CU Tweede Kamerlid Pieter Grinwis wil een bezorgtaks voor consumenten die af en toe eens een pakje thuiskrijgen. Dat gebeurt in een Nederlands huishouden een keer per week. We moeten ‘bezorgschaamte’ hebben. De bestelauto’s die de pakjes bezorgen zouden leiden tot een verkeersinfarct. Dat moet minder. Is die bezorgtaks een goed plan? Zijn pakketbusjes echt zo slecht voor het klimaat?
Dat de binnenstad en woonwijken volstromen met bestelverkeer klopt. Nu al is een op de vijf voertuigen in de vier grote steden een bestelauto of vrachtwagen. En er komen er steeds meer. Van die bestelauto’s is slechts 5% bestemd voor pakjes voor consumenten… maar vooral voor bedrijven. Veel pakjes gaan naar zakelijke klanten. Wie zich zorgen maakt over het milieu doet er goed aan voortaan online te bestellen. Dat is twee tot drie keer minder belastend voor het milieu dan zelf naar de winkel gaan. Ook al klinkt het onwennig, dat blijkt uit vele onderzoeken zoals deze schrijver voor de NYT al in april 2021 ontdekte.
Horeca en winkels
Wie beter naar al het bestelverkeer kijkt, ziet dat meer dan 80% van het vrachtverkeer in de grote steden loopt van bedrijven naar bedrijven in vooral het midden- en kleinbedrijf; vooral voor horeca en winkels. Er gaat heel veel food de stad in. Het beleveren van horeca en winkels wordt lastiger. Er moeten nu snel serieuze plannen komen om iets te doen aan deze situatie, voor de steden, distributeurs, food service-groothandel én horecaondernemers.
Focus op grote bezorgstromen
Het voorstel van MKB Amsterdam voor het beprijzen van de bezorging in de stad met een bezorgtaks is een prima plan als je dat richt op juist de grote bezorgstromen naar bijvoorbeeld horeca en winkels. Zeker omdat uit een onderzoek van MKB-Nederland bleek dat maar 9 procent van de ondernemers van plan is over te stappen op elektrisch rijden. De rest ploetert na 2025 door op diesel of zegt zelfs opnieuw een dieselbus te kopen.
Met een slimme bezorgtaks belonen we juist die foodondernemers die efficiënt, met veel zendingen in één voertuig, en met schone voertuigen de stad in rijden. Zo'n bezorgtaks stimuleert foodondernemers met eigen vervoer (en met maar een of twee zendingen achterin de wagen) tot bundeling, samenwerking en vooral uitbesteding aan professionals. Dat leidt echt tot minder bestelverkeer in de stad.
Dit artikel afdrukken
Horeca en winkels
Wie beter naar al het bestelverkeer kijkt, ziet dat meer dan 80% van het vrachtverkeer in de grote steden loopt van bedrijven naar bedrijven in vooral het midden- en kleinbedrijf; vooral voor horeca en winkels. Er gaat heel veel food de stad in. Het beleveren van horeca en winkels wordt lastiger. Er moeten nu snel serieuze plannen komen om iets te doen aan deze situatie, voor de steden, distributeurs, food service-groothandel én horecaondernemers.
De wens van Pieter Grinwis roept de reactie op: ‘be careful what you wish for!’Het groeiende stadslogistieke verkeer past niet meer bij de autoluwe ambities van veel gemeenten. Het bestelverkeer neemt te veel ruimte in. De wens van Pieter Grinwis roept de reactie op: ‘be careful what you wish for!’. Straks kondigt de gemeente voor 2025 een zero emissie-zone aan die honderdduizenden bestelauto’s raakt, vaak van mkb'ers. Of de gemeente stopt de bijna gratis parkeerontheffing voor ondernemers die vaak in de stad moeten zijn.
Focus op grote bezorgstromen
Het voorstel van MKB Amsterdam voor het beprijzen van de bezorging in de stad met een bezorgtaks is een prima plan als je dat richt op juist de grote bezorgstromen naar bijvoorbeeld horeca en winkels. Zeker omdat uit een onderzoek van MKB-Nederland bleek dat maar 9 procent van de ondernemers van plan is over te stappen op elektrisch rijden. De rest ploetert na 2025 door op diesel of zegt zelfs opnieuw een dieselbus te kopen.
Met een slimme bezorgtaks belonen we juist die foodondernemers die efficiënt, met veel zendingen in één voertuig, en met schone voertuigen de stad in rijden. Zo'n bezorgtaks stimuleert foodondernemers met eigen vervoer (en met maar een of twee zendingen achterin de wagen) tot bundeling, samenwerking en vooral uitbesteding aan professionals. Dat leidt echt tot minder bestelverkeer in de stad.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Dat hebben ze(regering) de afgelopen 2 jaar toch zeker zelf in de hand gewerkt? Winkels moesten sluiten, veel zijn over de kop gegaan, anderen gaan nu/binnen korte tijd over de kop vanwege de hoge energiekosten. Wat blijft er dan over? Online bestellen bij de bol's, amazon's enz enz enz .En dan zouden wij, de consument die niet meer bij de gewone winkels terecht kunnen, ervoor moeten bloeden????? Zal vast weer een aanloop zijn naar het "you will own nothing but will be happy" motto van het WEF.............
Er zitten voor- en nadelen aan een vrije tamelijk ongeregelde markt.
Het voordeel is uiteraard vrijheid van keuze, groter aanbod, maar ook gemak, tijdswinst, instant behoefte bevrediging (of dat laatste overigens winst is betwijfel ik).
Nadeel van de vrije markt is de hoeveelheid aanbieders die tegen afbraakprijzen hun diensten aanbieden en elkaar de tent uit concurreren. Gevolg van dat transport aanbod is te veel half lege bestelbusjes die allemaal naar de zelfde plekken rijden.
Mijn voorstel zou zijn per gemeente of regio een aanbesteding voor huis/bedrijf levering, waar 1 distributeur 1 gemeentelijk regionaaal distributie centrum krijgt om zijn taken te vervullen. En dat voor 5 jaar. Voordeel geen eigen distributiecentrum per vervoerder. En ook geen investering in gebouwen door de vervoerder.
Het aantal regio/gemeentelijke distributie centra hangt af van het service gebied.
Alle landelijke of internationale vervoerders leveren aan de rand van de stad af. Huis leveringen worden maatwerk. Er blijven uitzonderingen mogelijk, die uitgewerkt moeten worden.
Zou zalig zijn een stad zonder vervuilend verkeer en voor het bezorgverkeer is beslist een oplossing. Oude steden zijn niet gemaakt voor onze verkeersbehoeften. Dat moet je respecteren. Je kunt een man/vrouw van 80 ook geen marathon laten lopen... en steden moet je niet opzadelen met verkeersstromen die ze niet kunnen verwerken.
‘De inschatting is dat ongeveer 1 procent van het stedelijke verkeer uit bestelwagens van pakketvervoerders bestaat. De overige bestelwagens – er zijn er in Nederland bijna 1 miljoen – zijn voor andere activiteiten.’
Als er geen probleem bestaat maken we er (weer) een.
#4 Theo,
Mijn idee geld voor alle vervoerd diensten die in een stad of regio willen afleveren.
Wellicht iets minder direct maar wel efficiënter en milieu sparend