Nederlands vlees moet een kwaliteitskeurmerk op zichzelf worden voor de consument in Noordwest-Europa. Dat vindt Laurens Hoedemaker, hierboven op de foto, per 1 juli de voorzitter van de Centrale Organisatie voor de Vleessector (COV) en de Vereniging van Nederlandse Vleeswarenindustrie (VNV). Hij volgt in deze functies Jos Goebbels op. Een dubbelinterview.
Goebbels heeft ruim 10 jaar in de frontlinie gestaan bij de COV en VNV als boegbeeld van de Nederlandse vleessector. Hij kijkt daar met veel voldoening op terug. "Afgelopen jaar was natuurlijk een zeer enerverende periode vanwege de coronacrisis. Dit had veel impact op de vleessector en de slachterijen en bracht ook een tijdelijke exportstop met zich mee richting China."
De sector heeft echter goed en vlot gehandeld, constateert Goebbels. "Er zijn snel maatregelen genomen en protocollen opgesteld. Mijn complimenten gaan dan ook naar de sector over hoe snel dit is opgepakt. We hebben maar weer eens bewezen dat we ook in moeilijke tijden de bevolking van vlees kunnen voorzien. En dat in een periode waar veel producten wel schaars waren. Dat moet natuurlijk niet worden vergeten".
Goebbels kijkt met het meest voldoening terug tijdens zijn periode van voorzitterschap op het opgestelde beleidsplan. In het Masterplan 2025 zijn lijnen en contouren opgezet voor de toekomst van de vleessector. "Met veel punten hebben we ook succes geboekt, zoals meer aandacht voor de arbeidsmigranten. " Waar Goebbels het meest van baalt is publieke opinie en de misvattingen over de vleesindustrie. En daar ligt onder meer een schone taak weggelegd voor zijn opvolger Laurens Hoedemaker.
Hoedemaker is de afgelopen periode ingewerkt en neemt officieel volgende week (per 1 juli) het stokje over van Goebbels. Hiervoor was hij onder meer directeur van de Koninklijke Nederlandse Jagersvereniging.
Zie je overeenkomsten tussen de maatschappelijke positie van jagers en die van de vleessector?
Hoedemaker: "Ja, er zijn zeker belangrijke overeenkomsten. Wat ze gemeen hebben, is dat beide sectoren onder vuur liggen van een kleine en kritische groep van de maatschappij die bovengemiddeld veel herrie produceert. Ook vervullen beide sectoren een belangrijke maatschappelijke functie. Jagers beheren de balans in de natuur en de vleessector zorgt voor lekker, veilig en verantwoord voedsel."
"Het plan wordt nu uitgevoerd en zit gewoon goed in elkaar. Waar ik me bovendien op wil richten - en wat niet in het plan staat - is het informeren van publiek en politiek. We moeten hen voorzien van juiste informatie over de sector, van boer tot bord. We moeten de misvattingen over de vleessector ontzenuwen. 'Be good and tell it', dat is de essentie. Het masterplan focust zich op het 'be good' gedeelte, maar ik wil dat we ons ook meer gaan richten op het 'tell it'.
De vleessector ligt inderdaad steeds meer onder het vergrootglas. Op welke fronten kan de sector nog verdere stappen zetten om het maatschappelijk draagvlak te verbeteren?
"Naast het op de correcte wijze informeren van het publiek, moeten we zeker ook zelf serieus onder de loep nemen wat we wel en niet goed doen. We moeten goed blijven kijken naar de milieu-impact van de gehele vleesketen. Ook de (internationale) arbeid in de vleesketen is een belangrijk aspect. Er is weliswaar slechts 4% van alle internationale arbeiders in Nederland actief in de vleessector, maar we zijn wel voor hen verantwoordelijk. Ook zien we vanuit de maatschappij de wens voor minder flexibele- en meer vaste arbeid en om meer zekerheid voor werknemers. Tegelijkertijd moet dat natuurlijk wel matchen met de wensen van de werknemers zelf: willen alle internationale arbeiders bijvoorbeeld wel jaarrond vast in Nederland werken?"
