Komend najaar start Foodlog de cursus Food Interaction voor levensmiddelenmakers en -verkopers. Meer dan 15 sprekers uit de praktische en academische wereld rond food, media en communicatie geven hun visie. Karlijn Remmers proeft alvast enkele bijdragen voor. Vandaag: Marc Veltman en Hugo Stienstra.
Voormalig kok en levensmiddelentechnoloog Marc Veltman houdt zich in zijn dagelijks leven bezig met het opschonen van voeding. Hij is overtuigd van de kracht van eenvoud. Onnodige E-nummers, suiker, zout en vetten zorgen voor ‘smaakherrie’ die de echte smaak verbloemen.
Wantrouwen onterecht
Toch denkt Marc dat consumenten bedrijven onterecht zijn gaan wantrouwen omdat zij producten maken met al die, ook wat hem betreft, overbodige stoffen. “Je moet het zien in het perspectief van de tijd”, zegt hij.
Na de oorlog begonnen we met het verrijken van voedsel met suiker en zout en later ook met chemische middelen zoals smaakversterkers. Dat maakte eten betaalbaar en beter houdbaar. De houdbaarheid en de kwantiteit waren toen belangrijker dan de kwaliteit. “Nu”, zegt Marc, “moeten we constateren dat we te ver zijn doorgeslagen in ‘optimaal’. Het ‘lekker’ en ‘gezond’ zijn we teveel uit het oog verloren. Dat wil niet zeggen dat het ons niets goeds heeft gebracht.” Juist nu hebben we een optimaal logistiek systeem, zegt hij, waardoor het mogelijk is eenvoudige en lekkere producten veilig en op grote schaal te produceren.
Voor multinational Nestlé is vertrouwen van consumenten enorm belangrijk. Hugo Stienstra is corporate communication manager en hij hoopt elke dag weer een beetje bij te dragen aan een waardevolle relatie tussen Nederlanders en het bedrijf. “Het is belangrijk om steeds te blijven vertellen wie je bent, wat je doet en waarom je dat doet”.
Keuzevrijheid
Vertellen wat je doet, zodat mensen een goede en eerlijke keuze kunnen maken, blijkt ook het Leitmotiv in Marcs kijk op voeding. Mensen weten steeds meer van hun eten. Dat vindt hij een goede zaak. Er zullen altijd mensen zijn die de goedkope pakjes en zakjes blijven kopen en dat is niet erg. “Als ze maar wél weten wat het met hun lichaam doet”.
“Het is aan bedrijven om ervoor te zorgen dat er goede informatie rondgaat zodat ieder individu zijn eigen keuze kan maken”, zegt Hugo hierover. “Ik ben een voorstander van keuzevrijheid”. Als hij één ding aan het huidige voedselsysteem zou mogen veranderen, dan zou dat ook zijn dat die keuzevrijheid er voor iedereen is: “dat ieder mens toegang heeft tot voldoende voeding en de mogelijkheid heeft om de voeding te kiezen die het beste bij hem of haar past”.
Tegenwind
Consumenten vinden het niet altijd gemakkelijk om (goede) keuzes te maken. Niet iedereen heeft een ruim budget en velen vallen voor goedkoop en kant-en-klaar. Marc denkt consumenten hier soms wel hulp bij kunnen gebruiken. Gezond eten hoeft namelijk helemaal niet duur te zijn. Maar zegt ook hij, de consumenten zelf is aan zet, hij of zij heeft de keuze.
Hugo: “Sommige consumenten zijn fan, andere hebben vragen of soms zelfs zorgen. Ik ben er een voorstander van om met iedereen, mits op een constructieve manier, het gesprek aan te gaan en vooral goed te luisteren. Laat daarom zien wie je bent, wat je motieven zijn, wees persoonlijk, open en transparant en wees niet bang om af en toe wat tegenwind te krijgen.”
Kijk hier voor meer informatie over de cursus Food Interaction en de rollen die Marc en Hugo daarin op zich nemen.
