Al eens geproefd van de Oké Ananascarpaccio van Antonie Kamerling en Isa Hoes? Of de Fruitsalade B. van Ali B? De Aardbeienmilkshake van Martin Gaus? Of de sinaasappelkip van Daryl van Wouw?
Vele Bekende Nederlanders zetten zich belangeloos in om reclame te maken voor Oké fruit.
De firma AgroFair, die dit merk op de markt brengt, is deels in handen van de boeren in ontwikkelingslanden die dit Fairtrade fruit telen. Bij de eerlijke handel zijn de boeren in Latijns Amerika en Afrika niet afhankelijk van de grillige wereldmarktprijs. Ze krijgen volgens de voorwaarden van Max Havelaar een gegarandeerde, kostendekkende prijs voor hun producten. Bovendien krijgen de boeren een premie per doos fruit die ze kunnen investeren in projecten op het gebied van sociale voorzieningen of milieu.
Ook een groot aantal bekende TV-koks doet mee aan de actie, o.a. Ramon Beuk, Joop Braakhekke, Lonny Gerungan, Erik van Loo, Cas Spijkers en Eric van Veluwen.
Dit artikel afdrukken
Vele Bekende Nederlanders zetten zich belangeloos in om reclame te maken voor Oké fruit.
De firma AgroFair, die dit merk op de markt brengt, is deels in handen van de boeren in ontwikkelingslanden die dit Fairtrade fruit telen. Bij de eerlijke handel zijn de boeren in Latijns Amerika en Afrika niet afhankelijk van de grillige wereldmarktprijs. Ze krijgen volgens de voorwaarden van Max Havelaar een gegarandeerde, kostendekkende prijs voor hun producten. Bovendien krijgen de boeren een premie per doos fruit die ze kunnen investeren in projecten op het gebied van sociale voorzieningen of milieu.
Ook een groot aantal bekende TV-koks doet mee aan de actie, o.a. Ramon Beuk, Joop Braakhekke, Lonny Gerungan, Erik van Loo, Cas Spijkers en Eric van Veluwen.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
De BN'er als stoeipoes op de motorkap?
OK benaderde me om hier adverteren. Ik heb ze aangeboden het product hier te verduidelijken. Niets meer van gehoord. Dat betekent natuurlijk niks en waarom zouden ze iets doen wat niet in de opgezette en zorgvuldig voorbereide strategie zit.
Toch die vraag: Fair Trade was toch iets bijzonders? Waarom moet dan die kok het doen in plaats van de inhoud van het product? Misschien is die wel veel interessanter - prima als dat icm een kok gebeurt. Nu blijven alleen de stoeipoezen over. Wel lekker geëmpancipeerd, want het zijn alleen mannelijke ;-)
Ben ik te scherp op deze campagne?
Die zelfde koks zijn trouwens ook voor de biologische kar gespannen.
Kijken naar koken (Jamie etc.) is hip. AH Biologisch is hip, FT is hip, Sonja Bakker is hip, ekokatoen is hip, ethisch beleggen is hip, duurzame vis is hip. BN'ers zijn hip, Okéfruit is ook hip.
Ben het nu al weer beu.
Hop met hip dus. Het gaat inderdaad pijlsnel: voor je het weet ben je al weer uit. Over kloven gesproken.
Ik ben nog niet eens aan hiphop begonnen. Geloof dat ik er trots op begin te worden ;-)
@ Dick
Ook in Vlaanderen spande de Fairtrade-beweging Bekende Vlamingen (en Walen) in ter promotie van de idee. Dat ging met een hele hoop publiciteit gepaard. Maar hier ontstonden discussies omtrent de inbreng van politici. "Ze laten zich gewillig portreteren, maar wat doén ze voor eerlijke handel?"
Oxfam-Fairtrade BV-campagne: http://www.wereldwinkel.be/Bvcampagne
En verder gooide deze bekende-koppen-campagne hoge ogen in Groot-Brittanië:
http://www.maketradefair.com/en/index.php?file=dumpedphotos.htm
Je zegt "OK benaderde me om hier adverteren. Ik heb ze aangeboden het product hier te verduidelijken." Heb je hen nog een tweede keer gecontacteerd? Welke vragen stelde je precies, wanneer je vroeg het product te verduidelijken?
