De Britse certificeringsorganisatie Soil Association overweegt luchttransport voor biologische voedingsmiddelen te verbieden. Daarmee reageert de organisatie op de kritiek van consumenten op de stijgende milieuvervuiling door vliegvervoer. De afzet van biologische producten in Groot-Brittannië is stijgend en daarmee neemt het aantal aangeboden biologische producten dat door de lucht wordt vervoerd toe. Luchttransport maakt het mogelijk verse biologische producten jaarrond aan te bieden. Het is een moelijke beslissing om te verbieden dat producten onder biologisch keurmerk per vliegtuig worden aangevoerd, stelt voorzitter Patrick Holden van de Soil Association. Het verbod kan ook consequenties hebben voor import uit ontwikkelingslanden, en daarmee ethiek en eerlijke concurrentie beïnvloeden. Daarom wil Holden alle mogelijkheden uitwerken in een rapport dat over een jaar zal worden besproken.
In 2005 werd een derde van de groenten in Groot-Brittannië aangevoerd vanuit het buitenland, en tweederde van de saladegroenten. Britse supermarkten importeren 34% van de biologische producten uit het buitenland.
bron: Food Production Daily
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Ah, maatregelen tégen biologisch vanuit het foodmiles-argument. Zeg maar 'duurzaam tegen bio'.
Dat wordt een spannende. Boeren in ons deel van de wereld willen niet biologisch omdat de supermarkten hen er niet voor betalen, cq. overheden lagere pricing stimuleren. Alleen in Ndl. al ligt de bio doelstelling al op een keer of 3 de productie. Ik begrijp dus dat we biologisch binnenkort gaan verbieden, omdat het NIET DUURZAAM is. Begrijp je wel?
Ik wel hoor, het is gewoon weer een ander departement en de overheid heeft nog geen overall view op, noch management van 'duurzaam'. Of het publiek onderwijl nog snapt wat de samenhang is tussen bio (beter voor het milieu), fair (dat komt tenslotte ook van ver) of duurzaam (want die arme zwarte Afrikaan moet toch afzet hier hebben, ook in vers) ...
Alle drie duurzaam, alle drie anders.
Correctie, die '3x' zou de krant schrijven ;-) Het zal bij benadering niet helemaal mis zijn, maar mag zo niet worden opgeschreven. In Nederland streven we naar een bestedingsaandeel (geld) van 5% terwijl de productie van biologisch nog geen 2% van het volume uitmaakt.
Even omrekenen dus. Ik heb er nu even geen tijd voor. Iemand die het wil checken? Netjes de kilo's Nederlandse productie versus de kilo's totaal verkocht biologisch product.
'Het publiek' kan het onmogelijk allemaal op waarde schatten. Neem de roep om de terugkeer van de seizoenen (slow food). We willen geen aardbeien in de winter. Het zijn eerder de kritische consumenten van biologisch voedsel die dat roepen dan junkfoodschuivers. Maar, lust je nog peultjes...met kerstmis heeft de natuursuper verse stinkdure ekopeultjes in plastic bakjes te koop. Uit Egypte.
Ik vroeg het ooit aan de Belgische groothandelaar die dit soort luxe groentetjes importeert en tot in Nederland verkoopt. Vliegtuiggroente is toch niet eko?
Maakt niet uit, zei de importeur, want het is maar een kleine hoeveelheid en er is ruimte genoeg in het vliegtuig. Dat vliegtuig vliegt toch, met of zonder ekopeultjes.
En ik vroeg het aan Skal International (is niet helemaal hetzelfde als Skal Nederland, maar een commerciele onderneming die winst maakt op certificering in alle landen van de wereld behalve Nederland).
Vraag: hoe kan vliegtuigvoer nou eko zijn? Antwoord: we houden ons niet bezig met transport.
Pikant ook: Het ekokeur is geen garantie dat een peul of ekopinda of cacaoboon van kinderslaafvrije productie komt.
Skal international: We certificeren niet de arbeidsverhoudingen en bemoeien ons niet met beloning van boer en knecht.
En dan heb je nog Fair Trade, weer een heel ander 'keur' waar 'het publiek' niet blind op varen kan.
We hebben het moeilijk, met ons goede fatsoen.
Een oud dilemma. Ik zag in Sial Parijs (jaren terug...) bio-wegwerpkoffiefilters (Bio-labeling houdt zich niet met verpakking bezig), bio-wodka (bio is geen garantie voor gezondheid) en toen was bio-tabak nog bespreekbaar.
Misschien moeten ze in Engeland eerst beginnen met het importeren van zonneschijn all year round. Dan hoeven al die Engelsen tenminste niet 1x per jaar naar Spanje ingevlogen te worden.