Volgens Wakker Dier werpen de antiplofkipcampagnes van de dierwelzijnsvechters vruchten af. De verkopen van plofkip zouden met 6% zijn gedaald. Dat zou blijken uit cijfers van het gerenommeerde marktonderzoeksbureau IRI.
Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) stelde vorige week juist dat de verkopen van plofkip waren gestegen. Volgens Wakker Dier is dat onzin. Nee hoor, zegt het CBL vandaag op Boerderij. De verkopen van plofkip stijgen en dalen dus tegelijk. Ze 'stalen' als het ware in de kift tussen het CBL en Wakker Dier.
Hoe zit het echt en wie weet het? Dat kan niemand zomaar van buitenaf bepalen, maar één ding is zeker: het CBL baseert zich op kassagegevens van de supers zelf. Daaruit blijkt dat de verkopen van plofkip iets stijgen als Wakker Dier met met campagne-uitingen tegen de plofkip actief is.
Er zijn drie buro's in Nederland die de verkopen in de winkels meten. Ze heten GfK, IRI en Nielsen. Geen van deze buro's is in staat zo precies te meten als de supers zelf.
Dit artikel afdrukken
Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) stelde vorige week juist dat de verkopen van plofkip waren gestegen. Volgens Wakker Dier is dat onzin. Nee hoor, zegt het CBL vandaag op Boerderij. De verkopen van plofkip stijgen en dalen dus tegelijk. Ze 'stalen' als het ware in de kift tussen het CBL en Wakker Dier.
Hoe zit het echt en wie weet het? Dat kan niemand zomaar van buitenaf bepalen, maar één ding is zeker: het CBL baseert zich op kassagegevens van de supers zelf. Daaruit blijkt dat de verkopen van plofkip iets stijgen als Wakker Dier met met campagne-uitingen tegen de plofkip actief is.
Er zijn drie buro's in Nederland die de verkopen in de winkels meten. Ze heten GfK, IRI en Nielsen. Geen van deze buro's is in staat zo precies te meten als de supers zelf.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Zou de CBL niet stiekem gelogen hebben?
Immers in die week hadden ze het ook over een deal met de plof kip vee industrie...
De barmhartige CBL, ging met de kip van morgen deal, een deal aan wat dus opleverde dat er minder antibiotica gebruikt zou worden zag ik in Nieuwsuur.
Ik dacht altijd dat,
-supermarkten inkoop eisen stelden, voorheen al?
-dat men eigen klanten altijd zou beschermen?
Moet ik nu concluderen dat na 30 jaar waarschuwing qua volksgezondheid,
-dat de CBL geen inkoop eisen stellen en stelden.......?
-er dus bewust risicovolle producten aan eigen klanten worden verkocht?
-alle waarschuwingen bewust in de wind zijn geslagen?
Het strafrecht zou geactiveerd moeten worden,
-immers supermarkt en vee-industrie bestuurders die willens en weten de gezondheid van mensen, kinderen en ouderen en babies, bewust als professional op het spel zetten, zouden in een echte democratie heeel lang opgesloten moeten worden.
En er dus verantwoording voor moeten afleggen.
Maar ja.... niets vreemder als de vlees industrie.....
Maar wat niet is, dat kan zeker nog komen.
Belderbos, Jansen beweerde in de pers dat spotjes van Wakker Dier op sommigen werken als 2-halen-1 betalen spotjes. Dat betekent dat niet-Wakker Dier aanhangers er ook reageren. Significant zelfs, want anders zou je het niet zien in de omzetten; de kassagegevens laten immers geen direct effect zien op de omzetten van diervriendelijke dieren. Dat begreep ik tenminste als boodschap van Jansen.
Voor Jansen was dat een aanleiding om te iets anders te zeggen: er zijn ook mensen die anders kiezen. Overigens: double digit groei bij marktaandelen van 3 of 4% klinken indrukwekkend, maar vallen in harde procentpunten nogal tegen.
Volgens mijn snelle berekeningen kan de dierwelzijnsbeweging rekenen op een steun onder 3 miljoen Nederlanders qua houding. In koopgedrag zien we dat nog niet terug zolang het marktaandeel in kilo's ver onder de 10% blijft steken.
Moet ik het weer eens herhalen? Ik ben persoonlijk een warm voorstander van een binnen Volwaard (alle beesten buiten is echt een slecht idee). In Frankrijk - waar ik nu eenmaal vaak ben - eet ik echter graag Label Rouge (wel buiten en veel, voortdurend verse ruimte). Heel aan het spit. Kost helemaal niet zoveel als je denkt, als je de hele kip maar neemt in plaats van alleen de filets.
Zoals meestal, lijkt de waarheid ook hier weer het eerste slachtoffer.
Wat in het kader van deze media-oorlog misschien ook niet geheel irrelevant is:
"De CBL-directeur wijst er verder op dat Wakker Dier in wezen niets nieuws vertelt. "Uit de monitor Duurzaam Voedsel van het LEI blijkt de laatste jaren dat de afzet van duurzaam pluimveevlees en biologische pluimveevlees met één of meer sterren van de Dierenbescherming hard groeit, met dubbele cijfers voor de komma." Over 2012 meldt deze monitor een toename van de bestedingen van consumenten aan duurzaam pluimveevlees van 38,2 procent. De totale bestedingen aan pluimveevlees groeiden met 11,3 procent."
Aldus Marc Jansen. CBL en supers zouden WD dankbaar moeten zijn.