Lidl heeft er nog wel een puzzel aan, want de 7,5 miljoen eieren die de 24.000 legkippen van Kipster jaarlijks produceren, zijn (nog) niet genoeg om alle 400 filialen van Lidl te kunnen voorzien.
Heb je enig idee hoeveel legkippen Nederland telt? 37.000.000, ofwel ruim 2 legkippen per Nederlander. Die produceren samen jaarlijks ruim 10 miljard eieren.
Door de dubbele reiniging is de lucht die uitgeblazen wordt misschien nog wel schoner is dan de lucht die binnenkomtAan alles is gedacht. Een energie-efficiënt ontwerp, met 1.078 zonnepanelen op het dak. Dat is dubbel zoveel als nodig is om de eigen energiebehoefte te dekken. Een diervriendelijk ontwerp, met buitenrennen, binnentuin en slaap- en legvertrekken. Er is ruimte voor zeker 100.000 kippen, maar er komen er maar 24.000. De kippen hebben zand en stro om in te scharrelen en boomstammen en planten om onder te schuilen of mee te spelen. De lucht wordt met ioneninstallaties gezuiverd die ook fijnstof afvangen. Alles bij elkaar reden voor de Dierenbescherming om Kipster 3 sterren van het Beter Leven Keurmerk toe te kennen, wat voorheen alleen voor biologische houderijen gold. Bloedluis wordt biologisch bestreden met roofmijten. De mest wordt gedroogd met restwarmte en lucht, die daarna door stoffilters gaat, zodat de lucht die uitgeblazen wordt misschien nog wel schoner is dan de lucht die binnenkomt.
Het nieuwe eierdoosje, voor 6 eieren
Wageningen rekende mee om de kippen van Kipster circulair te kunnen voeden. Ze krijgen voer uit reststromen, en straks ook insectenvoer. Daarmee komt de "landgebruik ratio" (een duurzaamheidsindicator voor de productie van dierlijke eiwitten, legde professor Imke de Boer uit) onder de streefwaarde 1 uit. De kippen, Dekalb-wit, zijn door Hendrix Genetics speciaal geselecteerd op het goed kunnen functioneren in een grote groep. Ze leggen witte eieren, dat kost minder energie dan bruine.
Buitenren Kipster
Afzet verzekerd
Maar misschien nog wel de belangrijkste succesfactor is dat Kipster meteen vanaf de eerste plannenmakerij een afnemer aan zijn zijde vond. Discountsuper Lidl Nederland denkt al vanaf 2013 mee met Maurits Groen, Ruud Zanders, Styn Claessens en Olivier Wegloop en tekende in oktober 2016 een exclusief contract om alle eieren af te nemen. Het wordt het vijfde ei op de Lidl-schappen, nog altijd een fors contrast met de overige Nederlandse supers die tientallen soorten eieren verkopen. Lidl is van plan bij de introductie flink wat (schap)reclame te maken voor "het duurzaamste ei van de wereld", vertelt Marlijn Simons-Somhorst van Lidl. Het concept past zó goed bij hoe Lidl met duurzaamheid omgaat, dat Lidl zelfs al toegezegd heeft ook de bij Kipster horende 'haanburgers' te gaan verkopen. Al is nog niet eens duidelijk hoe die haanburgers op de markt gebracht gaan worden - de eerste lichting van 6.000 haantjes is pas vorige week geslacht.
Binnentuin Kipster
Dat zit zo. Kipster wil ook de broertjes van zijn leghennen verwaarden. Voor iedere leghen wordt immers ook een haantje geboren. Verreweg de meeste haantjes worden meteen vergast. Dat moest anders, vonden de Kipster-mannen. Zij laten hun haantjes opfokken tot de leeftijd van zo'n 16 of 17 weken; dan worden ze geslacht. Dat opfokken gebeurt overigens niet in de Kipsterstal. Het slachtmoment ligt nog ruim voor het moment waarop de haantjes geslachtsrijp worden, dat ligt zo rond de 20 weken. Tot die tijd vertonen ze nog geen vechtlustig 'haantjesgedrag'. De sociale kwaliteiten van de Dekalb-Wit komen dus ook bij de haantjes goed van pas, legt Servé Hermans van Hendrix uit Genetics. Het zijn behoorlijk rustige en vriendelijke dieren.
