Begin deze maand verscheen 'Het mogelijk effect van prijsbeleid op de voedselconsumptie' , een studie van het RIVM naar de factoren die het koopgedrag van voeding bepalen. Doel was eens te bekijken of een prijs- en belastingbeleid consumenten zou kunnen motiveren om gezondere voeding te kopen. Vooralsnog blijkt die vraag onbeantwoordbaar.
Toch horen we er later ongetwijfeld nog meer over, want het is duidelijk dat de beleidsmakers in ons land er op uit zijn de consument anders te laten eten. Dát het staat te gebeuren is geen vraag meer. Hóe nog wel.
Het rapport is overigens bepaald geen mislukte studie maar een prachtige spiegel van onze volksaard. We vinden prijs belangrijk, maar zijn vnl. gewoontedieren. Schokkend maar niet verrassend is de duidelijke conclusie dat de lagere sociale klassen minder geld aan eten uitgeven maar wel dikker zijn als gevolg van hun energiedichte maar vezelarme hoofddieet-met-een-merk-erop. Gelukkig maar dat de Pringles tegenwoordig toch weer in een 'gezonde levensstijl' (sic) passen ;-).
Wat kosten die Pringles trouwens wel niet ............?
Dit artikel afdrukken
Toch horen we er later ongetwijfeld nog meer over, want het is duidelijk dat de beleidsmakers in ons land er op uit zijn de consument anders te laten eten. Dát het staat te gebeuren is geen vraag meer. Hóe nog wel.
Het rapport is overigens bepaald geen mislukte studie maar een prachtige spiegel van onze volksaard. We vinden prijs belangrijk, maar zijn vnl. gewoontedieren. Schokkend maar niet verrassend is de duidelijke conclusie dat de lagere sociale klassen minder geld aan eten uitgeven maar wel dikker zijn als gevolg van hun energiedichte maar vezelarme hoofddieet-met-een-merk-erop. Gelukkig maar dat de Pringles tegenwoordig toch weer in een 'gezonde levensstijl' (sic) passen ;-).
Wat kosten die Pringles trouwens wel niet ............?
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
"Het bedrijf hoopt op deze manier bij te kunnen dragen aan een gezondere snackkeuze die past binnen een verantwoorde leefstijl."
De marketingafdelingen weten het inderdaad altijd prachtig te omschrijven! Voor een snack die wél binnen een "verantwoorde leefstijl" past refereer ik naar het volgende product!
Jacobus
En nog even terug naar de echte discussie, zal een "vettax" consumenten doen besluiten "gezondere" [ik schrijf dit tussen aanhalingstekens omdat wat onze overheid gezondheid meent te vinden, niet mijn mening is] producten te gaan kopen? Ik denk het niet! Kan iemand een voorbeeld noemen waarin een hogere belastingheffing invloed heeft gehad op het koopgedrag van consumenten?
Jacobus
Ik niet. Bij stijgende brandstofprijzen rijden we gewoon door. Bij hogere accijnzen op sigaretten roken we gewoon door. Vettaxen zullen in diezelfde psychologische lijn evenmin effect hebben.
Gezond eten zal aantrekkelijk gemaakt moeten worden: het is lekkerder, leuker, hipper, nog makkelijker. Bern bang dat de huidge campagnes én die nog in de pen zitten, op zijn best wijfelend en waggelend in die richting gaan.
Het probleem is niet vet/zoet/calorierijk eten op zichzelf. Niemand eet een pakje boter kaal op. De dikmakers zijn allereerst de 'snelle bevredigers'. Dus: candybars, zakken chips, bakken pinda's, blokken kaas en de 'vette bek'. En alcohol.
Als je dan toch een heilstaat, gezond van lijf en leden, wilt bouwen, verbied dan bijvoorbeeld de kassakoopjes en sluit de snack- en shoarmabarretjes na 22u00 uur. Laat pizza's bij een aparte counter afrekenen. Of verklein de porties... Ik zie dat Pringles dat al heeft gedaan.
Maar willen we zo'n overheid? De Afsluitdijk is veel te laag, las ik vorige week. Dát is een overheidstaak (Wat mij betreft de enige).
Een Mars-reep met toegevoegde vezels, is dat een idee?
Wouter, dat is inderdaad het andere alternatief: gewoon ingrijpen en bepalen wat er op de schappen komt (niet mijn Nederland) of pimpen. Ik verwacht inderdaad dat de massa ongemerkt aan de pimp zal worden gelegd. Duurder (als price premium voor een gezonder product) werkt immers niet, dan maar ongemerkte productaanpassingen door nieuwe eisen aan producten. De producent wordt dus met het probleem opgezadeld; de consument kan gewoon blijven doen wat'ie al doet.