De discussie rond zoet en suiker beperkt zich niet tot Nederland. Niet voor niets is bijvoorbeeld België koploper in suikervermindering in levensmiddelen.

Consumenten blijken het moeilijk te vinden om gesuikerde boodschappen te laten staan. Daarom halen producenten en supermarkten er suiker uit om ze toch een beetje minder dik te laten maken.

Maar waar ligt de grens van wat mensen nog lekker vinden?

De variant met de meeste stemmen komt in het assortiment, ook als dit de zoetste variant is
De Duitse supermarktketen Rewe pakt die vraag interactief aan. Het bedrijf laat consumenten beslissen hoe zoet ze een product willen.

Dit jaar wil Rewe in 100 producten minder suiker gaan stoppen en tegen 2020 zouden producten met minder suiker beschikbaar moeten zijn voor alle huismerkproducten. Rewe zet daar de campagne “Wie viel Zucker brauchst Du noch?” in: "Hoeveel suiker wil jij?". Vanaf volgende week liggen in zo’n 300 winkels proefpakketten chocoladepudding. Ze bestaan uit 4 bakjes pudding: de normale en 3 met 20%, 30% en 40% minder suiker. Consumenten kunnen online stemmen welke pudding het best is. De variant met de meeste stemmen komt in het assortiment, ook als dit de zoetste variant is.

Hoeveel het suikergehalte van de toetjes uiteindelijk zal afnemen, blijft dus nog spannend. De suikerindustrie laat weten dat bij vaste voedingsmiddelen minder suiker niet automatisch minder calorieën betekent. Dit bleek in Amerika al eerder: als suiker vervangen wordt door vet, loopt het aantal calorieën op.
Dit artikel afdrukken