Pepsico, Unilever, Nestlé, Mondelez, Mars en Coca-Cola slaan de handen ineen om zich hard te maken voor een etiketteringssysteem dat portiegrootte en kleurcodering integreert. Consumenten kunnen zo eenvoudiger een gezonde keuze maken. Het systeem zal veel weg hebben van het in het Verenigd Koninkrijk en Ierland gebruikte stoplichtsysteem, maar gebaseerd zijn op portiegrootte. Dat schrijft VMT. De Franse criticus Jean Yves Nau ziet er een poging in om te sjoemelen via het onduidelijke begrip portie. Ook de Europese Consumentenbond BEUC vindt dat een belangrijk punt van kritiek. Volgens de bedrijven zou het echter juist logischer zijn. In het Britse stoplichtsysteem stemmen de kleuren op het etiket overeen met de voedingswaarde per 100 gram of milliliter van het nutriënt per product. De hoeveelheid voedingsstoffen wordt aangegeven per portie. Die verwarring zouden de bedrijven op willen lossen. In Nederland schoot afgelopen najaar minister Edith Schippers het Vinkje af, het voedsellogo dat werd geïntroduceerd door Unilever en FrieslandCampina. Onder de naam Choices had het logo internationale ambities.
VMT - Voedingsmultinationals willen etikettering op basis van kleurcode en portiegrootte
Reageer
  • Deel
Druk af