Twaalf dagattracties
Twaalf dagattracties hebben zich verenigd in de Taskforce Gezond Uit, waaronder de dierenparken Apenheul, Beekse Bergen en Wildlands, maar ook pretparken als Toverland. Zij hebben als doel hun voedselaanbod gezonder te maken, zowel voor ouders als voor kinderen. “We zien het overgewicht bij kinderen toenemen en ook de vraag naar gezonde lunches en snacks stijgt,” zegt initiatiefneemster Suzanne van der Pijl van Schuttelaar & Partners. “Hier ligt een kans voor de dagattracties.”
Uit consumentenonderzoek blijkt dat het ook commercieel gezien interessant is om meer gezonde voeding aan te bieden.
Van der Pijl: “Er komen jaarlijks zo’n 47 miljoen bezoekers bij de 50 grootste dagattracties in Nederland. Vier op de tien mensen nemen zelf hun eten mee, dat is 15 procent meer dan in 2015. Deels is dat omdat men het te duur vindt om iets te kopen, maar ook een groot deel vindt het aanbod te ongezond. Uit berekeningen blijkt dat het om €145 miljoen euro per jaar gaat. Als we die bezoekers wel weer naar de horeca kunnen trekken, ligt daar een grote kans om de omzet te vergroten.”
Hoe maak je gezond eten leuk?
Verschillende sprekers op het Gezond Uit-congres benadrukten wat belangrijk is in de aanpak naar die verandering. Een groot deel van de sprekers noemde de ‘beleving’. “Een dagje uit is nu gekoppeld aan snoep, ijs en ongezonde snacks. Die beleving moet in stand blijven, maar een gezonde lunch hoeft daar niets aan af te doen.” Ernest van der Voort van Albron ging vooral in op de storytelling. “Als je verhaal goed is, komen je klanten ook. Bijvoorbeeld het verhaal van de gorilla die alleen maar groente en fruit eet, dat is een prachtig verhaal waarmee je klanten trekt.”
Roel Hermans van het Voedingscentrum gaf een inkijkje in het gedrag van mensen. Zijn belangrijkste boodschap was ‘zien eten doet eten’. “Dat geldt voor ongezond eten, maar ook voor gezond eten. Maak daar dus gebruik van.” Jos Klerx van de Rabobank ging vooral in op de huidige trends op voedingsgebied: mensen willen minder vlees, ze willen zelf bepalen wat ze eten, ze willen transparantie en ze zien voeding als tijdverlies. Snel een maaltijd op maat lijkt dus een sleutel naar succes.
NEMO als koploper
NEMO Science Museum is al een paar stappen verder in de verandering naar een gezond voedselaanbod. Zij namen geen kleine stapjes richting een gezonder restaurant maar hebben in 2015 het roer drastisch omgegooid. Nemo heeft een gezond restaurant, waar ook cola te koop is, maar waar gezonde alternatieven het eerst in het oog springen. De ongezonde hap is daar de uitzondering. “Natuurlijk zijn er nog grote uitdagingen,” vertelt Martijn van Heemskerck van Beest, Directeur Operatie bij NEMO. “Het eten vers klaar maken kost meer tijd, meer mensen, we hebben chef-koks in dienst en er zijn regelmatig kinderen teleurgesteld dat we geen gewone patatjes hebben. Maar over het algemeen wordt het heel goed ontvangen en zijn onze bezoekers enthousiast.”
Staatssecretaris Paul Blokhuis sloot de dag af met een politiek inkoppertje. Hij stelde voor zo snel mogelijk 50 Gezond Uit-attracties in zijn Preventieakkoord op te nemen. Die doelstelling bleek het Akkoord nog niet te bevatten.
Dierentuinen, pretparken, musea en cateraars zijn samen aan de slag om ouders en kinderen meer gezond eten en drinken te bieden. Patat is heerlijk tijdens een dagje uit, maar fijn als er ook een gezonde keuze is! Van harte welkom om mee te praten over #preventieakkoord #gezonduit pic.twitter.com/afluJb6eQp
— Paul Blokhuis (@PaulBlokhuis) September 13, 2018
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Weemoed. Brood mee van huis. Uit het verslag van het congres, hierboven, is op te maken dat de deelnemers nog nooit van brood mee hebben gehoord.
Hoe moeilijk zou het nou zijn: Gezond Uit en alleen kraanwater, een appel, een peer en een ei. Wie meer wil: bammetje mee. Wie chips en bier meeneemt: bijbetalen.
Dat kun je zó regelen als pretpark. Daarom is het zo interessant om de vraag te stellen waarom de friet moet kunnen blijven liggen.