"Dat zijn zeker dingen die we de komende tijd moeten uitbalanceren", voegt Goebbels hieraan toe. "We hebben toen we het Masterplan 2025 maakten zelfs een extra module voor arbeid toegevoegd. We kregen in het verleden terecht kritiek dat dit deel onderbelicht was. We nemen zeker de verantwoordelijkheid voor onze medewerkers, wat hun herkomst ook is."
Hoe zien jullie de toekomst van de vleessector en wat zijn jullie verwachtingen van de Chinese importbehoefte?
Goebbels: "De Chinese importbehoefte naar varkensvlees blijft belangrijk. Wij verwachten niet dat de import op korte termijn fors stagneert. De vleesconsumptie in China blijft stijgen en ze hebben altijd extra volumes nodig om de binnenlandse behoefte aan varkensvlees te vervullen. Daarnaast kampen ze in China nog altijd met uitbraken van Afrikaanse Varkenspest (AVP), dus op korte termijn voorzien wij geen forse daling."
Gesproken over AVP, hoe groot achten jullie de dreiging dat AVP vanuit Polen en Duitsland ook Nederland binnenkomt?
Goebbels: "Die kans achten we klein. Zeker als het gaat om besmetting via levende dieren, want we grenzen gelukkig nog niet aan AVP-gebieden. Het risico van besmettingen via voedsel blijft echter altijd aanwezig."
Hoedemaker vult aan: "De kans dat AVP naar Nederland komt is klein, maar ook niet nihil. Als het virus hier wel toeslaat is de schade enorm. Zelfs als alleen de populatie wilde zwijnen wordt getroffen. Het blijft dus wel een aanzienlijk risico."
Hoedemaker: "De ontwikkeling van kweekvlees volgen we met belangstelling. Ik weet eerlijk gezegd nog niet zo goed wat ik ervan moet vinden. Maatschappelijk gezien is het wel een interessante ontwikkeling. Enerzijds zien we een sterke vraag vanuit consumenten naar natuurlijk vlees met transparantie over de productie. Anderzijds is ook kweekvlees in opkomst, wat helemaal niet natuurlijk is en in een laboratorium wordt geproduceerd. Deze ontwikkelingen volgen we dan ook met veel interesse. Voor vleesvervangers zien we vooral veel reclame. Ook in onze sector zien we leden die zich deels toeleggen op vleesvervangers, om zo ook de consumenten die een dag geen vlees eten te kunnen voorzien van voedsel. Vooralsnog ligt daar geen rol voor de COV."
Hoe gaan jullie er als vleessector voor zorgen dat de Nederlandse veehouder een fatsoenlijke boterham kan verdienen aan vlees?
Hoedemaker: "Er ligt voor ons een belangrijke rol bij de communicatie. We moeten laten zien hoe goed en veilig de producten uit de Nederlandse vleesketen zijn. Dat moeten we samen met de veehouders doen. Recent zijn we ook een breed samenwerkingsverband gestart om zo'n communicatiecampagne op te zetten. Veel misvattingen onder consumenten gaan bijvoorbeeld over de situatie op primaire bedrijven. Het is in ons gezamenlijk belang om deze misvattingen de wereld uit te helpen en te laten zien hoe goed we het werkelijk doen. Dat moeten we zodanig goed doen, dat de kritische consument in Noord-West Europa de voorkeur geeft aan Nederlands vlees. Dat gebeurt nu al, maar moet nog verder groeien. Nederlands vlees wordt onder hoge welzijnseisen geproduceerd en Nederlands vlees moet eigenlijk een kwaliteitskeurmerk op zichzelf worden."
Dit artikel maakt deel uit van de contentsamenwerking tussen Foodlog en Boerenbusiness.
Dit artikel afdrukken
De sector heeft echter goed en vlot gehandeld, constateert Goebbels. "Er zijn snel maatregelen genomen en protocollen opgesteld. Mijn complimenten gaan dan ook naar de sector over hoe snel dit is opgepakt. We hebben maar weer eens bewezen dat we ook in moeilijke tijden de bevolking van vlees kunnen voorzien. En dat in een periode waar veel producten wel schaars waren. Dat moet natuurlijk niet worden vergeten".
