Dat is het idee van Theo Brandenbarg. Hij verzon Free Food for All. Zijn ideaal: alle eten wordt net zo gratis als een basisinkomen. Hij financiert het door een andere besteding van reclame-uitgaven.
Grote merken - van Philips tot Mercedes en van Google en Apple tot KPN - geven miljarden uit aan reclame. Als ze daar nou eens mee stopten en dat geld zouden steken in voedingsmiddelen die ze gratis aan de man brengen en daar hun naam op zetten. Dan krijg je dus een super die louter uit non-food merken bestaat. Je koopt er melk van Philips, hagelslag van KPN en Cup-a-Soup van Apple. Over boerenkool van Bosch lijkt nog niet nagedacht, maar dat moet er natuurlijk ook komen.
Iedere dag zie je die merken thuis op tafel, zodat die niet meer hoeven te adverteren op TV, in de krant, op billboards, op internet of langs de voetbalvelden.
Ik ben bang dat de Remeker hier niet aan meedoet.
Dit idee heeft geen enkel benul van kwaliteitsverschillen. Doet denken aan een geleide economie.
Wij krijgen jaarlijks al 15.000 euro GLB subsidie uit Brussel, en dat is al een basisinkomen, dus ik voel mij al een halve ambtenaar.
Ik heb geen zin om nog meer ambtenaar te worden, ik blijf liever ondernemer.
Prima om te eten wat de pot schaft, maar niet als land of als economisch systeem. Ik denk dat de Remeker snel afgeschaft zou worden in dit systeem waarbij multinationale ondernemingen gratis eten verschaffen. Griezelig. Brrrrr.
#10
-
Astrid Spijkers
-
17 apr '15 7:59
Het hele idee van geld zoals het nu bestaat zou wt mij betreft afgeschaft moeten worden. Geld maakt de mens gierig en zorgt voor een graaimentaliteit en zorgt er daarnaast voor dat mensen die geen geld hebben honge lijden, kijk maar naar onderontwikkelde landen, geen geld? lijd maar honger, want onze overschot aan peren en appels krijg je niet, die moet je kopen.
Als er geen geld zou betaan en iedereen zou gewoon zijn werk doen voor tegendiensten zonder gezeur dat een straatje maken door meneer A meer waard is dan het verstelwerk van mevrouw B aan de kleding van meneer A dan zou de wereld een betere plaats zijn, iedereen doet voor elkaar wat nodig is, een Ubuntu gedachte. Hierdoor wordt niemand meer gierig, hooghartig en kan alles gratis zijn.
En nee, ik koop liever een trosje tomaten van boer harms dan van philips, ik koop toch ook geen lamp van boer harms?
#9
-
Paul Schoonhoven
-
17 apr '15 7:43
Een beetje marketeer kan zo uitrekenen hoeveel die advertentie ruimte op een pak hagelslag moet kosten. Het zou me niets verbazen als de waarde van die advertentie ruimte ruimte de waarde van zo'n pak hagelslag ver overtreft. (het blijft immers langere tijd in gebruik)
Wel ben ik er om principiële redenen tegen. Als er een ding is wat voedsel verspilling omhoog jaagt, is dat wel het gratis aanbieden er van.
In de praktijk zal het me niets verbazen als zoiets in de supermarkt gaat gebeuren. In wezen bestaat de subtiele versie al. Winacties en dergelijke voor andere producten maken daar al gebruik van. In het geval van kortingsacties kom je al vaak genoeg tegen dat de gegeven korting de waarde van het product in de supermarkt ver overstijgt.
#8
-
Dick Veerman
-
17 apr '15 6:52
#6, Niels, dan zijn we inmiddels alweer 6 jaar verder. Het is een spannend aanbod als je boeren meteen een basisinkomen biedt. Daarmee kun je ook meteen de productie reguleren zodat we van het overaanbod afkomen. Doe je dat niet, dan zul je het omgekeerde bereiken.
Het past dus prima bij een vrije non-food economie en een geleide boereneconomie. Ook het aantal producten kan flink ingeperkt worden. Wie dat doet, roept weer een nieuwe vrije boereneconomie. Net zoals dat ook in de gereguleerde USSR gebeurde.
#7
-
Niels FC Willems
-
17 apr '15 6:48
Bigdata uit de bonuskaart is meer waard dan de boodschappen die ze leveren... Daarom: gratis boodschappen in ruil voor die ID-kaart!
