De rechtbank vernietigde die toverdaad gisteren. Dat lijkt een streep door bewuste politiek die onder de groene en rode colleges van gedeputeerden is ingezet: de industrie moest voldoende ruimte houden, terwijl boeren moesten wijken. De industrie kreeg op papier uitstoot toegerekend die in rechten werd omgezet. Met die rechten kon uitstoot worden toegelaten die er voordien niet was, maar uitbreiding van uitstoot mogelijk moest maken. Dat gebeurde in diverse zaken. De meest recente die in het nieuws kwam was Saint Gobain Isover in Etten-Leur.
Het Brabantse statenlid Hermen Vreugdenhil reageert opgetogen op twitter. Hij strijdt al jaren voor gelijke behandeling voor boeren en industrie.
De Amercentrale een vergunning geven voor een extra emissie van 500ton Nox en 50ton Nh3 zonder dat ze er recht op hadden. Het kon en gebeurde in Brabant en de rechter zet daar nu een streep door. Ik wil een fundamenteel onderzoek hoe dit zo heeft kunnen gebeuren. pic.twitter.com/6zlBwsQx9m
— Hermen Vreugdenhil (@H_Vreugdenhil) December 8, 2021
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Ik denk dat we bij Schiphol gaan kiezen voor reizen want eten kunnen we missen
We hebben inderdaad allemaal eten/ voedsel nodig. Maar we hoeven vanuit NL niet de wereld te voeden toch? Net zoals we als burgers niet over de hele wereld hoeven te vliegen voor ons vermaak. En ook wat beter na moeten denken over de vraag of al dat gesleep met grondstoffen over de hele wereld nu wel het beste model is voor de wereld.
Eindelijk komen de echte keuzes op tafel en die zijn aan de politiek.
Het zou kortzichtig zijn om daarbij alleen te letten op stikstof en natuur. Laten we alsjeblieft wat integraler kijken, onder meer naar klimaat, waterveiligheid, herrie en landschap.
Het gaat ook niet alleen om reizen vs boeren, maar ook bijv. om reizen vs landschap. Vanuit het vliegtuig heb je goed zicht op het unieke veenweidelandschap. Dat mogen we gerust als werelderfgoed beschouwen, al zal ook daar het nodige moeten veranderen.
En verder: verplaatsing van problemen naar het buitenland is geen oplossing, ook niet als dat wettelijk mag.
Het belangrijkste i.v.m. Schiphol/de luchtvaart lijkt mij: de volksgezondheid.
Dagelijks worden enorme hoeveelheden vuiligheid geloosd. De luchtvaartlobby is er aardig in geslaagd om dat buiten beeld en buiten onderzoeken te houden. Het RIVM heeft bijvoorbeeld onderzoek gedaan naar ultrafijnstof bij het vliegveld van Los Angeles, maar amper bij Schiphol.
Benzeen en tolueen zijn ook niet van die fijne stoffen. Flinke hoeveelheden dagelijks uitgestort boven vele duizenden mensen. En nog zo wat.
Het is de hoogste tijd om volksgezondheid voorop te stellen.
De uitstoot van stikstof (NOx; 57 miljoen kg) en CO2 (13 miljard kg in 2018, CBS) maakt ingrijpen des te urgenter.
In 2019 zat Schiphol op ruim 500.000 vliegbewegingen. Dit jaar komen we waarschijnlijk nog niet op de helft. Meer dan genoeg. Eerst maar eens zo houden en dan kijken wat we verder nog kunnen doen om te minderen.
Als er genoeg eten is, willen we ook nog vliegen. Is er minder eten, gaan we minder vliegen.