Het kabinet heeft meer tijd nodig om te beoordelen op welke manier de Nederlandse landbouw moet bijdragen aan de maatregelen om schadelijke CO2-uitstoot te reduceren krachtens het akkoord van Parijs. De Tweede Kamer heeft woensdag besloten het kabinet die tijd te geven. Dat meldt Boerderij.
Het kabinet wil eerst weten wat het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) vindt van de voorstellen die de Klimaattafel over landbouw onder leiding van Pieter van Geel heeft gedaan. Krachtens het Parijse Klimaatakkoord moet de Nederlandse landbouw in 2030 de uitstoot van broeikasgassen hebben verminderd met 3,5 megaton CO2.
De voorstellen zijn tot nu toe gezocht in warme sanering van de varkenshouderij, technische maatregelen die de uitstoot via de darmen van dieren door aangepast voer tegengaan, mestopslag en minder kunstmest (waarvan de productie veel CO2-uitstoot), slimmer landgebruik, vernatting van veenweidegebieden (waardoor grote hoeveelheden methaanuitstoot kunnen worden tegengegaan), minder niet-groene percelen en zuiniger energiegebruik in de land- en tuinbouw.
Volgens Boerderij zit het kabinet met een prangende vraag: kan Parijs misschien ook gehaald worden zonder de veestapel in Nederland in te krimpen?
Te hopen valt dan ook dat het PBL ook commercieel-economisch overwegingen in zijn berekeningen voor het kabinet meeneemt. Het kabinet zit vermoedelijk met een heel andere overweging: hoe gaat Nederland straks om met het afschrijven van een belangrijk deel van een sector die om economische redenen geen toekomst meer heeft in Nederland? Daarom wil het weten of er wegen zijn om dierhoudende ondernemers zelf die keuze te laten maken door te stoppen of verder te investeren in een - voor velen vermoedelijk -onhaalbare toekomst.
Dit artikel afdrukken
De voorstellen zijn tot nu toe gezocht in warme sanering van de varkenshouderij, technische maatregelen die de uitstoot via de darmen van dieren door aangepast voer tegengaan, mestopslag en minder kunstmest (waarvan de productie veel CO2-uitstoot), slimmer landgebruik, vernatting van veenweidegebieden (waardoor grote hoeveelheden methaanuitstoot kunnen worden tegengegaan), minder niet-groene percelen en zuiniger energiegebruik in de land- en tuinbouw.
Volgens Boerderij zit het kabinet met een prangende vraag: kan Parijs misschien ook gehaald worden zonder de veestapel in Nederland in te krimpen?
Om het eenvoudig te zeggen: er zit geen buitenlandse afnemer te wachten op varkensvlees uit een Nederlandse varkens- of kippenstal met de jongste generatie peperdure luchtwassersAls dat moet kan het uiteraard, maar het is de vraag tot welk nut dat strekt. Het zal een boel kostenverhogende technische maatregelen vergen voor meer binnen gehouden dieren. Vlees, zuivel en eieren van 'binnendieren' is wat het Nederlandse publiek niet meer wil onder druk van nieuwe opinies over dierenwelzijn. Dat terwijl het commercieel-economisch logischer is innovatieve nieuwbouw-stallen zoals Kipster die wel aanspraak maken op klimaatneutraliteit dichter bij hun afnemers in het buitenland te bouwen. Voor vlees, zuivel en eieren geldt dat Nederland tussen de 70 en 90% van zijn productie exporteert en toenemende moeite krijgt die productie rendabel te verkopen als die geen meerwaarde heeft in de vorm van lokale, klimaat- en diervriendelijke productie. Om het eenvoudig te zeggen: er zit geen buitenlandse afnemer te wachten op varkensvlees uit een Nederlandse varkens- of kippenstal met de jongste generatie peperdure luchtwassers. Een dier wordt immers niet lekkerder of gelukkiger van zulke techniek.
Te hopen valt dan ook dat het PBL ook commercieel-economisch overwegingen in zijn berekeningen voor het kabinet meeneemt. Het kabinet zit vermoedelijk met een heel andere overweging: hoe gaat Nederland straks om met het afschrijven van een belangrijk deel van een sector die om economische redenen geen toekomst meer heeft in Nederland? Daarom wil het weten of er wegen zijn om dierhoudende ondernemers zelf die keuze te laten maken door te stoppen of verder te investeren in een - voor velen vermoedelijk -onhaalbare toekomst.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Daar komt nog bij jordi #14 dat wij heel kritisch op dat transport zijn, maar er zelf als 2e exporteur agrarische producten ter wereld ook graag tot aan china toe gebruik van maken.
Jordi #14 , vervoer is inderdaad een grote energieslurper, maar je moet gewoon rekenen. Hier tomaten in de kas telen met hoge stookkosten of ergens anders telen en dan vervoeren? Vrijhandel in combinatie met juiste beprijzing zoekt dan de effientste weg.
Of...nog beter natuurlijk, middels GMO of iets tomaten ontwikkelen die bij 5 graden celcius groeien...
#13, Willem, ik begrijp je, maar dat wist je al. Ik heb het ook niet over wat de maatschappij wil, zoals je in je eerste reactie dacht.
Mijn punt aan Henk Westhoek en zijn collega's van het Planbureau voor de Leefomgeving (die net een rapport uit hebben gebracht over de schop die door de landbouw moet, volgens hen) is: schep geen valse hoop door technische mogelijkheden aan te dragen die met subsidies de S-curve die (commercieel-)economisch voorbij is, toch weer rekt.
Uit de intro tot het rapport: 'Er moet nú worden doorgepakt: Nederland moet op de schop.' Met realisme, zou ik daar aan willen toevoegen.
Wel grappig is dat de mensen die vinden dat Parijs moet worden naagestreefd moet worden, ook pro vrijhandel zijn en het liefst een vrijhandelsverdrag met de hele wereld. Vrijhandel betekend meer gesleep met goederen en mensen met vervuilende zeeschepen en vliegtuigen.
Ik dacht dat ik vrij helder was, Dick, de overheid mag zich met randvoorwaarden van de veehouderij bemoeien om de omgeving en het milieu te beschermen maar wat rentabiliteit betreft, daar gaat men niet over. Wat dat betreft ben ik ook liberaal, net als Marco dus.
En, het treft mij ook, als over 4 jaar de strengere regels geimplementeerd worden ben ik de 60 gepasseerd, geen opvolgers, geen super bedrijf met een mooie locatie. Doorgaan vergt teveel investeringen, maar ook vervroegd stoppen gaat mij veel geld kosten....