, is de maaltijdbezorger uitgegroeid tot een in 13 landen actieve multinational met een marktwaarde van €2 miljard. In Nederland, waar Thuisbezorgd.nl de marktleider is, fietsen de Deliveroo-riders (sinds dit jaar allemaal zzp'ers) in 14 steden rond. Eind dit jaar zouden er 2.500 restaurants aangesloten moeten zijn. Deliveroo bezorgt niet alleen maaltijden, het bedrijf richt ook keukens in om restaurants dichter bij hun bezorgklanten te brengen. "We zien restaurants als partners en proberen ze te helpen hun kosten te verlagen. Door dat te doen in buurten waarvan we op grond van onze data weten dat er wel vraag, maar onvoldoende aanbod is, brengen we zo ook de frequentie van onze dienstverlening omhoog," zegt Shu. Ondanks alle investeringen en snelle groei, maakt Deliveroo nog altijd geen winst.

Vorig jaar zei Jitse Groen, topman van Thuisbezorgd.nl, ook al dat zijn bedrijf geen bezorgdienst was. Volgens Groen draait Thuisbezorgd.nl niet op maaltijden, maar op het verwerken van bestellingen en is zijn bedrijf een databedrijf.

De FNV startte een juridische procedure tegen Deliveroo omdat de vakbond wil kunnen bepalen aan welke CAO het Will Shu's bedrijf kan houden. FNV wil meer rechtszekerheid voor de fietsbezorgers van Shu in Nederland.
Dit artikel afdrukken