Goebbels kijkt met het meest voldoening terug tijdens zijn periode van voorzitterschap op het opgestelde beleidsplan. In het Masterplan 2025 zijn lijnen en contouren opgezet voor de toekomst van de vleessector. "Met veel punten hebben we ook succes geboekt, zoals meer aandacht voor de arbeidsmigranten. " Waar Goebbels het meest van baalt is publieke opinie en de misvattingen over de vleesindustrie. En daar ligt onder meer een schone taak weggelegd voor zijn opvolger Laurens Hoedemaker.
Hoedemaker is de afgelopen periode ingewerkt en neemt officieel volgende week (per 1 juli) het stokje over van Goebbels. Hiervoor was hij onder meer directeur van de Koninklijke Nederlandse Jagersvereniging.
Zie je overeenkomsten tussen de maatschappelijke positie van jagers en die van de vleessector?
Hoedemaker: "Ja, er zijn zeker belangrijke overeenkomsten. Wat ze gemeen hebben, is dat beide sectoren onder vuur liggen van een kleine en kritische groep van de maatschappij die bovengemiddeld veel herrie produceert. Ook vervullen beide sectoren een belangrijke maatschappelijke functie. Jagers beheren de balans in de natuur en de vleessector zorgt voor lekker, veilig en verantwoord voedsel."
We moeten de misvattingen over de vleessector ontzenuwen. 'Be good and tell it', dat is de essentieWat zijn de belangrijkste doelen waar je aan moet werken voor het Masterplan 2025?
"Het plan wordt nu uitgevoerd en zit gewoon goed in elkaar. Waar ik me bovendien op wil richten - en wat niet in het plan staat - is het informeren van publiek en politiek. We moeten hen voorzien van juiste informatie over de sector, van boer tot bord. We moeten de misvattingen over de vleessector ontzenuwen. 'Be good and tell it', dat is de essentie. Het masterplan focust zich op het 'be good' gedeelte, maar ik wil dat we ons ook meer gaan richten op het 'tell it'.
De vleessector ligt inderdaad steeds meer onder het vergrootglas. Op welke fronten kan de sector nog verdere stappen zetten om het maatschappelijk draagvlak te verbeteren?
"Naast het op de correcte wijze informeren van het publiek, moeten we zeker ook zelf serieus onder de loep nemen wat we wel en niet goed doen. We moeten goed blijven kijken naar de milieu-impact van de gehele vleesketen. Ook de (internationale) arbeid in de vleesketen is een belangrijk aspect. Er is weliswaar slechts 4% van alle internationale arbeiders in Nederland actief in de vleessector, maar we zijn wel voor hen verantwoordelijk. Ook zien we vanuit de maatschappij de wens voor minder flexibele- en meer vaste arbeid en om meer zekerheid voor werknemers. Tegelijkertijd moet dat natuurlijk wel matchen met de wensen van de werknemers zelf: willen alle internationale arbeiders bijvoorbeeld wel jaarrond vast in Nederland werken?"
"Dat zijn zeker dingen die we de komende tijd moeten uitbalanceren", voegt Goebbels hieraan toe. "We hebben toen we het Masterplan 2025 maakten zelfs een extra module voor arbeid toegevoegd. We kregen in het verleden terecht kritiek dat dit deel onderbelicht was. We nemen zeker de verantwoordelijkheid voor onze medewerkers, wat hun herkomst ook is."
Hoe zien jullie de toekomst van de vleessector en wat zijn jullie verwachtingen van de Chinese importbehoefte?
Goebbels: "De Chinese importbehoefte naar varkensvlees blijft belangrijk. Wij verwachten niet dat de import op korte termijn fors stagneert. De vleesconsumptie in China blijft stijgen en ze hebben altijd extra volumes nodig om de binnenlandse behoefte aan varkensvlees te vervullen. Daarnaast kampen ze in China nog altijd met uitbraken van Afrikaanse Varkenspest (AVP), dus op korte termijn voorzien wij geen forse daling."
Gesproken over AVP, hoe groot achten jullie de dreiging dat AVP vanuit Polen en Duitsland ook Nederland binnenkomt?
Goebbels: "Die kans achten we klein. Zeker als het gaat om besmetting via levende dieren, want we grenzen gelukkig nog niet aan AVP-gebieden. Het risico van besmettingen via voedsel blijft echter altijd aanwezig."
