Wakker Dier heeft ten onrechte gemeld dat ABN Amro tegen de 'plofkip' zou kiezen. Wilbert Hilkens sectormanager dierlijke sectoren bij ABN Amro, stelt dat de bank vindt dat er toekomst is voor de 'plofkip', een woord dat hij stigmatiserend vindt. In plaats daarvan stelt hij een nieuwe geuzennaam voor: milieukip.
De afgelopen week is in de media gesuggereerd dat ABN AMRO bewust kiest voor welzijnskip (kippenvlees met `beter leven´ -1 ster) boven de milieukip (zonder 'beter leven' ster). Feit is dat de cateraar van ABN AMRO, La Place, deze keuze maakt. Wakker Dier zette deze keuze van La Place in de schijnwerpers door middel van een persbericht. Dit is een begrijpelijke actie: La Place wil graag laten weten dat zij dierenwelzijn hoog op de agenda heeft staan. Daarmee kiest zij, bewust of onbewust voor dierenwelzijn boven het milieu: per slot van rekening neemt per kilogram kip de carbon footprint en het landgebruik toe met circa 20%, zie hiervoor het onderzoek dat ABN AMRO deed samen met Blonk Milieuadvies in 2011.
ABN AMRO betreurt het dat dit wordt opgehangen aan de zogenaamde 'plofkip' van Wakker Dier. Deze kreet werkt stigmatiserend voor het overgrote deel van de vleespluimveehouders in Nederland. Ondernemers die er dagelijks alles aan doen om hun dieren zo goed mogelijk te houden. Tegelijkertijd werkt het stigmatiserend voor 90-95% van de consument: het overgrote deel van de Nederlandse huishoudens consumeert immers deze kip. ABN AMRO respecteert de keuze van haar cateraar, maar wil benadrukken dat zij niet zelf deze keuze maakt.
ABN AMRO meent dat zowel producenten als consumenten belang hebben bij het bestaan van verschillende segmenten, zoals welzijnskip, milieukip en biokip.
Wilbert Hilkens,
sectormanager dierlijke sectoren ABN AMRO
Fotocredits: Wakker Dier
Dit artikel afdrukken
ABN AMRO betreurt het dat dit wordt opgehangen aan de zogenaamde 'plofkip' van Wakker Dier. Deze kreet werkt stigmatiserend voor het overgrote deel van de vleespluimveehouders in Nederland. Ondernemers die er dagelijks alles aan doen om hun dieren zo goed mogelijk te houden. Tegelijkertijd werkt het stigmatiserend voor 90-95% van de consument: het overgrote deel van de Nederlandse huishoudens consumeert immers deze kip. ABN AMRO respecteert de keuze van haar cateraar, maar wil benadrukken dat zij niet zelf deze keuze maakt.
ABN AMRO meent dat zowel producenten als consumenten belang hebben bij het bestaan van verschillende segmenten, zoals welzijnskip, milieukip en biokip.
Wilbert Hilkens,
sectormanager dierlijke sectoren ABN AMRO
Fotocredits: Wakker Dier
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Waarom zou een consument bankieren bij ABN AMRO?
Een bank zonder visie, met miljarden aan belasting steun?
Laat deze sector manger eens zijn visies geven van de laatse 10 jaar, en de komende 100 jaar?
Ook graag, qua 1 sterren systeem voor kippen, heeft de ABN AMRO de boer gefaciliteerd met keuze uit houdersystemenen?
Lees ik ook goed dat WD consument zou stigmatiserenen?
Arikel zegt ` Tegelijkertijd werkt het stigmatiserend voor 90-95% van de consument`
Wat heeft de bank gedaan in het belang van consumenten dan?
Zo ja graag een lijstje.
Helaas weer een`manager´ uit duizenden op een vergader niveau en een dikke bonus, die zich zelf te belangrijk vindt om te reageren dmv een artikel als dit, en zeker uit dommigheid reageert op dit nieuws, dat zegt eigenlijk alles.
Next.
Ik vind het een vondst: er zijn drie duurzame kippen! Voor alle verschillende humeuren die de aarde bevolken. En voor allemaal geldt: over 10 En zelfs al 5 jaar eten we er allemaal minder van.
De milieukip is ook een sociale kip: er kunnen meer mensen van eten.
Alle drie zijn goed zolang ze maar letten op het sluiten van kringlopen, zorgen voor een goed leven en een mooie dood en niet aanzetten tot excessieve consumptie per capita.
De mening van ABNAMRO is toch niet interessant. Zij zullen altijd iedere klant tevreden willen houden. Zij moeten gewoon op ons geld letten. Punt. Vreemd is het wel dat iedereen kritiekloos dat ene! rapport van Blonk, dat zeer beperkt is en dat m.i. op een aantal punten in het nadeel van bio/uitloop is geschreven als een feit beschouwt. De bio-uitloop kip is gewoon een betere kip omdat ie lekkerder en diervriendelijker is. Natuurlijk dat een cateraar met enige naam als LaPlace geen smakeloze plofkip kiest. Het is zaak voor de betere kip om te proberen de milieubelasting te verminderen. De plofkip is geen toekomstmodel.
La Place heeft dierenwelzijn hoog in de agenda staan ? Dat is dan een andere La Place dan diegene die nul interesse heeft in biologisch rundvlees van hoge kwaliteit met 3 sterren Beter Leven kenmerk. Zoals zo vaak is er een flink verschil tussen de realiteit en de marketing van een (groot) bedrijf.
Volgens iemand op twitter bedek ik de discussie met de mantel der verkooptaal. Volgens iemand anders (Niels Willems) moet je merken maken van milieu-, bio- en welzijnskip.
Ik persoonlijk zou overigens voor binnen welzijnskip gaan. Die smaakt me qua kwaliteit, welzijn, milieu, naastenliefde en prijs het best. Voor de hordes die daar niet aan willen of kunnen is een beperkt aantal Kuijperskippenstallen verreweg de meest optimale milieukip (mits die met zijn stront is ingepast in de landbouwfuncties van een gebied) maar ook die hordes zullen moeten ervaren dat de Kuijpersproductie niet tot in de hemel groeit en dus grote waarde heeft.