image

Ik waag het sceptisch te zijn. Tussen zeggen en doen ligt doorgaans een wereld van verschil.

Ruim 80% van de consumenten is bereid minstens 20% meer te betalen voor diervriendelijker geproduceerd kippenvlees. Dat is de conclusie van een onderzoek dat Compassion In World Farming (CIWF) dit voorjaar hield. In mei en juni interviewden vrijwilligers van CIWF samen met onderzoekster Natascha Diependaal ruim 1000 consumenten voor de deur van 20 supermarkten kris-kras door Nederland. Uit het onderzoek bleek dat een 55,4% van de ondervraagden ontevreden is over het dierenwelzijn in de vleeskuikenhouderij. Van de ondervraagden zei 83,8% tenminste 20% meer over te hebben voor kippenvlees dat diervriendelijker geproduceerd wordt.
Van het pluimveevlees dat in Nederland verkocht wordt komt 98% uit intensieve houderijsystemen. Het is afkomstig van jonge kuikens die al na zes weken hun slachtgewicht van ruim 2 kilo bereiken. De snelle groei zorgt vaak voor ernstige welzijnsproblemen, zoals pootgebreken en plotseling hartfalen. Uit het CIWF-onderzoek blijkt dat een grote groep consumenten bereid is tenminste 1,50 euro per kilo meer te betalen voor pluimveevlees.

Voor de supermarkten is dit een kans voor open doel om een hogere meerwaarde te creëren, meent CIWF-campagnecoördinator Geert Laugs. Voor een meerprijs in de winkel van 20% is het naar zijn mening mogelijk een duidelijk beter dierenwelzijn te realiseren.


bron: CWIF met dank aan foodholland
Dit artikel afdrukken