Hoedemaker vult aan: "De kans dat AVP naar Nederland komt is klein, maar ook niet nihil. Als het virus hier wel toeslaat is de schade enorm. Zelfs als alleen de populatie wilde zwijnen wordt getroffen. Het blijft dus wel een aanzienlijk risico."
Het is in ons gezamenlijk belang om deze misvattingen de wereld uit te helpen en te laten zien hoe goed we het werkelijk doenHoe kijkt de COV aan tegen kweekvlees en alle promotie van vleesvervangers?
Hoedemaker: "De ontwikkeling van kweekvlees volgen we met belangstelling. Ik weet eerlijk gezegd nog niet zo goed wat ik ervan moet vinden. Maatschappelijk gezien is het wel een interessante ontwikkeling. Enerzijds zien we een sterke vraag vanuit consumenten naar natuurlijk vlees met transparantie over de productie. Anderzijds is ook kweekvlees in opkomst, wat helemaal niet natuurlijk is en in een laboratorium wordt geproduceerd. Deze ontwikkelingen volgen we dan ook met veel interesse. Voor vleesvervangers zien we vooral veel reclame. Ook in onze sector zien we leden die zich deels toeleggen op vleesvervangers, om zo ook de consumenten die een dag geen vlees eten te kunnen voorzien van voedsel. Vooralsnog ligt daar geen rol voor de COV."
Hoe gaan jullie er als vleessector voor zorgen dat de Nederlandse veehouder een fatsoenlijke boterham kan verdienen aan vlees?
Hoedemaker: "Er ligt voor ons een belangrijke rol bij de communicatie. We moeten laten zien hoe goed en veilig de producten uit de Nederlandse vleesketen zijn. Dat moeten we samen met de veehouders doen. Recent zijn we ook een breed samenwerkingsverband gestart om zo'n communicatiecampagne op te zetten. Veel misvattingen onder consumenten gaan bijvoorbeeld over de situatie op primaire bedrijven. Het is in ons gezamenlijk belang om deze misvattingen de wereld uit te helpen en te laten zien hoe goed we het werkelijk doen. Dat moeten we zodanig goed doen, dat de kritische consument in Noord-West Europa de voorkeur geeft aan Nederlands vlees. Dat gebeurt nu al, maar moet nog verder groeien. Nederlands vlees wordt onder hoge welzijnseisen geproduceerd en Nederlands vlees moet eigenlijk een kwaliteitskeurmerk op zichzelf worden."
Dit artikel maakt deel uit van de contentsamenwerking tussen Foodlog en Boerenbusiness.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Er worden volgens mij twee goede argumenten genoemd voor de ‘kwaliteit’ van Nederlands vlees: voedselveiligheid en dierwelzijn.
Tegelijkertijd zijn dat misschien twee hygiënefactoren die voor de gemiddelde consument sowieso op orde moeten zijn en waarover we bij Iers of Argentijns rundvlees of bij Iberico varkensvlees óók niet twijfelen.
Waarin zit nu het échte onderscheid? Veel mensen zien vooral slechts de massaproductie waar ze steeds meer over gaan twijfelen. Moeten we nu een negatieve campagne voeren en laten zien dat het elders nóg intensiever is, of kunnen we ook een écht positief verhaal vertellen?
Inderdaad. Marc Pruijssers heeft gelijk, Laurens Hoedemaker heeft nog wat te leren. En krijgt nu gratis advies.
Voedselveiligheid, en kwaliteit zijn twee "hygenic factors", het zijn disqualifiers dus.
Zonder kwaliteit en voedselveiligheid wordt je product niet verkocht, maar het zijn geen reden om het Nederlands vlees te kopen.
Ik denk dat Nederlands product maar 1 (2?) echte waarde heeft: "altijd beschikbaar en erg goedkoop". Maar daarmee ga je het in de toekomst niet redden.
Dus wat wel?
De context is aan het veranderen:
- Diervriendelijkheid wordt ook zo een hygenic factor.
- Speciaal vlees (verwerking!) hoog op smaak, daar kan je nog geld mee verdienen.
- plant-based gaat doorzetten. (en afzetten lijkt me een verkeerder communicatie strategie).
