Wakker Dier vindt dat er een hitteplan voor boerderijdieren moet komen. Eyes on Animals maakt het verschil. De organisatie laat zien wat diervervoerders en boeren meer kunnen doen om het leven voor dieren beter te maken.
Vanmorgen vroeg was Lesley Moffat samen met een collega van de onder het grote publiek nog weinig bekende dierenwelzijnsorganisatie Eyes on Animals te horen op NPO1-radio.
De letter en de praktijk
De Canadese Moffat maakte in Europese dierenwelzijnskringen naam door in Frankrijk diertransporten voor de politie controleerbaar te maken. Agenten wisten niet hoe ze de wet moesten vertalen in handhaving. Tussen de letter van de wet en de praktijk van de handhaving zat een te groot gat.
In de wet staat bijvoorbeeld in dat dieren tijdens het verlaten van de stal en het transport naar het slachthuis 'niet onnodig mogen lijden'.
Maar wanneer is leed onnodig? Dieren die in een vrachtwagen stilstaan in de zon zonder koeling of verkoelende luchtstroom, lijden onvermijdelijk.
Omdat ze die vraag niet konden beantwoorden, durfden agenten niets te doen. Moffat vertelde daarover in een interview dat we eerder dit jaar brachten.
Onnodig of overmacht?
De hitte die Nederland - en vele andere Europese landen - op dit moment treft, veroorzaakt onnodig dierenleed. Vanwege de hitte zijn de afgelopen dagen honderden varkens en duizenden kippen in stallen doodgegaan. Soms door onnodig leed en soms door overmacht.
Voorbeelden van onnodig leed zijn het vervoer van dieren in de volle hitte over wegen met files; je kunt de dieren immers ook 's nachts of via andere wegen vervoeren.
Voorbeelden van overmacht zijn vermoedelijk oververhitting van stallen, brand of, zoals vannacht in Maarheeze, door het uitvallen van de luchtwassers en ventilatie als gevolg van een stroomstoring. Bij het laatste moet de vraag gesteld worden of een verplicht noodaggregaat voortaan geen vereiste moet zijn, voor wie dieren in gesloten stallen houdt in een land waar 's zomers voortaan rekening moet worden gehouden met aansluitende dagen waarop het 35-40 graden kan worden.
Bij de andere twee voorbeelden van overmacht moet de vraag gesteld worden hoeveel risico een dierhouder moet willen aanvaarden. Er vliegen immers zelfs in de winter al te veel stallen in de brand; onder meer als gevolg van het gebruik van luchtwassers en de aanwezigheid van - aan de elektrokabels knagende - muizen en ratten. De aanwezigheid van knaagdieren is toegenomen omdat hun bestrijding aan banden is gelegd.
Nachtslacht
Eyes on Animals ging met NPO1 op pad om samen vast te stellen of bedrijven bij het vervoer van dieren onnodig leed weten te voorkomen en adviseren hoe het beter kan.
's Nachts slachten en dieren voor de slacht aanvoeren, is een voor de hand liggende oplossing om transporten en stilstand van vrachtwagens met dieren in de volle zon tegen te gaan; bij stilstand valt de verkoelende luchtstroom weg.
De slachtsector praat over nachtslacht met de NVWA maar dat schiet nog niet zo op. In de uitzending blijken Eyes on Animals en directeur Peter Vesseur van de Nepluvi, de brancheorganisatie voor pluimveeslachterijen, het zonder discussie roerend eens: nachtslacht moet je gewoon kunnen regelen, desnoods in alle maanden waarin de temperatuur boven de 25 graden kan uitkomen of zelfs het hele jaar door. Dan hoeven dieren niet meer in de hete zon te wachten op een parkeerplaats of in de file. Zo pas je de regel 'laat dieren niet onnodig lijden' praktisch toe en maak je die gemakkelijk handhaafbaar. Opvallend nieuws uit de uitzending: op warme dagen worden meer kippenvangers ingezet om de dieren sneller te laden en worden ze met minder dieren in een krat gezet om hun warmte makkelijker aan de lucht kwijt te kunnen. Dat had de kippensector zelf al bedacht.
Luister de heldere uitzending hier even na. Ik verheug me alvast op een vervolg: praktische oplossingen die Eyes on Animals tegen stalbranden in Nederland in stelling weet te brengen. Dierenarts Bulle Koster heeft er al lange tijd uitgesproken ideeën bij die maar niet verder willen komen.
Dit artikel afdrukken
De letter en de praktijk
De Canadese Moffat maakte in Europese dierenwelzijnskringen naam door in Frankrijk diertransporten voor de politie controleerbaar te maken. Agenten wisten niet hoe ze de wet moesten vertalen in handhaving. Tussen de letter van de wet en de praktijk van de handhaving zat een te groot gat.
In de wet staat bijvoorbeeld in dat dieren tijdens het verlaten van de stal en het transport naar het slachthuis 'niet onnodig mogen lijden'.
Maar wanneer is leed onnodig? Dieren die in een vrachtwagen stilstaan in de zon zonder koeling of verkoelende luchtstroom, lijden onvermijdelijk.
Omdat ze die vraag niet konden beantwoorden, durfden agenten niets te doen. Moffat vertelde daarover in een interview dat we eerder dit jaar brachten.
Onnodig of overmacht?
De hitte die Nederland - en vele andere Europese landen - op dit moment treft, veroorzaakt onnodig dierenleed. Vanwege de hitte zijn de afgelopen dagen honderden varkens en duizenden kippen in stallen doodgegaan. Soms door onnodig leed en soms door overmacht.
