Onderzoekers van Stanford University ontdekten dat alles wat in een McDonald's doos zit lekkerder is. Een slimme ondernemer in Nederland had dat al lang begrepen. Een kniesoor echter die daarover zeurt, want nu is het bewezen.
Dit feit werd geciteerd op Slashfood door Bob Sassone. In Nederland kwam zibb.nl ermee. Hot news kennelijk.
Voor fatsoensrakker Sassone is het duidelijk: zie je wel, reclame voor kinderen moet verboden worden.
Zibb.nl zegt niks, maar suggereert wat er aan de hand is:
Voor het onderzoek kreeg een groep drie- tot vijfjarige kinderen ieder vijf paren identieke voedingsmiddelen te eten. De helft daarvan zat in een verpakking van McDonald's, de andere helft was 'merkloos' verpakt.
De kinderen kregen op die manier fastfood, maar ook gezondere producten voorgeschoteld zoals worteltjes, appelsap en melk.
Van de ouders werd aanvullende informatie gevraagd, zoals hoe vaak het gezin bij MacDonald's at en of televisie kijken tijdens het eten gebruikelijk was. In tachtig procent van de vergelijkingen kozen de kinderen voor het voedsel in de verpakking van de fastfoodketen.
Vooral kinderen in peuterleeftijd, die vaak bij McDonald's eten of in een huis met meerdere televisies wonen, bleken vaak voor de bijl te gaan.
Let op die laatste zin: 'voor de bijl te gaan'. Wat is reclame toch gemeen, moeten we denken.
Wat een onzin. Ik begrijp er niks van: dit is een super oplossing!!!
Stop alles in een McDonald's doos en kinderen vinden het lekker. Worst van ongewenste varkensdelen. De groenten die kinderen niet wilden. En al die andere smaken waar je ze aan wilt wennen.
Kortom: bouw een merk, duidelijke uitingen en doe er wat mee. Ja zélf, want de inkoopmarges van McDo passen natuurlijk niet bij de boer of worstenmaker.
De ideeën liggen op straat, maar (bijna) niemand ziet ze. Maf hé?
Mijn resultaten zijn, in het kader van wat McDonalds bereikt met het inzetten van leuke boxjes, gelijk. Kinderen reageren allemaal stuk voor stuk zeer positief op onze gekleurde lunchboxjes. Veel ouders die participeren zijn positief, omdat het eindelijk een middel is waardoor ook hun kinderen fruit en bruin brood eten.
Als je dan kijkt naar de algemene reacties dan is het zo dat echt bijna iedereen het helemaal fantastisch vindt en dat het echt iets voor hem of haar is. Ik ben met mijn collega al bij diverse politieke partijen geweest van de PvDA tot aan de VVD, allemaal vinden ze dat er iets moet gebeuren aan de “slechte” voeding die kinderen op dit moment krijgen, maar ja er iets praktisch aan gaan doen, dat is weer wat anders.
Wat je merkt is dat er enorm veel verschillende initiatieven op dit gebied zijn, maar dat er helaas tot op heden nog geen samenwerkingsvorm of verband is gevonden. In het kader van wie kan delen, kan ook vermenigvuldigen zouden we met diverse instanties zowel commercieel alsmede de politiek in staat zijn om een echte verandering te bewerkstelligen. Ik ben van mening een dergelijke aanpak goed zou kunnen werken, waarbij een ieder baat heeft van het resultaat.
De kosten worden gedragen door verschillende partijen. De mogelijkheden worden ook daadwerkelijk omgezet in praktische middelen en het blijft niet hangen in de voorlichtingssfeer waar al reeds vele miljoenen euro’s aan gespendeerd zijn.