COV en VNV heeft wat te doen!
PS elke brancheorganisatie mag/moet zichzelf heruitvinden. Lastig kan ik (ook) uit ervaring vertellen.
Duim voor #1 Menig zin van hoedemakers vallen me op. Mooie ronde vol zinnen, maar inhoudelijk en logica.... Ik zie daar aantal punten voor verbetering.
Voorop gesteld ik eet vlees. Vaak uit de supermarkt . Komt uit Tsjechië de verpakking die ik vandaag kocht en is geslacht in Duitsland en uitgesneden in Nederland. Vraag aan allen: Is dit een Nederlands product?
Echter de maat is eigenlijk vol. Te vaak heb ik een rundvlees verpakking biologisch waar soort van 'bedorven' vlees uitkomt. En omdat dit zekers niet altijd het geval is baal ik daar behoorlijk van. Smaak compleet naar de kl*te bij tijd en wijlen. Laat staan dat je de 2de uit de verpakking nog 1 of 2 dagen her verpakt in de koelkast kan bewaren. Vanwege degelijk fatsoen voor verspilling eet ik het op, maar eigenlijk is het niet meer te **eten.
Met beetje geluk heb ik nu adres gevonden waar ik in 1 persoon porties kan kopen zodat mijn Tafeldiepvries (meer plek heb ik niet) niet nok vol hoeft met 1 levering vlees.
Bij kip heb ik eigenlijk nooit dat het niet smaakt of 'vies' ruikt.
Lekkere eerste binnenkomer:
"onder vuur liggen van een kleine en kritische groep van de maatschappij die bovengemiddeld veel herrie produceert."
Een groep wegzetten als herrie produceerders.
"en de vleessector zorgt voor lekker, veilig en verantwoord voedsel." Wordt niet concreet gemaakt hoe dan? Mijn bevinding / vraag staat hier boven al genoemd.
"Het plan wordt nu uitgevoerd en zit gewoon goed in elkaar. Waar ik me bovendien op wil richten - en wat niet in het plan staat - is het informeren van publiek en politiek".
2de zin sluit niet aan bij 1ste zin. Zit goed in elkaar maar ik ga me richten op iets wat niet in het plan staat. Onder goed in elkaar versta ik ook compleetheid. De tell it ontbreekt en dat is ook waar #1 naar vraagt.
Leuke tip voor COV nieuwe voorzitter. Als je het gaat presenteren kom je
1) er zelf achter hoe Good je het zelf echt vindt en vertelt krijgt in een artikel / presentatie, etc. Hoe staan de KPI's ervoor die je op slides wilt presenteren? MVO slides mogen in food niet meer ontbreken of wel? MVO slide Corona haalt een voldoende sector NL breed?
2) vanuit Feedback kom je te weten of anderen jouw mening delen. Wat vertelt marktonderzoek?
Eens met #2 : COV en VNV heeft wat te doen!
Met de PS van #2 ook helemaal eens. Mag me daar ook bijna dagelijks in het werk meebezig houden. De toegevoegde waarde van het bedrijf (B2B non food retail) blijven borgen en verbeteren.
Zijn Nederlanders daar chauvinistisch genoeg voor? Italianen zijn opgegroeid met hun D.O.P's, die cultuur zit er totaal niet in Nederland geloof ik. In hoeverre is bijv. Livar (Limburgs varken) populair en een USP?
#4 Nee, we zijn een handelsland.
LIVAR wat is dat.......
ik weet het jij weet, maar wij hebben een tik met food en niches daarvan. Daarbij livar is enkel varken dat is nog verre van een vlees merk.
Wedervraag bestaat er een vleesmerk dat kip, varken en rund heeft?
- Beter leven
- Bio+
- Vion? > hebben geen kip of wel?
- Gijs? > die weet ik echt niet
wat volgt ?
VanDrie is rund en geen consumentenmerk
waar is Ben en Jerry's vlees.
Waarom is er geen CONO rundvlees.
Waarom heeft RFC wel Valess als merk voor vleesvervangers maar geen vlees merk voor alle vetgemeste stiertjes. Zitten ze nog altijd te kijken naar enerzijds vanDrie en anderzijds Vion?
Is er al Planet Proof vlees (on the way)?