Voorbeelden van onnodig leed zijn het vervoer van dieren in de volle hitte over wegen met files; je kunt de dieren immers ook 's nachts of via andere wegen vervoeren.
Voorbeelden van overmacht zijn vermoedelijk oververhitting van stallen, brand of, zoals vannacht in Maarheeze, door het uitvallen van de luchtwassers en ventilatie als gevolg van een stroomstoring. Bij het laatste moet de vraag gesteld worden of een verplicht noodaggregaat voortaan geen vereiste moet zijn, voor wie dieren in gesloten stallen houdt in een land waar 's zomers voortaan rekening moet worden gehouden met aansluitende dagen waarop het 35-40 graden kan worden.
Bij de andere twee voorbeelden van overmacht moet de vraag gesteld worden hoeveel risico een dierhouder moet willen aanvaarden. Er vliegen immers zelfs in de winter al te veel stallen in de brand; onder meer als gevolg van het gebruik van luchtwassers en de aanwezigheid van - aan de elektrokabels knagende - muizen en ratten. De aanwezigheid van knaagdieren is toegenomen omdat hun bestrijding aan banden is gelegd.
Nachtslacht
Eyes on Animals ging met NPO1 op pad om samen vast te stellen of bedrijven bij het vervoer van dieren onnodig leed weten te voorkomen en adviseren hoe het beter kan.
's Nachts slachten en dieren voor de slacht aanvoeren, is een voor de hand liggende oplossing om transporten en stilstand van vrachtwagens met dieren in de volle zon tegen te gaan; bij stilstand valt de verkoelende luchtstroom weg.
De slachtsector praat over nachtslacht met de NVWA maar dat schiet nog niet zo op. In de uitzending blijken Eyes on Animals en directeur Peter Vesseur van de Nepluvi, de brancheorganisatie voor pluimveeslachterijen, het zonder discussie roerend eens: nachtslacht moet je gewoon kunnen regelen, desnoods in alle maanden waarin de temperatuur boven de 25 graden kan uitkomen of zelfs het hele jaar door. Dan hoeven dieren niet meer in de hete zon te wachten op een parkeerplaats of in de file. Zo pas je de regel 'laat dieren niet onnodig lijden' praktisch toe en maak je die gemakkelijk handhaafbaar. Opvallend nieuws uit de uitzending: op warme dagen worden meer kippenvangers ingezet om de dieren sneller te laden en worden ze met minder dieren in een krat gezet om hun warmte makkelijker aan de lucht kwijt te kunnen. Dat had de kippensector zelf al bedacht.
Luister de heldere uitzending hier even na. Ik verheug me alvast op een vervolg: praktische oplossingen die Eyes on Animals tegen stalbranden in Nederland in stelling weet te brengen. Dierenarts Bulle Koster heeft er al lange tijd uitgesproken ideeën bij die maar niet verder willen komen.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Terecht punt dierenwelzijn tijdens transport/files/wachten. Maar iedere transporteur die landbouwhuisdieren beroepsmatig meer dan 65 km moet transporteren moet in het bezit zijn van een certificaat vakbekwaamheid veetransport. Dit is een EU diploma op basis van de EU Verordening (EG) nr.1/2005. Normaliter moet een chauffeur dus exact weten wat te doen bij welke weerstomstandigheden.
Een verplichting voor een noodaggregaat? Het is toch al verplicht om een alarm- en noodsysteem te hebben in afgesloten stallen met mech. ventilatie en temp. regeling? Het zou verbazingwekkend zijn als een noodaggregaat daar geen onderdeel van uit zou maken. Overigens moet zo'n aggregaat ook regelmatig goedgekeurd worden.
Marco, in Maarheeze heeft het klaarblijkelijk niet gefunctioneerd; verder heb ik onvoldoende kennis op dat gebied. De NVWA stelt een onderzoek in, heb ik begrepen. Wellicht kan en wil Jos van Vonderen er meer over vertellen.
De vraag die we ons moeten stellen is of je dieren moet willen houden met veiligheidssystemen die risico's op het gebied van brand en luchttoevoer uitsluiten alsof het om een opslagloods gaat. Ze mogen een graad of wat hoger zijn, wat mij betreft.
Dick Veerman,
Ik begrijp je laatste zin niet helemaal?
Bedoel je dat het houderysysteem dusdanig "veilig" moet zijn dat ook zonder waarschuwings- en/of noodsysteem de dieren geen extra risico lopen? Een houderijsysteem met een afdak voor de beschutting en uitloopmogelijkheid dus. Lijkt mij wel iets, vooruit naar vroeger.
Marco, met een hogere veiligheidsgraad bedoelde ik precies wat het zegt: met een laag incidentrisico omdat goed aan voorkomen is gedacht.
die luchtwassers laten de ventilators extra hard werken om de vele kuubs lucht door een waspakket te duwen. Bij stijgende temperaturen in de stal wordt de koeling van deze ventilators ook nog verminderd. Door gebruik te maken van een centraal kanaal wordt de stal energiezuinig maar we moeten wel kritisch gaan kijken aar de ventilatoren die we daarvoor gebruiken in combinatie met een luchtwasser.
Hier zijn we de hete periode doorgekomen dankzij nevelkoeling wat de temperaturen in de stal en daarmee ook het centraal afzuigkanaal 8 graden naar beneden heeft gebracht. Het is een kleine investering die veel zorgen en ellende bespaard heeft.