Inwoners van de Zwitserse stad Zürich kunnen binnenkort de boodschappen die zij online bij Aldi bestellen, nog dezelfde dag thuisbezorgd krijgen.

De 'expresbezorging' tekent twee doorbraken voor de Duitse discounter, van oudsher bekend van de lage prijzen in low-budget winkels waar de klanten zelf hun producten uit de dozen moeten pakken. Ten eerste breidt Aldi voor de nieuwe dienstverlening zijn bestaande online-aanbod fors uit. Tot nu toe konden Zwitsers via de Aldi-website alleen de non-foodartikelen uit de promotiefolders bestellen. Nu is er voor het eerst ook een ruime selectie uit het standaardassortiment te vinden.

In de tweede plaats slaat Aldi de (kostbare) stap van thuisbezorging over door samen te werken met bezorgstart-up Annanow. Voor veel supermarktketens is bezorging van de boodschappen niet rendabel (alleen Picnic bezorgt gratis) en betaalt de klant (een deel van) de bezorgkosten. Zo ook bij Aldi: de expreslevering kost bij bestellingen vanaf minimaal 50 Zwitserse frank tussen de €4,50 en €9,60.

"Met onze nieuwe bezorgdienst zijn wij erin geslaagd een digitaal aanbod op zinvolle wijze te koppelen aan onze stationaire winkels”, zegt Zwitsers topman Jérôme Meyer.

De nieuwe service past bij de ontwikkeling van Aldi, die zich steeds meer ontwikkelt tot all-round supermarkt. Om het pure discountimago te ontgroeien, moderniseert en upgradet Aldi in hoog tempo en met miljarden investering zijn filialen. In Nederland vind je inmiddels Aldi-reclames op de televisie. In Groot-Brittannië bezorgt Deliveroo ook Aldiboodschappen snel thuis. En achter de schermen zouden de sinds 50 jaar gescheiden Aldi-takken Nord en Süd zelfs een 'megafusie' overwegen. Voor degenen die zich verheugen op thuisbezorgde Aldiboodschappen: Zwitserland en Groot-Brittannië vallen vooralsnog onder Aldi Süd, Nederland onder Aldi Nord.

Concurrent Lidl in het Verenigd Koninkrijk liet onlangs weten niet te geloven in thuisbezorging, niet gratis en niet betaald.
  • Deel
Druk af