Initiatiefnemers Maurits Groen, Ruud Zanders, Styn Claessens en Olivier Wegloop heten bezoekers welkom
Verkleind vlees
Voor het slachten van de haantjes werkt Kipster samen met een kleinschalige slachter. Om de haantjes te kunnen slachten moet hij zijn proces aanpassen: de lijn kan minder snel draaien en er zijn meer handmatige handelingen nodig (zo gaat het 'leeghalen' van een haan wat lastiger dan bij een hen, die voor het leggen van eieren nou eenmaal een flexibeler 'gaatje' in haar achterste heeft). Ook zit er uiteindelijk zo weinig vlees aan dat het geen zin heeft bijvoorbeeld de filets apart uit te snijden. De haantjes worden dan ook verwerkt tot zogeheten 'verkleind vlees'. Geen halve haantjes dus, maar een soort gehakt. Met dat vlees als uitgangspunt maakte Peter van de Kruijsdijk van Kokreateur de haanburgers. Hij ontwikkelde op basis van zijn expertise en met interne smaakpanels een kruidensamenstelling om van het hanenvlees een smakelijke burger te maken. Ook die burgers zijn dus straks bij Lidl te koop, alleen weet nog niemand tegen welke prijs. Ruud Zanders, mede-oprichter van Kipster, hoopt en verwacht dat de haanburger straks net iets goedkoper zal uitvallen dan een biologische kipburger. Lidl weet het ook nog niet. "We trekken momenteel samen op om zaken als de verpakking en de prijs vast te stellen", zegt Marlijn Simons-Somhorst. De haanburgers liggen vanaf 26 oktober bij de Lidl.
Na alle hosanna-verhalen blijf je met één vraag achter. Kan dit nou - economisch - uit? Het Kinderpanel dat de opening omlijstte, stelde die vraag dan ook. Het antwoord: één Kipsterstal is niet genoeg voor het break-evenpunt. Dat komt in zicht bij meerdere Kipsters. Hoeveel precies, bleef ongewis.
Op 30 december krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
"Alle technieken die wij combineren waren al beschikbaar. Echt revolutionair is de combinatie van de initiatiefnemers en de afzet”, zegt Styn Claessens in Gfactueel. Claessens heeft de dagelijkse leiding op het Kipsterbedrijf.
In het artikel, waarin de glasbouwsector 'over de grenzen' hoe andere agrarische sectoren het doen, krijgt Lidl een dikke pluim voor de realisatie van het "meest milieu-, dier- en mensvriendelijke ei ter wereld".
Lidl neemt niet alleen de Kipster-eieren af (die de winkels uitvliegen), maar stapte ook in het avontuur van de - normaal vergaste - broertjes van de legkippen, de haantjes. "Het verwaarden van de haantjes was nog de grootste uitdaging”, zegt Olivier Wegloop, de communicatiestrateeg van Kipster. "De opstelling van Lidl is cruciaal geweest. Het is prijzenswaardig dat zij erin wilden stappen toen er nog helemaal niets was." Financiers als Rabobank hielden de hand op de knip, omdat het initiatief als te risicovol werd beoordeeld.
De haanburgers zullen op korte termijn in de winkels in de schappen liggen - de aan alle (milieuvriendelijk- en duurzaamheids)eisen voldoende verpakking is nog niet helemaal rond.
'One step beyond organic or free-range: Dutch farmer’s chickens lay carbon-neutral eggs', kopt The Guardian in een uitgebreid artikel over het Kipsterei en bedenker Ruud Zanders.
Kipster haalt vandaag (!) de NOS: Na de vele negatieve publiciteit over besmette fipronil-eieren, is er nu positief nieuws te melden over de kippensector: een CO2-neutraal ei, gelegd op een splinternieuwe CO2-neutrale kippenboerderij in Castenray (bij Venray).
Eerder las ik ergens >> Jur Nieuwenhuis van Blije Kip. “Nederland kent 2 soorten eieren: witte en bruine. De kleur wordt bepaald door het ras van de kip”, legt hij uit. “Je kunt aan de oorlellen van een kip zien welke kleur eieren ze legt: kippen met rode oorlellen leggen een bruin ei en die met witte oorlellen een witte.” << Mij maakt de kleur van een ei daarom niets uit.
#19 Dat is niet zo moeilijk: een combinatie van enerzijds beeldvorming en anderzijds gemakzucht bij consumenten. De eerste scharreleieren waren bruin, wellicht omdat bruine kippen net iets robuuster zijn dan witte (dit vermoed ik: weet ik niet zeker) of misschien wel puur toeval. Daardoor zijn consumenten scharreleieren met bruin gaan associëren en later diervriendelijke eieren met bruin. Ik noem het tevens gemakzucht omdat vrijwel niemand de moeite neemt om zich er in te verdiepen: aankoop en consumptie gaan op gevoel en niet op ratio.
Dat bruine eieren iets 'milieuonvriendelijker' zijn dan witte komt doordat de hennen (die ze leggen) net wat zwaarder zijn, dus meer onderhoudsvoer nodig hebben en dus meer mest, grotere carbonfootprint etc. Dat ze ook minder lang door leggen zoals eerder in deze discussie werd gemeld wist ik niet maar heeft hetzelfde effect: relatief minder opfokhennen nodig dus alles bij elkaar efficiënter produceren.
Maar hoe vertel je dat aan een consument die zich - in het algemeen - niet in zijn/haar voedsel wil verdiepen (heel veel mensen weten niet eens dat eierkleur een ras eigenschap is) en info die hem wordt aangereikt al snel beschouwt als 'onbetrouwbaar, want afkomsten uit de sector'.