Op doorgaan.nl is een crowdfundingsactie te vinden voor Bag & Buy, een winkel zonder verpakkingen. De winkel is er nog niet, maar het geld is door initiatiefnemer Wim van Dijk bij elkaar gefund via doorgaan.nl.
In Duitsland is al een verpakkingsloze winkel operationeel. Dat geldt ook voor België. Daar werd, afgelopen september, de eerste geopend in Antwerpen onder de naam Robuust. Binnenkort opent de tweede in Leuven. Die heet Content.
Wim van Dijk van Bag & Buy haalde met onderstaand filmpje € 75.000 op; daarmee wordt ook Nederland een verpakkingsloze winkel rijker.
Sociaal en communaal
RetailDetail deed een uitgebreid interview met de initiatiefnemers van Content, Sara Vander Auwera en Dries Debie. Zij lichten toe waar het allemaal om draait. Dat blijkt samen te vatten met de credo's van een jonge generatie: community-building, sociale en lokale economie, crowdfunding, ambachtelijkheid, coöpereren …
RetailDetail schrijft - duidelijk voor een ouder publiek: "Trendwatcher Herman Konings zei het al in zijn boek ‘De tafel van 7’: een nieuwe generatie staat te popelen om het heft in eigen handen te nemen, en het is opvallend dat die nieuwe generatie niet, zoals de babyboomers, in de eerste plaats competitief is. Zij willen eerder delen en sociaal zijn."
Wie wil weten wat de jeugd laat tikken en wat de vijftigers in het topmanagement gedomineerde bedrijven maar niet begrijpen, leest het hele interview met Vander Auwera en Debie op RetailDetail.
Gaat het om duurzaam of het gevoel van het samen anders doen? Het eerste biedt in ieder geval een basis om mensen zich volop te laten storten in het tweede. Dat lukt tenminste wél.
Fotocredits: Bag & Buy, still
Dit artikel afdrukken
In Duitsland is al een verpakkingsloze winkel operationeel. Dat geldt ook voor België. Daar werd, afgelopen september, de eerste geopend in Antwerpen onder de naam Robuust. Binnenkort opent de tweede in Leuven. Die heet Content.
Wim van Dijk van Bag & Buy haalde met onderstaand filmpje € 75.000 op; daarmee wordt ook Nederland een verpakkingsloze winkel rijker.
Sociaal en communaal
RetailDetail deed een uitgebreid interview met de initiatiefnemers van Content, Sara Vander Auwera en Dries Debie. Zij lichten toe waar het allemaal om draait. Dat blijkt samen te vatten met de credo's van een jonge generatie: community-building, sociale en lokale economie, crowdfunding, ambachtelijkheid, coöpereren …
RetailDetail schrijft - duidelijk voor een ouder publiek: "Trendwatcher Herman Konings zei het al in zijn boek ‘De tafel van 7’: een nieuwe generatie staat te popelen om het heft in eigen handen te nemen, en het is opvallend dat die nieuwe generatie niet, zoals de babyboomers, in de eerste plaats competitief is. Zij willen eerder delen en sociaal zijn."
Wie wil weten wat de jeugd laat tikken en wat de vijftigers in het topmanagement gedomineerde bedrijven maar niet begrijpen, leest het hele interview met Vander Auwera en Debie op RetailDetail.
Gaat het om duurzaam of het gevoel van het samen anders doen? Het eerste biedt in ieder geval een basis om mensen zich volop te laten storten in het tweede. Dat lukt tenminste wél.
Fotocredits: Bag & Buy, still
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Wat een pracht initiatief !
We zijn ook van plan voortaan te voet benzine in grote Weckpotten te halen, en die doen we dan thuis met een trechter in de tank van de auto. Want zo besparen we tank-ritten en dus CO2, en krijgen een verantwoorder foot print om de wereld te redden….! ;-)
ps.
We verwachten voor onze wekelijks boodschappen zeker 12-14 groot formaat Weckpotten nodig te hebben. Daarom zoeken we een bolderkar. Heeft hier nog iemand een tweedehands bolderkar ? Wel van duurzaam gecertificeerd hout en niet van kunststof.
HAhaha, jij stuurt zeker op het crowdfunding aan Hans?
Ik vind de winkel op zich ook een mooi initiatief, maar waarom moeten wij daaraan mee betalen? Andere winkelstarters moeten het toch ook doen met een lening? Oh ja, de banken geven die natuurlijk niet meer zomaar, dan mogen wij de consument dat doen, terwijl we zelf al niet veel hebben om te besteden.
Ik vind dit een prachtig initiatief, zo mooi dat ik meegedaan heb met de crowdfunding. Ik ben zelf ook ondernemer en heb ook ne een crowdfunding project afgerond en naast dat ik een verpakkingsloze winkel een prima ontwikkeling vind, help ik ook graag mede-ondernemers met minder voor de hand liggende, niet door banken te financieren projecten. Overigens had dit initiatief waarschijnlijk best een lening bij Triodos kunnen krijgen, maar ik vind gemeenschappelijk kapitaal wel erg bij dit initiatief passen.
#1 Hans, het is wel erg gemakkelijk en ook een beetje goedkoop om dit belachelijk te maken. Wat stoort je er precies aan dat je daar kennelijk behoefte aan hebt? Wat is er op tegen om de productie van eenmalig te gebruiken verpakkingsmiddelen en de afvalberg ervan te willen verminderen? Vooral met producten die zich daarvoor eigenen?
Het hele concept gaat uit van de aanname dat verpakkingsmateriaal een verhoging geeft van de overall milieulast. Dat is meestal niet zo, omdat de verpakking ervoor zorgt dat minder product verloren gaat, bijvoorbeeld door bederf. De milieulast van het uitgespaarde product is namelijk al snel hoger dan die van al het extra verpakkingsmateriaal. Het concept kiest er waarschijnlijk voor om uitsluitend producten te verkopen die niet bederfelijk zijn. Voor de rest van de boodschappen moet je dus een extra ritje maken naar de grootgrutter. Op de fiets natuurlijk!
Hans, Astrid en Gerard, klopt het dat jullie al wat ouder zijn? Vermoedelijk leest de generatiekloof over de laatste zin heen.