imageBiologisch eet je niet omdat je duurzamer wilt consumeren, maar omdat je gezonder wilt eten. Eindelijk wordt duidelijk wat marketing betekent: geef mensen duidelijk aan 'what is in it for them'.
Nou maar hopen dat het ook echt helpt, want een gezonde lifestyle heeft nog altijd veel meer efect.


De markt voor biologische voeding zal in 2009 een waarde van 62 miljard euro omvatten. Dat stelt het Amerikaanse onderzoeksbureau Global Industry Analysts in een studie naar ontwikkelingen op de wereldmarkt voor biologische voeding. Consumenten gaan meer en meer op zoek naar gezond en veilig voedsel en dat stimuleert de vraag naar biologisch, aldus de onderzoekers.
Het sterke bewustzijn voor een gezond leefpatroon is het sterkst waarneembaar in de Verenigde Staten en Europa. Tachtig procent van alle biologische producten wordt daar gekocht. Alleen in de VS omvat de markt een waarde van 31 miljard euro. De groei in afzet is met maar liefst 28% echter het sterkst in Azië en de Pacific.

Door de sterke groei van de biologische markt worden overheden automatisch gedwongen om met andere landen te overleggen over het accepteren van elkaars standaarden voor biologische producten. Hierdoor wordt de internationale handel gestimuleerd. Ook de versterkte aandacht voor het milieu onder consumenten stimuleert de vraag. Dat geldt met name voor de vraag naar biologische versproducten. Deze markt zal in 2010 een omvang van 23 miljard kennen.


bron: Foodnavigator
Dit artikel afdrukken