Het FD legt uit waarom: wie in maaltijdbezorging stapt, moet de eerste in de markt worden - zo denken maaltijdbezorgers. Consumenten bestellen namelijk bij de eerste bestelsite die in hun hoofd opkomt.

De bestelmarkt is er eentje van naamsbekendheid; alle aanbieders leveren immers dezelfde dienst. Om die reden zijn er voortdurend fusies en overnames of stoppen partijen.

Het FD denkt dat de de beslissing van het Duitse Delivery Hero, het moederbedrijf van Foodora, een opsteker kan zijn voor de Nederlandse marktleider in Europa Takeaway.com, het moederbedrijf van Thuisbezorgd.nl. Takeaway bouwde twee jaar geleden aan een flinke voorsprong op zijn concurrenten door de overname van de Nederlandse tak van zijn Britse concurrent Just Eat. Niettemin snoepen foodora, Deliveroo en Uber Eats aan het marktaandeel en daardoor aan de marge die in kleine percentages van de omzet schuilt.

Foodora is naar schatting goed voor €20 miljoen omzet van de totale omzet van Delivery Hero die €770 miljoen bedraagt. Financieel analysten verwachten op termijn een fusie of overname tussen Delivery Hero en Takeaway.com. Beide bedrijven vechten nu eerst op de grote Duitse markt uit wie de sterkste is.

Update 15 augustus, 20:00:
Foodora kan geen koper vinden en stopt in Nederland, meldt NOS. De contractuele verplichting worden nog wel nageleefd, maar het ontslag van de werknemers is al ingediend. Het werk zal voor de bezorgers geleidelijk afnemen.
Het Financieele Dagblad - Concurrent van Thuisbezorgd zet Foodora Nederland te koop
  • Deel
Druk af