Chipotle Mexican Grill Inc. moest begin dit jaar in een derde van zijn bijna 1.800 restaurants 'nee' verkopen. Het had niet genoeg diervriendelijk, biologisch en antibioticavrij varkensvlees om carnitas te kunnen leveren in alle restaurants.

Geen gesjoemel meer
Chipotle sjoemelde even met 'gewoon vlees' maar besloot toch maar liever om 'nee' te verkopen. Logisch, want anders zou het zijn OK imago, de motor van zijn groei, verspelen. Groeien doet het bedrijf als kool, zowel in aantal vestigingen als in winst. De omzet steeg vorig jaar met ruim een kwart. Het aandeel steeg met bijna 30%. Zelfs de winst per aandeel scoort boven de verwachtingen van analisten, schrijft CNBC. Het is dus een geweldig bedrijf om in te investeren.

Uiteindelijk is er niet genoeg en kan de groei niet door. Daar is nog weinig over nagedacht door OK-marketeers die al even dol op groei zijn als 'gewone'.
Ondanks prijsverhoging, nog sterkere omzetstijgingMaar helaas: er is domweg onvoldoende OK vlees. Dat geldt ook voor kip en rund. Dat komt, schrijven Fortune en Bloomberg, doordat ketens als Chipotle - zeg maar al die andere slow fastfood-dat-wel-mag bedrijven (zoals de Burgermeester in Amsterdam en Meneer Smakers in Utrecht) - snel groeien terwijl ook bestaande grote bedrijven in OK-spullen stappen. Daarom ontstaat een krappe markt. Toch wil Chipotle van de huidige 1.800 naar 2.000 vestigingen doorgroeien.

Klachten over 'nee'
Onderwijl beginnen klanten op sociale media te klagen dat ze 'nee' te horen krijgen. Omdat er schaarste van OK vlees is, moest Chipotle zijn prijzen met 6,3% laten stijgen. Dat bleek geen probleem, want de omzet steeg harder: 16%. Mensen zijn dus bereid te betalen voor iets dat schaarser wordt.

Een plantaardige Mexican Grill?
Grote vleesproducenten geven aan bij zoveel vraag naar OK-vlees natuurlijk over te zullen stappen. Dat kost alleen een paar jaar.

Toch komt er uiteindelijk een probleem: hoe meer OK vlees gewoon wordt, hoe minder er komt omdat het meer ruimte, voer, CO2 uitstoot en water kost. Uiteindelijk komt er veel minder, terwijl de klant nog meer met nog hogere OK-eisen wil. Daarom kan de groei niet doorzetten. Daar is nog weinig over nagedacht door OK-marketeers die al even dol op groei zijn als 'gewone'.
Chipotle zal wat meer plantaardig moeten worden als het echt wil doorgroeien. Helaas past dat minder bij het carnivore imago van een Mexican Grill.

Fotocredits: Chipotle, JeepersMedia
Dit artikel afdrukken