Ik liep op Hoog Catharijne vanavond langs de plek waar tot voor kort mijn favoriet visboer zat. Nu zit er een hip en helemaal OK uitziende, maar natuurlijk helemaal foute Mevrouw Cocos. Zoete koek, ja.
Zelfde vraag: die kun je er toch ook gewoon weren als je dat echt wilt?
Uitstekend ! En schrijf dan ook decente kleding voor, geen ontblote tatoos op de onderrug, en niet te hard praten en op gejoel een boete.
Leve de betutteling !
Ik vrees dat massaal bezoek aan pretparken en dierentuinen voor veel mensen inmiddels de enige mogelijkheid is een paar dagen in het jaar op een zo'n plezierig mogelijke wijze te genieten.
Het paternalistisch en victoriaans tijdperk doet zijn intrede. Ik ken gezinnen die daar een heel jaar voor sparen. Toegangsprijzen zijn inmiddels absoluut schaamteloos hoog en wachttrijen zo lang dat deze opvoedingsexcersitie hypocriet over komt.
ps.1. " Jos Klerx van de Rabobank ging vooral in op de huidige trends op voedingsgebied: "mensen willen minder vlees" Dat staat dan haaks op dit onderzoek in dit Trouw artikel .
Verder: “Veel mensen hebben het een aantal jaren financieel echt moeilijker gehad en hebben vlees wat vaker overgeslagen”, zegt woordvoerder Dé van de Riet in dit artikel
ps.2. En hoe hoog schat je je bezoekers met: "regelmatig de vergelijking getrokken met apen ? De stoere gorilla als voorbeeld. Of heeft de gemiddelde bezoeker het IQ van zijn/haar schoenmaat ?
Wouter #1
Inderdaat Wouter, vroeger maakte mijn moeder zelf ranja met leidingwater, en we fietsten naar Cadzand met boterhammen met kaas en appels. En lagen toen onder een grote badhanddoek te worstelen met onze zwemkleding, want ojee ! Maar wat waren we blij als we aan het strandkraam wat snoep of ijs mochten kopen. Dan kon het strandbezoek niet meer kapot. Het was een feestdag !
Dat is het pijnlijke verschil, Hans Pollemans: de intensiteit van het geluk. Het ijsje op het eind van de lange dag Cadzand (lieflijke badplaats, inmiddels verbouwd tot net zo erg als Scheveningen) was de kroon op het feest.
Nu weten kinderen al voor ze mee van huis gaan dat er friet komt, later op de dag, en fris en ijs.
Maar kijk eens goed en wat langer naar de gezichten tijdens de schaft in het pretpark. Hoe gewoon het feest ervaren wordt. Het is helemaal geen feest meer, het is vanzelfsprekend. Dik worden moet. Binnen elke vierkante kilometer van Nederland moet aan je kind wat verdiend worden. Het congres, hierboven beschreven, is er een van lui die in elk geval iets te koop willen hebben liggen voor als we op bezoek komen. Desnoods broodjes gezond.
De achterbankgeneratie is niet te benijden.
#4 Dat klopt, Wouter. Wat ik wil duidelijk maken is dat een structureel probleem wel erg gemakkelijk getackeld wordt om een 'plezierige' dagje pretparkt voor dat doel aan te pakken. Ik schreef het jaren terug hier op FL: Mijn Vlaamse, het equivalent van HBS-B (Moderne Humaniora Wetenschappelijke afdeling) , kreeg in de eerste jaren van haar middelbaar voedingsleer. Jawel. Naast vakken als esthetica/kunstgeschiedenis.
Nu wordt de jeugd massaal in handen geven van de Appie's en de Uniklevers, waar ze niet los van geraken. Voedingsleer is blijkbaar een bedreiging voor onwetende consumenten.
Ik noem bovenstaande houding van betrokken instanties daarom een beetje hypocriet.
Off the record:
Wat je terechte opmerking over Cadzand betreft.
De dubieuze club van de gebroeders Lippens (burgermeester en zijn corrupte broer oud bestuurder van Fortis, die wegen een schandaal de bank moest verlaten), genaamd Compagnie du Zoute, koopt alles op. Of er onder tafel met bestuurders van de Gemeente Sluis wordt geschoven mag ik niet zeggen, maar wel denken.
Inmiddels wordt door de Vlaams 'chi-chi' al gesproken over Knocke-Nord als ze Cadzand bedoelen..
De uitverkoop van de Zeeuws-Vlaamse kust is een schandaal. Het telt echter niet mee voor Nederland.
Twee maanden geleden toen ik me melde bij Achmea Zilveren Kruis met Pollemans, Biervliet, Zeeuws-Vlaanderen, kreeg ik beslist niet voor het eerst te horen:
'Oh.. U bent Belg, wat ik voor u betekenen ?"