Light frisdranken helpen helemaal niet om af te vallen. Dat blijkt uit een groeiende stapel bewijs. Dranken als 'light' (in de VS 'diet') aanprijzen is dus pure misleiding.
In de VS heten 'light' frisdranken 'diet'. De consumentenorganisatie U.S. Right to Know noemt het gebruik van dat woord 'bedrog, vals en misleidend'. Uit diverse onderzoeken blijkt zelfs dat 'diet soda' juist tot gewichtstoename leidt.
'Een klassiek geval van misleidende reclame'
Daarom heeft U.S. Right to Know twee federale autoriteiten aangeschreven, de Federal Trade Commission en de Food and Drug Administration (FDA). De organisatie eist een breed onderzoek naar het gebruik van het woord 'diet' in reclame-uitingen van frisdrankfabrikanten die kunstmatige zoetstoffen gebruiken. Volgens U.S. Right to Know is het gebruik van het woord strijdig met de federale wetgeving rondom misleidende reclame, merkenrecht en etikettering van levensmiddelen. Dat meldt Time.
"Het lijkt een klassiek geval van valse reclame", zegt Gary Ruskin van U.S. Right to Know. "We doen dit om er voor te zorgen dat mensen niet zieker en dikker worden van deze producten als ze eigenlijk willen afvallen."
Drankenindustrie haalt schouders op
De American Beverage Association, de koepelorganisatie die de drankenindustrie vertegenwoordigt, reageerde met een verklaring "Talloze onderzoeken hebben steeds opnieuw de voordelen van light frisdranken aangetoond - en ook van laagcalorische zoetstoffen, die in duizenden voedingsmiddelen en dranken toegepast zijn - bij het helpen terugdringen van de calorie-inname. Bovendien zijn zoetstoffen met weinig en geen calorieën herhaaldelijk veilig bevonden in decennia van wetenschappelijk onderzoek en door allerlei toezichthoudende instanties wereldwijd - de FDA daarbij inbegrepen."
Marketingsucces
Het woord 'diet' is al sinds de jaren '50 van de vorige eeuw in gebruik, en staat juist bekend als een marketingsucces.
Fotocredits: Andrew Filer
Dit artikel afdrukken
'Een klassiek geval van misleidende reclame'
Daarom heeft U.S. Right to Know twee federale autoriteiten aangeschreven, de Federal Trade Commission en de Food and Drug Administration (FDA). De organisatie eist een breed onderzoek naar het gebruik van het woord 'diet' in reclame-uitingen van frisdrankfabrikanten die kunstmatige zoetstoffen gebruiken. Volgens U.S. Right to Know is het gebruik van het woord strijdig met de federale wetgeving rondom misleidende reclame, merkenrecht en etikettering van levensmiddelen. Dat meldt Time.
"Het lijkt een klassiek geval van valse reclame", zegt Gary Ruskin van U.S. Right to Know. "We doen dit om er voor te zorgen dat mensen niet zieker en dikker worden van deze producten als ze eigenlijk willen afvallen."
We doen dit om er voor te zorgen dat mensen niet zieker en dikker worden van deze producten als ze eigenlijk willen afvallenSommige studies lijken er op te wijzen dat light frisdranken mensen doen aankomen in plaats van afvallen. Dit zou het gevolg kunnen zijn van het 'ontkoppelen' van de link tussen de zoete smaak en de caloriewaarde van de light drank, waardoor mensen gaan overeten.
Drankenindustrie haalt schouders op
De American Beverage Association, de koepelorganisatie die de drankenindustrie vertegenwoordigt, reageerde met een verklaring "Talloze onderzoeken hebben steeds opnieuw de voordelen van light frisdranken aangetoond - en ook van laagcalorische zoetstoffen, die in duizenden voedingsmiddelen en dranken toegepast zijn - bij het helpen terugdringen van de calorie-inname. Bovendien zijn zoetstoffen met weinig en geen calorieën herhaaldelijk veilig bevonden in decennia van wetenschappelijk onderzoek en door allerlei toezichthoudende instanties wereldwijd - de FDA daarbij inbegrepen."
Marketingsucces
Het woord 'diet' is al sinds de jaren '50 van de vorige eeuw in gebruik, en staat juist bekend als een marketingsucces.
Fotocredits: Andrew Filer
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Er zijn een paar goede interventies gedaan die laten zien dat mensen afvallen als je suikerhoudende frisdrank vervangt door light. Logisch: er komen minder calorieën binnen. Ik weet dat er een nieuw geloof opkomst is dat ervan uitgaat dat calorieën er niet toe doen, maar ze tellen nog steeds.
Er zijn ook epidemiologische studies die laten zien dat mensen met overgewicht meer light frisdranken tot zich nemen. Dat wil niet zeggen dat ze zwaarder zijn geworden van light producten, het is waarschijnlijker dat ze vaker light producten consumeren in een poging hun calorie-inname in toom te houden.
Dan is er de kwestie met de verstoring van de eetlust (en insulineresistentie): dat is absoluut een interessante theorie en via een darmfloraonderzoekje bij muizen, zijn er aanwijzingen dat dit inderdaad zou kunnen optreden, maar het is nog veel te vroeg om dit voor waar aan te nemen.
En of je het beestje dan 'diet' noemt, de wetenschappelijke onderbouwing voor die naam is er, hoe zeer kunstmatige zoetstoffen ook onder vuur liggen. En dat is wat telt bij het doen van claims op labels.
Van misleiding is pas sprake als consumenten redelijkerwijs niet beter zouden kunnen weten. IEDEREEN krijgt echter basisvoedingsleer op school en iedereen kan op de etiketten checken waar de light- of dietbelofte voor staat.Wat uit de onderzoeken werkelijk blijkt is dat consumenten marketingbeloftes geloven terwijl ze weten dat ze niet kloppen. Daar kun je niet tegenopwetgeven.
Ik heb ook een keer gelezen dat light frisdrank hetzelfde effect als suiker hebben bij de ,,verwerking,, in je alvleesklier.Het is zoet dus word het als zoet verwerkt,en als insuline aan het lichaam afgegeven,waardoor je een stijging van de suikerspiegel krijgt.