Om te overleven hebben mensen vocht nodig, nog meer dan voedsel. Vroeger dronken we water. Later gingen we dat water smaak geven en tegenwoordig kun je op iedere denkbare manier in je vochtbehoefte voorzien. In de jaren tachtig werd, mede dankzij de mega-reclame-inspanningen van de frisdrankgiganten Coca-Cola en Pepsi-Co, koolzuurhoudende frisdrank de favoriete drank van Amerikanen. Eind jaren negentig piekte de frisdrankconsumptie op 204 liter per persoon, tegen 159 liter water.
Maar daarna kwam frisdrank in een somberder daglicht te staan, de suikers maken ons dik en de belletjes doen een aanslag op ons tandglazuur. Het tij keerde. Sinds 2008 staat water weer bovenaan. Vandaag de dag drinken de Amerikanen gemiddeld 220 liter water en nog altijd 167 liter frisdrank, schrijft AP-journalist Candice Choi.

De onderverdeling van dat water in flessenwater en kraanwater is lastig te maken, want het water dat thuis uit de kraan komt wordt natuurlijk ook gebruikt voor afwassen en tandenpoetsen. De verkochte flessenwaters zijn wel bekend, dat zit nu op 80 liter per persoon. Overigens wordt dat flessenwater ook voor een groot deel op de markt gebracht door de frisdrankgiganten: Coca-Cola's aandeel in de Amerikaanse flessenwatermarkt is 13 procent, PepsiCo heeft 10 procent.

De derde grote speler op de flessenwatermarkt is Nestlé. Dit Zwitserse concern blijkt in de VS ongeveer de helft van het marktaandeel flessenwater te hebben. Het bedrijf groeit rustig door. Want, zo zegt Kim Jeffery, topman van Nestlé Waters North America, "duizenden jaren lang was water de voorkeursdrank van mensen. Nu gaan we naar die situatie terug."

De vraag is voor welk water de mooiste toekomst is weggelegd. Kkraanwater of flessenwater? Een veelgehoorde kritiek op het flessenwater heeft te maken met de flesjes, die een bedreiging vormen voor het milieu. Slimme ondernemers springen daar op in door mooie (en dure) 'design' hervulflesjes op de markt te brengen. Slimme consumenten vullen ieder bruikbaar flesje gewoon onder de kraan. Dat kost bijna niks. Voor water in een fles ben je zomaar meer kwijt dan voor een pak melk, terwijl de witte motor niet bijna gratis uit de kraan kan stromen.

Fotocredits: 'Bottoms', tanakawho
Dit artikel afdrukken