image

Nu de 100ste foodblogger gesignaleerd is, kon het natuurlijk niet uitblijven: de kranten moesten mee. De Telegraaf is sinds deze week online met het foodblog culinisten. Dat moest ook wel, want food is de allergrootste markt ter wereld en dus ook een belangrijke bron van advertentie-inkomsten, en daar draaien kranten nu eenmaal op.

Onze eigen bloggoeroe Marco Derksen maakte me er vanmorgen op attent. Marco was een van de drijvende krachten achter de verandering in de marketingjournalistiek. Na o.m. zijn eigen marketingfacts.nl kwamen de 'oude' marketingbladen met blogs: marketingpulse.nl (MarketingTribune), molblog.nl (Tijdschrift voor Marketing) en adfoblog (Adformatie) zijn ontstaan uit de druk om de stap naar het interactieve stadium niet over te laten aan de nieuwkomers alleen. Vanuit Sanoma ontstond al www.cheffen.nl. De Telegraaf heeft het makkelijker omdat het een site heeft met drukke traffic, terwijl Sanoma nog helemaal in het papieren tijdperk leefde. De 2 breinen achter cheffen.nl blijken nota bene overgelopen. Kennelijk zijn de gesloten contracten nog niet zo serieus. Een kwestie van een teentje in het water.

Marco zei me vandaag: "Ik denk dat het nu hard gaat met de traditionele media. Op marketinggebied hebben we dit een paar jaar geleden allemaal al meegemaakt. Nagenoeg alle vakbladen hebben daar inmiddels op gereageerd (MarketingTribune, Tijdschrift voor Marketing, Adformatie, etc). Ze hebben het grote voordeel dat ze in hele korte tijd veel traffic kunnen genereren (door verwijzingen vanuit print en eigen websites en nieuwsbrieven). Eén ding overschatten ze en dat is de tijd die het kost om het levendig te maken en vooral ook te houden. Er is maar een handjevol mensen die voldoende passie en drive hebben om door te zetten en echt interessante discussies aan te zwengelen. Dat valt niet mee!"

De uitdaging is dus duidelijk: wat heb je aan de zoveelste receptensite of verhalen-over-eten-site ook al is die interactief? En: hoe lang gaat het goed met je als het publiek doorkrijgt dat je inmiddels geen advertenties meer plaatst maar betaalde postings om een soepje van Unox, een sausje van Maggi of een fles wijn van Chenet, Gallo of Castel verkocht te krijgen?

Er zullen nieuwe concepten verzonnen moeten worden, anders hebben die 'échte' bloggers misschien wel niet zo'n gekke uitgangspositie. Weet je waarom: een blog op zich is niet interessant. Het gaat om het netwerk en de discussies.
Dit artikel afdrukken