Nu de inflatie zich echt doet voelen in de portemonnee van de consument, stapt die vaker bij de discounters Aldi en Lidl binnen. Dat vertaalt zich in het een-na-hoogste marktaandeel (16,3%) sinds 2010, volgens marktonderzoeksbureau IRI. Alleen in 2018 was het marktaandeel van de discounters met 16,4% nog iets hoger, maar sindsdien daalde het. Dat meldden we al begin september.

Volgens onderzoeker Sjanny van Beekveld van IRI is de extra groei te danken aan de gestegen prijzen. Ook bij de traditionele supermarktketens ziet ze een verschuiving: huismerken nemen in populariteit toe. Ze zijn stukken gewilder nu de boodschappen door de inflatie steeds duurder worden; die trend werd dit voorjaar al voorspeld, terwijl toen de kleine A-merken nog bezig waren de grote te verdringen. Inmiddels besteden we 27% van onze aankopen in de supermarkten aan huismerkartikelen.

En ondanks het feit dat de supermarkten op dit moment extra veel reclame maken voor hun lage-prijzen-artikelen, kiezen consumenten toch voor de discounter. Die hebben nu eenmaal hun imago mee. Door de ongezien hoge inflatie in Nederland zullen we minder uit gaan eten en zal de totale koek die de supermarkten te verdelen hebben groeien ten koste van de horeca die tijdens corona ook al grote klappen opliep. Bovendien zullen kleine winkeliers zoals bakkers en slagers door hun hoge energierekening gedwongen worden hun deuren te sluiten. Ook dat zal meer omzet naar supermarkten laten vloeien.
  • Deel
Druk af