"Op 14 december stond ons distributiecentrum geblokkeerd in Zwolle met FDF-boeren." Ninck-Blok stapte in de auto en ging met de boeren in gesprek. "Daar merkte ik dat ze eigenlijk niet weten wat wij al doen. In de tuinbouw, maar ook in de dierlijke sectoren, met sinds 2017 dat Beter voor-programma”, zegt hij op GFActueel.

Albert Heijn legt de kosten van verduurzaming niet op het bordje van de boer maar werkt juist samen met boeren, wil de supermarktbaas zeggen.

De Zaanse super heeft in de loop der jaren een keten van meer dan 200 telers opgebouwd. Met driekwart daarvan werkt AH al meer dan 30 jaar samen. Het 'Beter voor...'-programma, dat begon met zuivel, is er inmiddels ook voor varkens, kip en groente en fruit. Het tekent hoe AH naar een keten wil kijken: breder, dus ook naar de bedrijven van zijn leveranciers. "Beter voor natuur moet niet betekenen dat we het probleem op het bordje van de boer leggen,” zegt Ninck Blok daarover. Het betekent dat Albert Heijn 100% van de gevraagde inspanningen vergoedt. Denk aan de reductie van bestrijdingsmiddelen en een hoger niveau van diervriendelijkheid. "Het is heel simpel, uiteindelijk geloven we erin dat stappen in duurzaamheid door de consument betaald moeten worden. Dat betekent dat wij de verantwoordelijkheid hebben om de consument aan de hand mee te nemen en te laten zien hoe wij meerwaarde creëren in een keten en dat dat product ook meer waard ís.”

Die meerwaarde laat Albert Heijn bijvoorbeeld zien in de Echt Vers-winkels, 'de succesvolste uitrol ooit'. Afgelopen dinsdag werd de 300ste Echt Verswinkel geopend. In deze winkels staat een gezond, duurzaam en vooral lekker aanbod centraal. Van dichtbij, dus de keten is zo kort mogelijk, de kwaliteit zo hoog mogelijk en van Nederlandse bodem. "Daarom zetten we nu die stappen om het seizoen van Nederlandse producten te verlengen. Voor aardbeien zelfs jaarrond, maar ook voor tomaten, paprika’s, voor frambozen en bramen”, aldus Ninck Blok.

Anders dan bijvoorbeeld de Belgische supermarktketen Colruyt, is Albert Heijn niet van plan om zelf te gaan telen. Colruyt doet dat om de keten verder te verkorten. "Wat zouden wij daarmee winnen?", vraagt Ninck Blok. Hij gelooft in een ander model. Geef telers afname-zekerheid en betaal hen voor de extra wensen zodat de supermarkt en de teler samen een product kunnen aanbieden waar klanten graag voor willen betalen.
Dit artikel afdrukken