De Duitse discounters Aldi Nord en Aldi Süd gaan meer samenwerken en kiezen voor één assortiment in de filialen van beide ketens. “Bij veel productgroepen staan nu verschillende eigen merken van verschillende huismerkfabrikanten in het schap. Eind volgend jaar moet de grote merkoperatie zijn afgerond en van alle producten nog één merk verkocht worden”, schrijft Distrifood. De bedrijven gaan voor elkaar inkopen. Zo vervalt bijvoorbeeld het het Nord-merk Milsani voor zuivel. Daarvoor in de plaats komt Milfina van Aldi Süd. Nord wordt daarentegen verantwoordelijk voor de gezamenlijke inkoop van frisdranken zodat het Süd-merk River wordt vervangen door het Nord-merk Topstar.

Met deze samenwerking willen Aldi Nord en Aldi Süd hun marketing standaardiseren en op marketingkosten besparen. Door gezamenlijk op te trekken, vergroten ze ook hun inkoopkracht.

De ondernemingen van de inmiddels overleden broers Karl en Theo Albrecht opereerden sinds 1961 onafhankelijk van elkaar . De broers beheerden respectievelijk Aldi Süd en Aldi Nord, na een ruzie over de verkoop van tabak in hun filialen. Aldi Nord beheert de winkels in West-Europa - waaronder Nederland - en Polen, Aldi Süd die in Midden- en Oost-Europa, Groot-Brittannië en de VS.

In 2016, nadat beide broers waren overleden, zochten de bedrijven weer toenadering. Die krijgt nu verder zijn beslag om nog grotere efficiency op het gebied van inkoop te realiseren.
Distrifood - Aldi Nord en Süd starten grote merkoperatie
  • Deel
Druk af