Nadat in de ochtend de gezonde effecten van groente en fruit waren besproken – van het moment dat ouders een kinderwens hebben tot het punt dat voeding medicijnen kan vervangen - lag de focus van het middagprogramma op het verhogen van de consumptie van groente en fruit. Hoe krijg je mensen zover?
Rol van de overheid
De overheid kan en moet hier een rol in spelen volgens de Britse onderzoeker Louise Colbing van het World Cancer Research Fund (WCRF). “Individuele verantwoordelijkheid werkt niet", zegt ze. "Wereldwijd neemt het aantal kinderen en volwassenen met overgewicht en obesitas toe. Het is tijd dat de overheid gaat ingrijpen. Er is niets mis met een ‘betuttelende overheid’, de overheid moet voor de inwoners gaan zorgen.”
Het WCRF heeft 10 punten vastgesteld waarop de overheid actie kan ondernemen; het Nourishing Framework. Deze punten zijn onderverdeeld in drie speerpunten: voedselomgeving, voedselsystemen en gedragsverandering. De bij het Framework behorende database laat per land zien wat de overheid al doet. De Nederlandse overheid blijkt 4 van de maximale 10 punten te scoren. Dat is minder dan onze buurlanden België (6 punten) en Duitsland (5 punten). “Nog veel verbetering mogelijk,” concludeert Colding.
‘Convenience rules’ en ‘packaging stinks’
Maar niet alleen de overheid moet meer actie ondernemen, ook op het gebied van marketing is veel winst te behalen. Daarvoor pleitte de Amerikaanse Food marketeer John Stanton. “Consumenten letten op prijs, smaak en gezondheid, maar vooral ook op gemak en of iets hot en trendy is.” De verkoopcijfers van voorverpakte salade stegen vorig jaar met zo’n 12%, terwijl die van een krop sla afnamen met 8%. Complete salades verkopen nog beter; daarvan kochten mensen in 2016 31% meer dan in 2015. “Convenience rules, je kunt het niet te makkelijk maken. Denk maar eens aan de lipjes waarmee je blikjes kunt openmaken. Het bespaart nog geen minuut, maar het verkoopt als een gek”, illustreert Stanton.
Om groente zit alleen een folietje. Geen wonder dat mensen dat minder kopen dan die andere producten. Hebben we dan niets geleerd van M&M’s? Zij maken als geen ander hun product leuk en dat maakt mensen nieuwsgierigEen tweede punt wat hij aanstipt is dat de verpakking van groente en fruit veel beter kan. “In de supermarkt moeten die verpakkingen opboksen tegen de verpakkingen van snoep en koek, met de mooiste, meest aantrekkelijke foto’s en alle marketingtrucs. Om groente zit alleen een folietje. Geen wonder dat mensen dat minder kopen dan die andere producten. Hebben we dan niets geleerd van M&M’s? Zij maken als geen ander hun product leuk en dat maakt mensen nieuwsgierig.”
Stanton is er heilig van overtuigd dat mensen in de groente- en fruitsector zich niet alleen moeten bezighouden met goede producten, maar dat ze - vaak tegen hun gewoonte in - veel meer aandacht moet hebben voor sales, marketing en cijfers. “Winst opvoeren in de verkoop van groente en fruit betekent dat er meer groente en fruit verkocht wordt. Dat is voor iedereen gunstig.”
De toekomst heeft haast
Gezondheidsgroenteboer Rob Baan van Koppert Cress kreeg als laatste van de dag het woord. “We moeten echt naar een andere manier van eten en voeden toe. Groenten moeten de erkenning krijgen die ze verdienen. Consumenten, artsen, overheid en alle andere partijen moeten inzien dat we door anders te eten aan onze gezondheid werken en kosten van de gezondheidszorg kunnen drukken. Daar moeten we niet meer mee wachten, de toekomst heeft haast.”
"Didn't we learn anything from M&M's?" Voor groente en fruit is meer marketing nodig, zegt John Stanton #healthyfood2017 pic.twitter.com/5VMeYc15l4
— foodlog.nl (@foodlog_nl) September 8, 2017
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Was niet in de gelegenheid hierbij aanwezig te zijn. Als ik dit stuk lees kom ik tot de conclusie veel commerciële aandacht en wat weinig inhoudelijke aandacht. Ik bedoel waar liggen de problemen bij de consument (stijgende ziek en zeer en de zorgen daarover) en wat doen de producenten daar inhoudelijk aan? Uitgaande van de definitie van gezonde voeding. Wie is daar aanwezig geweest en kan ons daar iets over vertellen?
Marjolein Streur was erbij.
Ik was erbij inderdaad. Ik heb ervoor gekozen om in deze reportage te kiezen voor deze twee buitenlandse sprekers. Ten eerste omdat zij op een andere manier tegen NL aankijken en ik denk dat we daar veel van kunnen leren en ten tweede omdat er op het gebied van overheidsingrijpen en marketing veel winst te behalen.
Het was vooral het tweede deel van de dag wat in het teken stond van commercie en overheid. De ochtend was volledig inhoudelijk gericht. Hier ben ik nu minder op ingegaan, omdat we daar op Foodlog al heel veel over hebben geschreven (oa hier, hier en hier). Ook daar had ik nog zo 5000 woorden kunnen besteden, maar we moeten keuzes maken...
Het eerste deel was dus vooral gericht op informeren waar gezonde voeding zo belangrijk voor is (voor de conceptie, tijdens de zwangerschap, tijdens de kinderjaren, bij diabetes etc. In het laatste blok kwamen een aantal andere partijen aan het woord die hun best doen om gezonde voeding ook echt in de monden te krijgen. Dat ging van gepersonaliseerde voeding tot gezonde restaurants. Zo was Bob Hutten aan het woord, die in zijn restaurants zo veel mogelijk streeft naar gezonde voeding. Hij probeert de markt daarin te veranderen door bij andere mensen in het food-gebied te houding te creeeren waarbij ze bij iedere stap te bedenken: "Wat beteken ik voor de gezondheid van anderen?" Dit is ook wat hij nastreeft in het restaurant Rob & Bob wat hij samen met Rob Baan heeft.
Concrete acties ontstonden in de pitches tussendoor. Sjoerd Jochems van Gipmans presenteerde een vegetarisch groenteconcept voor baby's. Na zijn pitch stond er een producent op uit de zaal die wel wat in dat idee zag en ze gaan samen praten om dat uit te werken. Hetzelfde gebeurde bij een pitch van Magada die groente introduceert op kinderdagverblijven. Dat was hele concrete matching van twee partijen aan elkaar.
Dus er was veel meer gaande de hele dag. Het doel van het congres was om verschillende partijen met de neuzen dezelfde kant op te zetten en ik heb het idee dat die opzet geslaagd is.
Dank voor de snelle reactie. ken al de partijen door jou genoemd en heb een gezonde argwaan bij deze in mijn ogen grotendeels commercieel gedreven initiatieven. Wat me stoort is het gemak waarmee ze het woord gezonde voeding in de mond nemen zonder dat ze mij de definitie van gezonde voeding weten te geven, dat geeft mij te denken. Als je de definitie van gezonde voeding niet weet, niet weet hoe die te produceren, waar heb je het dan over.
Hoe je mensen meer groente en fruit laat eten? Als eerste beginnen met alle ongezonde troep 3x zo duur maken en verbieden om in de aanbieding te doen bij de supers, het eten van de gezondere dingen die daardoor goedkoper zijn/lijken komt dan vanzelf wel. Honger doet een mens vaak van spijs veranderen