Als reden om de zoetstof te vervangen noemt Pepsi zijn teruglopende verkopen, schrijft FoodNavigator-Usa. Aspartaam heeft een slechte naam en dat is volgens Pepsi de belangrijkste reden van de dalende populariteit van Pepsi Light. Hoewel de nationale gezondheidsdienst zegt dat aspartaam veilig is, denken Amerikaanse consumenten daar anders over. Seth Kaufman van PepsiCo geeft aan dat de nieuwe formule tot stand kwam na uitgebreid onderzoek en testen. Coladrinkers herkenden de smaak nog steeds, alleen het mondgevoel is iets anders. Kaufman denkt te doen wat consumenten willen.

’Pepsi maakt een fout’
Vanuit allerlei hoeken wordt er gelijk geroepen dat PepsiCo zich zwaar vergist. Lori Colman, branding and marketing agency CBD Marketing, laat op FoodNavigator-USA weten dat ze de reden begrijpt. “Als ik een productlijn had die 10 jaar geleden 3 miljard dollar omzet bijdroeg en nu 2 miljard, met een neerwaartse trend, zou ik waarschijnlijk ook iets nieuws proberen”.

Cola light is net als kauwgom (verkoop daalt al jaren), grote merken teren op babyboomers en niet op Generatie Y (Millennials)’. De wereld verandert en jongere consumenten willen ‘echte en natuurlijke’ drankjes
Colman denkt echter dat het label ‘Nu aspartaam vrij’ consumenten alleen maar aan het denken zet. Ze vraagt zich af of consumenten niet helemaal klaar zijn met zoetstoffen. We willen ’echt eten’. Producten met light – diet – in de lead, lopen uit de pas met de moderne consument die het ‘echte’ eten wil.

Alex Woo van W2O Food Innovatie, denkt er precies zo over. ‘Cola light is net als kauwgom (verkoop daalt al jaren), grote merken teren op babyboomers en niet op Generatie Y (Millennials)’. De wereld verandert en jongere consumenten willen ‘echte en natuurlijke’ drankjes. Millennials gaan zelf meer op zoek naar informatie en zijn via de snelle social media met vele ‘experts’ makkelijk te informeren en te beïnvloeden. Euromonitor laat weten dat opvattingen over aspartaam de laatste jaren verhard zijn, ondanks een recent positief commentaar van de FDA over de veiligheid van aspartaam.

Sucralose geen negatief imago
Kaufman vertelt FoodNavigator-Usa dat er uitgebreid onderzoek is gedaan. Volgens hem heeft vooral aspartaam een negatief imago en hebben andere zoetstoffen er (nog) geen last van. Vandaar de keuze voor de eveneens kunstmatige zoetstof sucralose. Ze zijn er bij de frisdrankgigant dan ook van overtuigt dat het vervangen van aspartaam de consument terugbrengt.

Toch is het de vraag of sucralose en aspartaam ver genoeg van elkaar af staan en of Pepsi light het hiermee gaat redden. Coca-cola laat in ieder geval weten niet van plan te zijn om hun formule te wijzigen.

Fotocredits: ‘diet pepsi’ Julian Burgess
Dit artikel afdrukken