Dat zegt Scott Mushkin, analist bij Wolfe Research in New York. Hij ondervroeg in een enquête meer dan 2.000 Amerikaanse vrouwen en constateerde dat de trend naar 'echt eten' (pure food) verder gaat dan alleen de zogenaamde 'millennium moeders' en hipsters. Supermarktnews.com rapporteert over zijn onderzoek. Meer en meer mensen keren zich af van de grote voedselfabrikanten met hun kant-en-klare en bewerkte producten. Ze kiezen voor zelf koken, liefst met lokale en gezonde ingrediënten. Supermarkten die hierop inspelen en een gunstig aanbod presenteren, profiteren extra van deze trend.

’Pure food’ niet alleen meer voor de elite
Amerikanen verlangen naar zo min mogelijk bewerkt en vooral lokaal geproduceerd voedsel. Iets wat ‘vroeger’ alleen weggelegd was voor de (hoog)opgeleide elite. Marktonderzoeksbureau Technomic concludeerde eerder al dat er een verschuiving plaatsvindt in wat (Amerikaanse) consumenten ‘gezond’ vinden. Uit het onderzoek van Wolfe Research blijkt dat labels als 'zo min mogelijk bewerkt', 'lokaal geteeld' en 'natuurlijk en biologisch' consumenten over de streep trekken om producten te kopen.

Slimme retailers springen in het gat dat de grote houdbare merken - van Procter & Gamble tot Nestlé en van Mondelez en Unilever - laten vallen door consumenten een groter versaanbod, biologische huismerken en meer lokaal voedsel te bieden
Meer dan 45% van de ondervraagden zegt dat zij in de komende twee jaar iets of aanzienlijk meer geld willen uitgeven aan groenten en fruit. Een stijging van 7% ten opzichte van dezelfde enquête uit 2013. Naast de versproducten en 'pure food' wil het winkelend publiek variatie, gemak en goede prijzen, blijkt uit de enquête.

Super blijft relevant
Hier ligt dan ook de kans en winst voor supermarkten, zegt Mushkin. Slimme retailers springen in het gat dat de grote houdbare merken - van Procter & Gamble tot Nestlé en van Mondelez en Unilever - laten vallen door consumenten een groter versaanbod, biologische huismerken en meer lokaal voedsel te bieden. Zo creëren ze een nieuwe markt en worden ze in de ogen van hun klanten 'betere retailers'. Voor de super is dat uitstekend nieuws. Die verdient veel meer geld aan vers, dan aan houdbaar en merkartikelen in een pak, zak of blik.

Mushkin noemt de Amerikaanse supers Kroger, H-E-B en Wegmans als kanshebbers om mee te liften op de trend. Volgens hem is 'de dood van de one-stop-shop schromelijk overdreven. ‘Hier vind ik alles wat ik nodig heb’ is nog altijd de belangrijkste eigenschap van een supermarkt, blijkt uit de enquête. Blijkbaar willen we helemaal niet verschillende winkeltjes afstruinen naar de juiste producten. Wel moet de supermarkt het juiste aanbod hebben met daarin voldoende variatie en op de juiste locatie zitten.

Zouden de koopemoties in Nederland erg anders liggen?

Fotocredits: ‘Gerbes (Kroger) Produce Section’ Rob Stinnett
Dit artikel afdrukken