Een oplettende lezeres, Marleen Z., maakte me opmerkzaam op Max Dohle's blog, die bekend-maar-weer-eens-bevestigd nieuws oppikte: merken smaken beter.

imageVoor mensen die hier om bewijzen vragen als je iets beweert: Rivkin Associates, merk- en marketingconsultants, laten het nog eens met cijfers zien.

Laat mensen blind 3 potten pindakaas proeven. Dan kiezen ze de lekkerste. Vervolgens plak je er een merk op en dan vinden ze het A-merk het lekkerst. Het verschil is daverend: de lekkerste is opeens ruim 2/3 van zijn kiezers kwijt.

Bekende merken zijn dus het lekkerst, ongeacht hoe ze smaken. Dat vinden de onderzoekers de conclusie van hun onderzoek. Ik vind dat er nog een vraag te beantwoorden is: hoe komt dat nou eigenlijk?

Het is dat wat niemand kan bewijzen. Merken zijn de dragers van onze eigentijdse cultuur, want niemand anders vertelt je zo intiem, intens en indringend vaak wat je moet eten en drinken en waarom. Je-weet-wel, mensen leren hoe het hoort van hun opvoeders, leiders, wijzen en andere stamhoofden. Ze kiezen niet, ze volgen de echte leider, al was het een rattenvanger met een merkfluit.

Rivkin gaat met dit onderzoek in de hand zijn opdrachtgevers vertellen dat smaak er geen bal toe doet. "Niet teveel aandacht aan besteden. Nee meneer Fluit, een goeie campagne, een lekker deuntje en een sterk beeld, dat doet 't."

Morgenochtend kruipen we gewoon weer uit het riool ;-)
Dit artikel afdrukken