Dit artikel afdrukken
Wantrouwen onterecht
Toch denkt Marc dat consumenten bedrijven onterecht zijn gaan wantrouwen omdat zij producten maken met al die, ook wat hem betreft, overbodige stoffen. “Je moet het zien in het perspectief van de tijd”, zegt hij.
Na de oorlog begonnen we met het verrijken van voedsel met suiker en zout en later ook met chemische middelen zoals smaakversterkers. Dat maakte eten betaalbaar en beter houdbaar. De houdbaarheid en de kwantiteit waren toen belangrijker dan de kwaliteit. “Nu”, zegt Marc, “moeten we constateren dat we te ver zijn doorgeslagen in ‘optimaal’. Het ‘lekker’ en ‘gezond’ zijn we teveel uit het oog verloren. Dat wil niet zeggen dat het ons niets goeds heeft gebracht.” Juist nu hebben we een optimaal logistiek systeem, zegt hij, waardoor het mogelijk is eenvoudige en lekkere producten veilig en op grote schaal te produceren.
Voor multinational Nestlé is vertrouwen van consumenten enorm belangrijk. Hugo Stienstra is corporate communication manager en hij hoopt elke dag weer een beetje bij te dragen aan een waardevolle relatie tussen Nederlanders en het bedrijf. “Het is belangrijk om steeds te blijven vertellen wie je bent, wat je doet en waarom je dat doet”.
Keuzevrijheid
Vertellen wat je doet, zodat mensen een goede en eerlijke keuze kunnen maken, blijkt ook het Leitmotiv in Marcs kijk op voeding. Mensen weten steeds meer van hun eten. Dat vindt hij een goede zaak. Er zullen altijd mensen zijn die de goedkope pakjes en zakjes blijven kopen en dat is niet erg. “Als ze maar wél weten wat het met hun lichaam doet”.
“Het is aan bedrijven om ervoor te zorgen dat er goede informatie rondgaat zodat ieder individu zijn eigen keuze kan maken”, zegt Hugo hierover. “Ik ben een voorstander van keuzevrijheid”. Als hij één ding aan het huidige voedselsysteem zou mogen veranderen, dan zou dat ook zijn dat die keuzevrijheid er voor iedereen is: “dat ieder mens toegang heeft tot voldoende voeding en de mogelijkheid heeft om de voeding te kiezen die het beste bij hem of haar past”.
Tegenwind
Consumenten vinden het niet altijd gemakkelijk om (goede) keuzes te maken. Niet iedereen heeft een ruim budget en velen vallen voor goedkoop en kant-en-klaar. Marc denkt consumenten hier soms wel hulp bij kunnen gebruiken. Gezond eten hoeft namelijk helemaal niet duur te zijn. Maar zegt ook hij, de consumenten zelf is aan zet, hij of zij heeft de keuze.
Hugo: “Sommige consumenten zijn fan, andere hebben vragen of soms zelfs zorgen. Ik ben er een voorstander van om met iedereen, mits op een constructieve manier, het gesprek aan te gaan en vooral goed te luisteren. Laat daarom zien wie je bent, wat je motieven zijn, wees persoonlijk, open en transparant en wees niet bang om af en toe wat tegenwind te krijgen.”
Kijk hier voor meer informatie over de cursus Food Interaction en de rollen die Marc en Hugo daarin op zich nemen.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Nog een zo'n stukje en je hoeft de cursus niet meer te geven :-) dus een zelfde reactie als vorige keer.
Maar waarom Hugo niet alvast wat meer aan de tand gevoeld. Journalistiek, weet je wel: waarom heeft Nestle nog zoveel ongezonde producten in het assortiment? Hoe staat het met de suikerreductie? Wat doet Nestle om het vertrouwen te winnen? Hoe gaan ze met tegenwind om? Wat betekent 'mits op een constructieve manier'? Wat zijn de motieven? Al het drinkwater commercieel?
Van die dingen.
Jan Peter, die vragen zijn in de cursus niet te vermijden. Ik vrees dat dit toch een commerciële boodschap is: ingezonden bericht.
Troost: er zijn openbare praktijkopdrachten voor cursusdeelnemers die het lef hebben.