#6
-
Niels FC Willems
-
17 apr '15 6:36
In 2009 zei Brandenbarg al dit concept jaren eerder bedacht te hebben. „We hebben toen zelfs een gesprek met Albert Heijn gehad. Die vonden het fantastisch maar durfde het toen niet aan. Nu de tijden zijn veranderd misschien wel…"
Misschien is het en idee voor Free Food For All om een pilot store in Soesterberg te beginnen?
#5
-
Lourens Gengler
-
16 apr '15 11:48
Geweldig idee. En vooral als Campina door zo'n reclame campagne ook nog zorgt dat de Philips lampen gratis in de winkel liggen.
Je kunt leuke combinaties bedenken:
-cola-light gesponsord door osram
-Zware shag door Mammoet
-Autodrop door Mercedes
-Advocaat door moszkowicz
-Bananen door ANWB antislipschool
-etc
#4
-
Aart Kuipers
-
16 apr '15 11:28
Het is niet eens raar, als je bedenkt dat merken ook voetbalploegen sponsoren of als je de vergelijking maakt met gratis krantjes of apps die betaald worden door adverteerders.
En toch geloof ik niet dat dit gaat werken. Daarvoor zit de wereld van levensmiddelenproducenten en hun merken en marketing toch echt wat te ingewikkeld in elkaar. Waarom zou Shell adverteren op een pot pindakaas? Omdat ze dan veel zichtbaarheid hebben? Heeft Shell meer zichtbaarheid nodig? En hoe zit het met de bestaande merken in de levensmiddelenindustrie? Moeten die weg? Concurreren tegen gratis wordt lastig. Wat zou Unilever ervan vinden als Philips hun markt wegkaapt?
Waar ik wel benieuwd naar ben is of consumenten een gratis pot Shell-pindakaas zouden vertrouwen. Zou mooi zijn als Theo Brandenbarg daar eens wat onderzoek naar deed.
#3
-
Joep Goossens
-
16 apr '15 10:39
Voor onze primaire levensbehoeftes, zoals voedsel in de eerste plaats, moet iedereen werken of betalen; de rest mag gratis zijn.
#2
-
Hendrik J. Kaput
-
16 apr '15 8:45
Niks daarvan, mijn zorgverzekeraar kan me nog niet eens een fatsoenlijk overzicht geven van de in mijn naam betaalde nota's, ze knippen de nota's in aparte regels op zodat ik hogere wiskunde moet hebben om de oorspronkelijke nota's en hun eindbedragen te kunnen herkennen. Ministerie, zoekt u bij de keuze voor een verzekeraar maar eentje die het wel goed geregeld heeft. GVD. Afschaffen zulke instanties en niet met nog meer complexiteit = reclame in stand houden. Kan de belastingdienst niet gewoon dit intermediair spelen, ze beschikken voor zover ik het zie over dezelfde trucs.
Gratis eten, gratis openbaar vervoer hartstikke tegen, er bestaat niks gratis. Overal zit een prijskaartje aan ook al komt dat niet in zicht. Een van de grootste euvels van deze tijd is het feit dat landbouwproducten al bijna gratis zijn. Ze moeten veel DUURDER worden zodat de meute niet eens moet worden gedwongen met gestaffelde brandstofprijzen en Schiphol dicht. Gewoon geen geld meer over want in het voedsel, biologisch natuurlijk, en dan op de fiets. Gratis fietsje misschien toch? Jeugdzonde!
#1
-
Dick Belderbos
-
16 apr '15 8:20
In het filmpje dicht Brandenbarg CZ en Univé tomaten toe.
Zou niet heel Nederland gratis tomaten EN broccoli kunnen eten van dat reclamebudget van de zorgverzekeraars van zo'n 500 miljoen?
Ik ben bang dat de Remeker hier niet aan meedoet.
Dit idee heeft geen enkel benul van kwaliteitsverschillen. Doet denken aan een geleide economie.
Wij krijgen jaarlijks al 15.000 euro GLB subsidie uit Brussel, en dat is al een basisinkomen, dus ik voel mij al een halve ambtenaar.
Ik heb geen zin om nog meer ambtenaar te worden, ik blijf liever ondernemer.
Prima om te eten wat de pot schaft, maar niet als land of als economisch systeem. Ik denk dat de Remeker snel afgeschaft zou worden in dit systeem waarbij multinationale ondernemingen gratis eten verschaffen. Griezelig. Brrrrr.