Aldi breidt het aantal A-merken uit dat de discounter in zijn Nederlandse winkels verkoopt. Vanaf nu kan de klant ook bij Aldi terecht voor Unilever-producten.
Voor Unilever is het een "logische stap in lijn met onze Europese strategie", zegt woordvoerder Fleur van Bruggen op Distrifood. "We willen de Aldi shoppers ook onze A-merken aanbieden in de winkel waar zij hun boodschappen doen. Daarnaast liggen er Unilever-producten bij Aldi in bijna elk land in Europa."
Afwijkende formaten
Aldi Nederland verkocht ook al wel A-merken, maar minder dan in ons omringende landen waar al op grote schaal A-merken worden aangeboden. Vanaf deze week komen de eerste Unilever-producten in de Aldi-schappen. Van Bruggen: "Wij zijn bij Aldi aanwezig in meerdere categorieën en met een beperkt assortiment. Categorieën zijn margarines, maaltijdoplossingen, ice tea, dressings, pindakaas, soep, vlees, ijs, persoonlijke verzorging en huishoudelijke verzorging. Het zijn voor een groot deel onderscheidende verpakkingen."
Dat laatste houdt in dat bijvoorbeeld Becel en Blue Band-margarine bij Aldi verkocht worden in bakjes van 600 gram, waar dat bij de andere supermarkten 500 gram is. Hertog slagroomijs ligt bij de Aldi in een verpakking van 1,5 liter, bij de overige supers is dat 900 gram. Ook Calvé, Dove, Axe, Unox, Knorr, Magnum en Robijn wasmiddel prijken vanaf nu in de Aldi-folders en schappen, naast de A-merken die daar al langer verkrijgbaar zijn, zoals Coca-Cola, Bavaria, Leerdammer, Nutella, Mars en Haribo.
Dit artikel afdrukken
Afwijkende formaten
Aldi Nederland verkocht ook al wel A-merken, maar minder dan in ons omringende landen waar al op grote schaal A-merken worden aangeboden. Vanaf deze week komen de eerste Unilever-producten in de Aldi-schappen. Van Bruggen: "Wij zijn bij Aldi aanwezig in meerdere categorieën en met een beperkt assortiment. Categorieën zijn margarines, maaltijdoplossingen, ice tea, dressings, pindakaas, soep, vlees, ijs, persoonlijke verzorging en huishoudelijke verzorging. Het zijn voor een groot deel onderscheidende verpakkingen."
Dat laatste houdt in dat bijvoorbeeld Becel en Blue Band-margarine bij Aldi verkocht worden in bakjes van 600 gram, waar dat bij de andere supermarkten 500 gram is. Hertog slagroomijs ligt bij de Aldi in een verpakking van 1,5 liter, bij de overige supers is dat 900 gram. Ook Calvé, Dove, Axe, Unox, Knorr, Magnum en Robijn wasmiddel prijken vanaf nu in de Aldi-folders en schappen, naast de A-merken die daar al langer verkrijgbaar zijn, zoals Coca-Cola, Bavaria, Leerdammer, Nutella, Mars en Haribo.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Dat was nou juist altijd het aardige en hun kracht dat er geen A-merken waren. En nou ook nog in speciaal voor hen gemaakte nog GROTERE verpakkingseenheden. IJs 1,5 L eet menigeen net zo snel op als de standaard bak van 1 L. Draagt extra bij aan (pré)diabetes. Zwaarlijvigheid kan welig verder tieren met extra dankzij de familie Albrecht.
Theo, zeker met dat ijs heb je een gevoelig punt te pakken. Het gezondheidsbeleid van Unilever schrijft nl. onder meer kleinere Magnums voor.
Een beetje pijnlijk dus. Maar ik begrijp Unilever wel. Naarmate het aandeel van de discounters stijgt ten koste van de 'gewone supers', zal er ook omzet moeten komen uit dat kanaal. En dan pas je je toch weer aan aan de gewoonten.
Vanmorgen maakt het FD dan ook de analyse die ik kort noteerde in mijn vorige reactie.
De krant wijst op het gevaar dat door winkelprof. Laurens Sloot en een analist wordt genoemd: ‘Er wordt veel waarde mee vernietigd’, aldus Koen de Jong van IPLC. Hij wijst op de ervaringen van het chipsmerk Funny-Frisch in Duitsland. ‘Dat werd in supermarkten als Edeka verkocht voor €1,99. Diezelfde zak lag bij de Aldi voor €1,19. Daar werd amper marge op genomen. Je raadt al: bij andere supermarkten werd geen zak meer verkocht en bij supermarkten als Edeka zijn de prijzen enorm verlaagd. Het is een enorm risico om te leveren aan partijen als Aldi.’
How to ruin a brand... A merken zijn in zwaar weer verzeild geraakt. En de grap is dat Aldi er, na het eerste gewin (is kattengespin) ook niet veel mee opschiet. De lidl klant zit denk ik helemaal niet op de A merken te wachten.
Kortom ik begrijp geen jota van Unilever
Als ik ceo van Unilever was zou ik morgen een campagne beginnen: Onze uitstekende producten zijn verkrijgbaar bij de betere supermarkten.