Volgens Wakker Dier werpen de antiplofkipcampagnes van de dierwelzijnsvechters vruchten af. De verkopen van plofkip zouden met 6% zijn gedaald. Dat zou blijken uit cijfers van het gerenommeerde marktonderzoeksbureau IRI.

Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) stelde vorige week juist dat de verkopen van plofkip waren gestegen. Volgens Wakker Dier is dat onzin. Nee hoor, zegt het CBL vandaag op Boerderij. De verkopen van plofkip stijgen en dalen dus tegelijk. Ze 'stalen' als het ware in de kift tussen het CBL en Wakker Dier.

Hoe zit het echt en wie weet het? Dat kan niemand zomaar van buitenaf bepalen, maar één ding is zeker: het CBL baseert zich op kassagegevens van de supers zelf. Daaruit blijkt dat de verkopen van plofkip iets stijgen als Wakker Dier met met campagne-uitingen tegen de plofkip actief is.

Er zijn drie buro's in Nederland die de verkopen in de winkels meten. Ze heten GfK, IRI en Nielsen. Geen van deze buro's is in staat zo precies te meten als de supers zelf.
Dit artikel afdrukken