Het Nederlandse PlantLab opent een verticale boerderij in de Amerikaanse stad Indianapolis. Deze week levert het bedrijf de eerste kruiden en kroppen sla aan lokale supermarkten en food-service bedrijven onder de naam ‘Uplift, good food for purpose’.
PlantLab is gespecialiseerd in innovatieve stadslandbouw. Na Amsterdam is de Amerikaanse vestiging de tweede productielocatie van de ontwikkelaar van hightech indoor tuinbouw onder LED-licht. Sinds eind november levert het bedrijf in Nederland aan online supermarkt Picnic. Verse kruiden - en later ook groenten als snacktomaatjes en sla - gaan vanuit de productielocatie in Amsterdam naar het distributiecentrum in Diemen.
In de Verenigde Staten wil PlantLab op 2000m2 verschillende soorten tomaten, komkommers, sla en kruiden telen. De voormalige batterijenfabriek dichtbij het centrum van Indianapolis moet over een paar jaar 420.000 kilo groente per jaar produceren. Het indoor tuinbouwcomplex moet de eerste in een reeks worden van PlantLab in de VS, zegt ceo Michiel Peters tegen Het Financieele Dagblad.
De agf-keten moet korter, vindt Peters. Door midden in steden te verbouwen valt er te besparen op de uitstoot van broeikasgassen tijdens het vervoer. Maar ook los van het vervoer gaat volgens de PlantLab-ceo het verbouwen van groenten in een verticale tuinderij gepaard met minder emissie van broeikasgassen dan in een reguliere tuinbouwkas.
PlantLab is 10 jaar geleden opgericht met als doel het wereldvoedselsysteem te verbeteren. Met de inmiddels ontwikkelde technologie kan in een ruimte met een oppervlakte van slechts twee voetbalvelden genoeg groente geproduceerd worden om een stad van honderdduizend inwoners dagelijks van 200 gram groente te voorzien. In de afgelopen 10 jaar haalde het bedrijf €50 miljoen groeigeld op, waarvan €20 miljoen deze zomer. Inmiddels heeft PlantLab naar eigen zeggen laten zien dat innovatie stadslandbouw rendabel kan zijn, en dus is het volgens de oprichters tijd om te gaan opschalen. Van een productieomzet van €3 miljoen nu denkt PlantLab in de komende tien jaar door te kunnen stomen naar €1 miljard.
Dit artikel afdrukken
In de Verenigde Staten wil PlantLab op 2000m2 verschillende soorten tomaten, komkommers, sla en kruiden telen. De voormalige batterijenfabriek dichtbij het centrum van Indianapolis moet over een paar jaar 420.000 kilo groente per jaar produceren. Het indoor tuinbouwcomplex moet de eerste in een reeks worden van PlantLab in de VS, zegt ceo Michiel Peters tegen Het Financieele Dagblad.
De agf-keten moet korter, vindt Peters. Door midden in steden te verbouwen valt er te besparen op de uitstoot van broeikasgassen tijdens het vervoer. Maar ook los van het vervoer gaat volgens de PlantLab-ceo het verbouwen van groenten in een verticale tuinderij gepaard met minder emissie van broeikasgassen dan in een reguliere tuinbouwkas.
PlantLab is 10 jaar geleden opgericht met als doel het wereldvoedselsysteem te verbeteren. Met de inmiddels ontwikkelde technologie kan in een ruimte met een oppervlakte van slechts twee voetbalvelden genoeg groente geproduceerd worden om een stad van honderdduizend inwoners dagelijks van 200 gram groente te voorzien. In de afgelopen 10 jaar haalde het bedrijf €50 miljoen groeigeld op, waarvan €20 miljoen deze zomer. Inmiddels heeft PlantLab naar eigen zeggen laten zien dat innovatie stadslandbouw rendabel kan zijn, en dus is het volgens de oprichters tijd om te gaan opschalen. Van een productieomzet van €3 miljoen nu denkt PlantLab in de komende tien jaar door te kunnen stomen naar €1 miljard.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Plantlab brengt het verhaal mooi. Op de site EIT Food (European Institute of innovation & Technolgy) wordt de vraag "Is vertical farming really sustainable?" gesteld.
De vraag wordt beantwoord in een blog van Tessa Naus van Plantlab, dus misschien niet helemaal objectief. Ze gaat er bijv. van uit dat voedsel in de conventionele landbouw gemiddeld 3000 km getransporteerd wordt, kortom dat de gemiddelde krop sla iets voorbij Casablanca of Istanbul verbouwd wordt.
Nu is Tessa wel zo eerlijk om te stellen dat de energie benodigd voor productie soms hoger is dan de energie die nodig is voor transport. Toch concludeert ze dat: "Even with this drawback, research found that, that vertical farms lower overall CO2 output by 67-92% compared with greenhouses. The difference with field crops is even larger."
In de laatste alinea draait het verhaal op eens om. Tessa Naus (Plantlab): "Nothing is environmentally perfect (yet). The biggest downside of vertical farms is the large amount of energy it takes to grow crops: between 30-176 kWh per kg more than greenhouses. With that difference in energy, you could run your washing machine approximately 132 times. However, the energy used in vertical farms is not wasted, with their energy efficiency considerably higher than greenhouses." ???????????
Dan zelf maar even rekenen. In dit rapport aangereikt door Plantlab wordt uitgerekend dat er 3,4 kg CO2 equivalenten geproduceerd worden bij de productie van 1 kg verse basilicum, waarvan 40 % voor rekening komt van de belichting. In energie: 1,9 MJ per plant van 28 gram, die een energie inhoud heeft van 55 kJ. Alleen aan licht gaat er 35 X meer energie in dan er aan chemische energie vastgelegd wordt. Tel uit je winst.
Auw Jopie. Mooie sommen. Dit blijft een discussie die niet op te lossen valt.
Juist om dit soort discussies overbodig te maken is het de hoogste tijd om CO2-uitstoot te beprijzen. Ik vind het prachtig wat Plantlab doet, maar het is natuurlijk onzin om te denken dat je CO2 gaat besparen door zonlicht te vervangen voor kunstlicht. Net als dat het onzin is om te denken dat je minder CO2 uitstoot door elektrisch te rijden of door bomen te planten als je gaat vliegen.
Bijzonder is natuurlijk dit: waarom wil je een kas verkopen als 'duurzaam', terwijl de waarde voor de consument zit in 'vers' en 'dichtbij'?
Jan Peter van Doorn heeft verstand van reclame. Heb jij een idee waarom ze daar voor kiezen?
Dick, ik zie ze eigenlijk kiezen voor vers en dichtbij. Dat duurzaam moeten we nog maar afwachten. Wat ik mis in het geheel (ledlicht, fabriekshal, verticaal) is het 'boerengevoel'. Ik weet dat dit bij kassenteelt ook ver weg is, maar dat heeft voorlopig nog wel een 'boerenbeeld'.