Dat is het idee van Theo Brandenbarg. Hij verzon Free Food for All. Zijn ideaal: alle eten wordt net zo gratis als een basisinkomen. Hij financiert het door een andere besteding van reclame-uitgaven.
Grote merken - van Philips tot Mercedes en van Google en Apple tot KPN - geven miljarden uit aan reclame. Als ze daar nou eens mee stopten en dat geld zouden steken in voedingsmiddelen die ze gratis aan de man brengen en daar hun naam op zetten. Dan krijg je dus een super die louter uit non-food merken bestaat. Je koopt er melk van Philips, hagelslag van KPN en Cup-a-Soup van Apple. Over boerenkool van Bosch lijkt nog niet nagedacht, maar dat moet er natuurlijk ook komen.
Iedere dag zie je die merken thuis op tafel, zodat die niet meer hoeven te adverteren op TV, in de krant, op billboards, op internet of langs de voetbalvelden.
Serieus, dat is het idee van Theo Brandenbarg.
Is het een idee waar je voor valt?
We kunnen ons voorstellen dat boeren en voedingsmiddelenverwerkers anders op die vraag reageren dan consumenten.
Fotocredits: screenshots, Freefoodforall.nl
Dit artikel afdrukken
Iedere dag zie je die merken thuis op tafel, zodat die niet meer hoeven te adverteren op TV, in de krant, op billboards, op internet of langs de voetbalvelden.
Serieus, dat is het idee van Theo Brandenbarg.
Is het een idee waar je voor valt?
We kunnen ons voorstellen dat boeren en voedingsmiddelenverwerkers anders op die vraag reageren dan consumenten.
Fotocredits: screenshots, Freefoodforall.nl
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
In het filmpje dicht Brandenbarg CZ en Univé tomaten toe.
Zou niet heel Nederland gratis tomaten EN broccoli kunnen eten van dat reclamebudget van de zorgverzekeraars van zo'n 500 miljoen?
Niks daarvan, mijn zorgverzekeraar kan me nog niet eens een fatsoenlijk overzicht geven van de in mijn naam betaalde nota's, ze knippen de nota's in aparte regels op zodat ik hogere wiskunde moet hebben om de oorspronkelijke nota's en hun eindbedragen te kunnen herkennen. Ministerie, zoekt u bij de keuze voor een verzekeraar maar eentje die het wel goed geregeld heeft. GVD. Afschaffen zulke instanties en niet met nog meer complexiteit = reclame in stand houden. Kan de belastingdienst niet gewoon dit intermediair spelen, ze beschikken voor zover ik het zie over dezelfde trucs.
Gratis eten, gratis openbaar vervoer hartstikke tegen, er bestaat niks gratis. Overal zit een prijskaartje aan ook al komt dat niet in zicht. Een van de grootste euvels van deze tijd is het feit dat landbouwproducten al bijna gratis zijn. Ze moeten veel DUURDER worden zodat de meute niet eens moet worden gedwongen met gestaffelde brandstofprijzen en Schiphol dicht. Gewoon geen geld meer over want in het voedsel, biologisch natuurlijk, en dan op de fiets. Gratis fietsje misschien toch? Jeugdzonde!
Voor onze primaire levensbehoeftes, zoals voedsel in de eerste plaats, moet iedereen werken of betalen; de rest mag gratis zijn.
Het is niet eens raar, als je bedenkt dat merken ook voetbalploegen sponsoren of als je de vergelijking maakt met gratis krantjes of apps die betaald worden door adverteerders.
En toch geloof ik niet dat dit gaat werken. Daarvoor zit de wereld van levensmiddelenproducenten en hun merken en marketing toch echt wat te ingewikkeld in elkaar. Waarom zou Shell adverteren op een pot pindakaas? Omdat ze dan veel zichtbaarheid hebben? Heeft Shell meer zichtbaarheid nodig? En hoe zit het met de bestaande merken in de levensmiddelenindustrie? Moeten die weg? Concurreren tegen gratis wordt lastig. Wat zou Unilever ervan vinden als Philips hun markt wegkaapt?
Waar ik wel benieuwd naar ben is of consumenten een gratis pot Shell-pindakaas zouden vertrouwen. Zou mooi zijn als Theo Brandenbarg daar eens wat onderzoek naar deed.
Geweldig idee. En vooral als Campina door zo'n reclame campagne ook nog zorgt dat de Philips lampen gratis in de winkel liggen.
Je kunt leuke combinaties bedenken:
-cola-light gesponsord door osram
-Zware shag door Mammoet
-Autodrop door Mercedes
-Advocaat door moszkowicz
-Bananen door ANWB antislipschool
-etc