Dat blijkt uit twee verschillende studies naar sociale media en alcoholgebruik.

Bier versus water
Onderzoekers van de University of Michigan bekeken de invloed van reclame via sociale media. In een groep van 121 mensen lieten ze de ene helft op Facebook bierreclames zien. Bij de andere helft verschenen reclames over flessenwater op hun timeline. De beloning voor deelname aan het onderzoek bestond uit een cadeaubon voor een koffiebar of voor een kroeg. Van degenen die de bierreclames hadden gezien, koos 73% voor de bar-bon. Van de mensen die de reclame voor water hadden gezien, was dit 55%.

Onderzoeker Saleem Alhabash: “Blootstelling aan deze boodschappen heeft effect. Het zorgt ervoor dat mensen meer aan alcohol denken.” Hij waarschuwt dat dit mogelijk niet alleen geldt voor reclames. “We denken vaak niet na over de consequenties van het plaatsen van persoonlijke foto’s”, waardoor een gezellige foto uit de kroeg ook bij iemands minderjarige neefjes en nichtjes op hun timeline verschijnt.

Alcohol-identiteit
Onderzoekers van de North Carolina State University bestudeerden waarom studenten 'alcoholbevattende' foto’s op sociale media plaatsen. Zij ontdekten dat jongeren die een ‘alcohol-identiteit’ creëren een grotere kans hebben op alcoholproblemen. Ook blijkt het plaatsen van alcoholgerelateerde foto’s of posts een betere voorspeller van een drankprobleem dan het daadwerkelijke drinkgedrag.

"De sterkste voorspeller voor zowel drinken als posten over drinken, was het uitdragen van een zogenoemde alcohol-identiteit, wat inhoudt dat je het drinken ziet als een deel van wie je bent”, aldus onderzoeker Charee Thompson. “Dingen op de social media zetten bindt studenten sterker aan een drankcultuur, wat weer aanmoedigt tot meer drinken. Sociale media kunnen helpen bij het ontdekken wie risico loopt op een drankprobleem.”
Dit artikel afdrukken