Onderzoekers van Stanford University ontdekten dat alles wat in een McDonald's doos zit lekkerder is. Een slimme ondernemer in Nederland had dat al lang begrepen. Een kniesoor echter die daarover zeurt, want nu is het bewezen.
Dit feit werd geciteerd op Slashfood door Bob Sassone. In Nederland kwam zibb.nl ermee. Hot news kennelijk.
Voor fatsoensrakker Sassone is het duidelijk: zie je wel, reclame voor kinderen moet verboden worden.
Zibb.nl zegt niks, maar suggereert wat er aan de hand is:
Voor het onderzoek kreeg een groep drie- tot vijfjarige kinderen ieder vijf paren identieke voedingsmiddelen te eten. De helft daarvan zat in een verpakking van McDonald's, de andere helft was 'merkloos' verpakt.
De kinderen kregen op die manier fastfood, maar ook gezondere producten voorgeschoteld zoals worteltjes, appelsap en melk.
Van de ouders werd aanvullende informatie gevraagd, zoals hoe vaak het gezin bij MacDonald's at en of televisie kijken tijdens het eten gebruikelijk was. In tachtig procent van de vergelijkingen kozen de kinderen voor het voedsel in de verpakking van de fastfoodketen.
Vooral kinderen in peuterleeftijd, die vaak bij McDonald's eten of in een huis met meerdere televisies wonen, bleken vaak voor de bijl te gaan.
Let op die laatste zin: 'voor de bijl te gaan'. Wat is reclame toch gemeen, moeten we denken.
Wat een onzin. Ik begrijp er niks van: dit is een super oplossing!!!
Stop alles in een McDonald's doos en kinderen vinden het lekker. Worst van ongewenste varkensdelen. De groenten die kinderen niet wilden. En al die andere smaken waar je ze aan wilt wennen.
Kortom: bouw een merk, duidelijke uitingen en doe er wat mee. Ja zélf, want de inkoopmarges van McDo passen natuurlijk niet bij de boer of worstenmaker.
De ideeën liggen op straat, maar (bijna) niemand ziet ze. Maf hé?
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Beetje kort door de bocht.
Je lunchbox is cool zolang deze de juiste kleur en inhoud heeft. Mocht het populairste jongetje van de klas ineens geen worst van ongewenste varkensdelen willen en dit duidelijk kenbaar maken zal de meerderheid van de volgelingen (ook in lagere klassen) zijn of haar worst met veel gevoel voor drama in de vuilnisbak mikken. Dit spreid (via vriendjes) naar aangrenzende scholengemeenschappen. Net als je jojo, lolobal of flippo.
Als ondernemer kun je zeker wat met een dergelijke hype, maar als structurele oplossing voor het fast food probleem op scholen werkt het waarschijnlijk niet lang genoeg door.
En dan laat ik de ouders die er alsnog allerlei troep in stoppen om de zuerende enkelbijter zoet te houden nog buiten beschouwing...
Matthijs, beren op de weg vinden is wat mij betreft zowel makkelijk (dan sluit je een richting af voor je hem hebt onderzocht) als uitstekend (het scherpt de geest).
Uitdaging daarom. Vraag aan jou (en de anderen): hoe voorkom je het type problemen dat jij schetst? Dat is immers de relevante vraag, want het vertrouwen dat McDo een kind inboezemt helpt je al de eerste 10 hordes over. 't Zou nogal stom zijn die winst zomaar af te schrijven.
(en die suffe ouders plaatsten we nog even buiten haakjes)
@ Dick het enige wat de markt, cq. de horeca hier aan doet is de obligate kleurplaat en de krijtjes om de kinderen van de ouders blij te maken. Immers tevreden ouders over de behandeling van de kinderen en tevreden kinderen "omdat-het- zo-leuk-was", garandeert een herbezoek.
Als je voedsel in een kleurige box steekt denk ik niet dat het daardoor eerder gegeten wordt. Het gaat hier om de waarde die Mac.D aan zijn eten heeft gegeven in de belevingswereld van de kids. De onderlaag die je als eenvoudig bedrijf moeilijk kan raken bij zo'n grote groep afnemers.
Dit wordt, volgens mij, wel toegepast in diverse bedrijven maar dan met een lokaal bereik. Meestal is dit persoonsgebonden, door een medewerker of eigenaar die zich de etende kids aantrekt en daardoor een soort USP voor zijn bedrijf creeert, zonder dat hij/zij er bewust mee bezig is.
Precies Ailko, het gaat om een sterk merk dat vertrouwen heeft. Die doos is maar een elementje.
McDo heeft het vertrouwen, maar verdient het niet. Ze zouden er wel véél mee kunnen.
Een soort McDo-rangers met club-van-goed-etende kids?