De simpele maar daarom niet minder wrange reden is dat de leveringsketens, de supply chains, vastlopen. Door de coronamaatregelen zijn scholen en horeca in het hele land gesloten en daarmee is de dagelijkse afzet van melk, kaas, boter en bacon naar schatting gehalveerd, zegt een analist op Bloomberg. En hoewel consumenten stevig aan het hamsteren zijn geslagen, krijgen ze toch met lege schappen te maken.

Verpakkingslijnen
Melkfabrieken, waar boter en kaas gemaakt wordt, kunnen hun verwerkte producten niet in de winkels krijgen. Dat heeft twee redenen: ten eerste zijn hun verpakkingslijnen niet zonder meer om te bouwen van groot- naar consumentenverpakking, legt Reuters uit. Een consument heeft niets aan een zak met 10 kilo gemalen kaas en de kaasfabriek kan niet zo maar de industriële kaasblokken in plakjes gaan snijden. Ten tweede kampen de logistieke stromen van vrachtverkeer met personeelstekorten en problemen omdat ze niet zijn ingesteld op de fijnmazige retailbelevering en gesloten staats- of stadsgrenzen.


Houdbaarheid
Melk is bovendien een vers product dat niet oneindig houdbaar is. Wel in de vorm van kaas, boter of melkpoeder, maar die verwerkingscapaciteit zit bomvol. Met als gevolg dat de melkcoöperaties hun boeren vragen de melk in de gierput te laten lopen. Er is een lichtpuntje: hoewel de melkprijs in vrije val is, krijgen de melkveehouders vooralsnog wel betaald. Voor zolang als het duurt, want de Amerikaanse zuivelindustrie zag de afgelopen de melkconsumptie teruglopen en coöperaties failleren.

Telers van verse groenten als courgettes hebben niet de schrale troost van geen oogst maar wel geld. Nu de temperaturen weer oplopen, groeien courgettes en pompoenen stevig door. Als je ze niet iedere dag oogst, worden ze te groot om te verkopen. Maar ook de groentetelers krijgen hun product niet in de winkel en dumpen hun oogst dus maar op het veld. Dag in, dag uit.

Wereld zoals die was
En zelfs de bacon puilt de pakhuizen uit. De voorraden waren al groot, omdat de Amerikaanse varkensstapel de laatste jaren flink gegroeid is. Met als gevolg dat de prijzen voor bacon tot het laagste punt in 20 jaar gedaald zijn. Ook bacon blijkt bovendien een product te zijn dat Amerikanen vooral buitenshuis eten, schrijft BoerenBusiness. Zelfs nu de talloze fastfoodketens gesloten zijn, zit baconhamsteren er niet in. Wat hamsteren de Amerikanen dan wel? Rundvlees, en eieren.

Dit soort effecten treedt in de hele wereld op in allerlei ketens die nu eenmaal zijn ingericht op de wereld zoals die was, maar die er nu in ieder geval even niet meer is. Kreeft gaat ons land op de fiets naar particulieren thuis, dat is tenminste nog een oplossing voor de wereld zoals die is geworden. Op Boerenbusiness zegt aardappelprijsanalist Edwin Burgers dat er putjes moeten worden opengetrokken om de fritesaardappelen - een heel grote soort die we thuis niet gebruiken - weg te krijgen. Nu McDonald's en BurgerKing gesloten zijn, is er geen markt voor en wil zelfs niemand ze kopen in de korte ketenhandel die op dit moment zo'n succes is.
Dit artikel afdrukken