De bestel- en bezorgeconomie is booming, rapporteerde het Foodservices Instituut Nederland (FSIN) afgelopen maandag. Dankzij bestelsites, mobieltjes en apps kun je als consument waar en wanneer je maar wilt iets te eten laten bezorgen.

Voor restauranthouders heeft de bestelmanie, naast de extra inkomsten, ook een onverwachte keerzijde. De bestelsoftware van de verschillende bezorgdiensten communiceert vaak niet met de eigen kassasystemen van de restaurateurs, schrijft het FD.

Dat heeft tot gevolg dat in de restaurantkeukens verschillende iPads of mobieltjes naast elkaar in de gaten gehouden moeten worden, soms door een extra medewerker. Of dat bestellingen handmatig ingeklopt moeten worden, met alle foutenrisico's van dien. Terwijl de online bestellingen soms wel een derde van de omzet van een restaurant uitmaken, is er geen koppeling met de kassa en voorraadsystemen, met veel administratieve rompslomp - en dus extra kosten - achteraf.

Een voorbeeld geeft Louis Wesseling van Salsa Shop, die drie bestelterminals naast elkaar heeft staan: "Heel onhandig: de ene heeft Apple, de andere Samsung, Thuisbezorgd weer een eigen kastje. En dan hebben we nog drie verschillende printers, die andere bonnen printen: bij de ene staat de extra guacamole bovenaan, bij de andere onderaan. Dat zie je dus makkelijk over het hoofd."

Gelukkig gloort er hoop. Nieuwe software-systemen zoals het Canadese Delivery en het Nederlandse Cashdesk integreren de bestellingen, kassa en voorraadstromen. Niet alleen tot genoegen van de hongerige klant, maar ook van de ondernemers: "Mensen hebben geen geduld en tijd meer: alles moet nu sneller dan snel. Ook wij. Dus als het efficiënter en digitaler kan, heb ik daar altijd oren naar," zegt Helen Hissink van het Amsterdamse Chefs Poulet & Frites.

Overigens doet het probleem zich vooral in de grote steden voor; buiten de steden gebruiken restaurants vaak maar één bezorgdienst.
Het Financieele Dagblad - Restaurants willen af van wirwar aan bezorgsystemen
  • Deel
Druk af