Op naar een aparte Fairtrade-rubriek om dit soort nieuwsjes systematischer te documenteren en te kunnen raadplegen!!
OK Steven, omdat jij van Oxfam bent en in de beweging zelf actief, openheid van zaken. De categorie hebben we bij deze geopend. Je ziet hem zo in de linkerkolom.
Ik ontving van brighterworld.net, dat de campagne kennelijk voor Ndl begeleidt, de vraag of we op foodlog.nl een banner of persbericht zouden willen opnemen. Ik heb daarop gereageerd en daarvoor een bedankje ontvangen met een 'komen we snel op terug'. Daarna bleef het stil. Geeft niks, want dat gebeurt zelfs mij. En als ze zich niet aan mijn ideetjes storen geeft dat al evenmin iets.
Ik heb geantwoord daarvoor open te staan maar dat we selectief zijn "omdat we het blog – waar in principe alles wat een kritische en beargumenteerde noot verdient die ook kan krijgen – niet ‘partijdig’ willen laten worden. Noch ten aanzien van de industrie en de grote distribuietnetwerken, noch tav Slow Food-achtige partijen, Biologisch, Duurzaam of Fair.
Ik heb daarbij aangegeven persoonlijk kritisch te zijn op bijv. Max Havelaar omdat onduidelijk is wat ze doen aan de ontwikkeling en het zelfstandig maken van boeren in de nu eenmaal noodzakelijk globaliseriserende economie. Valt FT straks om omdat het weer uit de hitte van de mode is (P reageert hier boven al in die zin), dan zitten de boeren met de gebakken peren. Zulke onderwerpen zijn belangrijk en kunnen FT inhoudelijk sterk maken, juist via een medium als dit.
Mijn aanbod was het volgende, gebaseerd op de campagnes die we vanuit onze eigen louter feitelijke (en dus niet oordelende) normen in het komende jaar trachten te ontwikkelen (net zo goed voor een fles water, blender, koksmes als voor een banaan of worst overigens):
We hebben ons voorgenomen campagnes te gaan ontwikkelen voor partijen die we bij onze formule vinden passen. Dat zou kunnen in de vorm van recurring postings die het onderwerp ontwikkelen. Je ziet op foodlog.nl onderwerpen steeds terugkeren. Dat willen we ook met inhoudelijke campagnes zo gaan vormgeven. Het zou betekenen dat we in samenspraak met jullie de formule blootleggen en kritisch bevragen. Iedereen praat erover mee en het onderwerp laten we steeds terugkeren. In de zoekmachines zorgt dat voor sterke resultaten én de inhoudelijkheid van je merk komt naar boven op een (h)eerlijke manier. Sorry, ik kan het niet laten ;-)
Het publiek kan naar ons idee zelfs participeren in wat FT is en zijn vragen omtrent het onderwerp verhelderd zien, cq. ideeën aandragen (wat hier nogal eens gebeurt, er komen regelmatig interessante marketingproposities voorbij voor iemand die goed leest). In dat licht schreef ik:
Die biedt alle ruimte voor een verdere discussie en zelfs idee-vorming. Wat mij betreft laten jullie dan de tekst van de discussie via een automatische link op jullie site verschijnen. Als het onderwerp pakt, vermoed ik dat jullie een aantal nieuwe ideeën gaan opdoen. Consument gedreven. Vraag is alleen: zijn jullie klaar voor zoveel openheid?
Prachtige speech overigens (in je links naar de filmpjes) van Colin Firth (de vrijer van Bridget Jones) die een 'noisy' petitie overhandigt aan zijn minister Peter Mandelssohn. Let op de woorden 'corporate opportunism' die hij in de mond neemt. Die zorg moet worden weggenomen, vind ik (de geluiden over marketingmisbruik van FT zijn te sterk).
Dat zou kunnen door FT transparant te maken. Het grote publiek met de testimonial-spiegeltjes en kralen van leuke dames en mooie mannen afbeelden is heus niet zo niet-OK, maar misschien is het niet onverstandig om met behulp van een deel van het denkende publiek het onderwerp veel sterker te maken dan het nu is. Anders blijft het gewoon .... marketingcommunicatie. Uitgevoerd door om het even wie, want morgen doen we weer gewoon een fout product. Het is maar wie de rekening betaalt. Nee dus, om dat soort verschil gaat het toch ook?