Het zijn niet de kleinste bedrijven die gezamenlijk hun handtekening gezet hebben onder de American Business Act on Climate pledge. In de aanloop naar de VN klimaatconferentie (COP21) eind dit jaar in Parijs verbinden 13 iconen van het Amerikaanse bedrijfsleven zich aan het klimaatinitiatief van het Witte Huis.

Bedrijfsleven in klimaatactie
Bij elkaar vertegenwoordigen de bedrijven een omzet van $1,3 triljoen en een marktwaarde van $2,5 triljoen. De komende maanden hoopt het Witte Huis nog meer bedrijven te mobiliseren. Met de American Business Act on Climate pledge slaagt de regering Obama er in de discussie over klimaatverandering uit een politiek moeras te trekken. Wil de klimaattop COP21 een succes worden, dan is er meer nodig is dan alleen politiek commitment.
Het internationale bedrijfsleven heeft al eerder laten zien dat het de uitdaging wil aangaan. Zo schreven dit voorjaar 43 multinationals (met een gezamenlijke omzet van $1,2 triljoen) een open brief aan de wereldleiders met een oproep tot actie.

Financieel gewin
De ondertekenaars van de 'pledge' hebben overigens niet alleen tegengaan van klimaatverandering voor ogen. De maatregelen waarop zij zich hebben vastgelegd, gaan hen ook financiële voordelen opleveren. Bedrijven als Walmart en UPS kunnen bijvoorbeeld hun brandstofkosten verlagen door voor zuiniger en schone technologieën toe te passen. Berkshire Hathaway Energy investeert in zonne-energie omdat dat een snelgroeiende industrie is. Apple, dat claimt al 100% duurzame energie te gebruiken, gaat zelf 280 megawatt schone energie produceren, meldt Fortune.

Fotocredits: 'Solar Units That Pump Our Water', Mike Lewinsky
Dit artikel afdrukken