De Duitse discounter Lidl maakt met onmiddellijke ingang bekend welke leveranciers schuilgaan achter zijn huismerken. De discounter wil met deze stap "duurzamer en transparanter" worden, schrijft RetailDetail. Lidl is één van de eerste ketens ter wereld die op deze wijze openheid geeft over zijn wereldwijde toeleveringsketens.
Het gaat in eerste instantie om Lidl Duitsland. Op de website komt de lijst van de onafhankelijke fabrikanten die voor Lidl zowel food- als non-foodhuismerken produceren. "Om te weten waar en hoe onze producten worden geproduceerd, is het belangrijk om onze zakenpartners zo goed mogelijk te kennen. Tegelijkertijd willen onze klanten meer weten over de manier waarop onze producten worden vervaardigd. Wij willen aan die wens tegemoetkomen, in combinatie met onze vraag naar meer transparantie", zegt aankoopdirecteur Jan Bock van Lidl Duitsland.
Lidl vraagt van zijn leveranciers dat zij zich aan een 'Code of Conduct' houden waarmee de basisrechten van alle werknemers in de toeleveringsketen gewaarborgd zouden moeten zijn. Onafhankelijke experts inspecteren de productielocaties regelmatig. Desondanks treffen NGO's nogal eens schendingen van arbeidsomstandigheden aan bij onderaannemers van de leveranciers. Die worden niet geïnspecteerd.
RetailDetail - Lidl onthult wie zijn huismerken produceert
Het gaat in eerste instantie om Lidl Duitsland. Op de website komt de lijst van de onafhankelijke fabrikanten die voor Lidl zowel food- als non-foodhuismerken produceren. "Om te weten waar en hoe onze producten worden geproduceerd, is het belangrijk om onze zakenpartners zo goed mogelijk te kennen. Tegelijkertijd willen onze klanten meer weten over de manier waarop onze producten worden vervaardigd. Wij willen aan die wens tegemoetkomen, in combinatie met onze vraag naar meer transparantie", zegt aankoopdirecteur Jan Bock van Lidl Duitsland.
Lidl vraagt van zijn leveranciers dat zij zich aan een 'Code of Conduct' houden waarmee de basisrechten van alle werknemers in de toeleveringsketen gewaarborgd zouden moeten zijn. Onafhankelijke experts inspecteren de productielocaties regelmatig. Desondanks treffen NGO's nogal eens schendingen van arbeidsomstandigheden aan bij onderaannemers van de leveranciers. Die worden niet geïnspecteerd.
Whow, dit is wel een 'dingetje' in Retail land.
Wouter v.d. Weijden Voor als je een volgende keer over China schrijft, dan hoef je niet louter te denken dat je keten Action hoeft te noemen:
Non food Textiel
Non food Hardware .
De Food lijst staat dan weer niet per land maar alfabetisch op bedrijfsnaam. Overigens veel Europese landen als ik zo snel scan. Wat op zich ook weer vragen oproept? Zijn dit de adressen waar hoofdkantoren gevestigd zijn of ook echt de adressen van productielokaties? Ik kan me soort van niet voorstellen dat Lidl geen eten verkoopt wat buiten Europa geproduceerd en verpakt is.
Jan Peter van Doorn / Wouter Klootwijk zou er ook iemand te vinden zijn die de food bedrijven van logo's voorziet ter herkenbaarheid. En er ook nog logo's bij kan plaatsen voor wie ze ook produceren?
En dan nog Alfred. Ik vermoed zomaar dat A merken leveranciers de eigen merken vanuit een andere bv aan Lidl leveren. Ik zie er maar een paar herkenbare A merken tussen staan. De meeste zijn 100% private label makers.
ik heb wat doorgeklikt om bij de uiteindelijke lijst van leveranciers te komen. Onvoorstelbaar, wat zijn het er veel. Maar ik vind het vooral jammer dat het alleen de leveranciers bevat. Er worden geen producten genoemd, dus alleen insiders kunnen links tussen producten en leveranciers maken. Jammer!
#8 #9 Dus jij, Ronald, denkt dat een hogere prijs automatisch een hogere kwaliteit garandeert?
Ik heb wel eens bij een diervoederfabrikant gewerkt als vakantiebaantje. We draaiden een hele batch hondenvoer voor Royal Canine in die glimmende ruimtevaart zakken en toen de order klaar was, stelden we de machines in voor de pakken van het C1000 huismerk, waar vervolgens exact dezelfde brokken in verdwenen. Prijsfactor was ruim 1:3.
Veel mensen kiezen A-merken omdat ze niet beter weten en wellicht ook bang zijn om een verkeerde keuze te maken.
Ja Ronald, natuurlijk. Een supermarkt moet toch geld verdienen?
Trouwens een huismerkleverancier moet vaak ook betalen voor actieruimte, zowel voor in het schap als voor in de folder.