Grievink sprak afgelopen week voor de leden van zijn Instituut. Hij vertelde hen dat 'mainstream foodmerken' op dit moment 72 procent van het winkelschap bepalen. Grievink denkt dat ze in 2025 nog maar 46 procent plek zullen innemen. Als het waar is,zorgt dat voor een klap.

"Mainstream wordt van alle kanten aangevallen. Dat zien we overal. In de samenleving, de politiek en de economie. We zien deze beweging nu ook in food duidelijk terug. Sinds 2012 staat het veilige midden onder druk", zegt Grievink.

Failliet 'mainstream'
Dat zei hij al vaker, aldus een bericht op de site van het Food Services Instituut, maar vorige week zei hij het "nadrukkelijker dan ooit. Alsof hij zijn leden nogmaals indringend wilde meegeven dat ze de bakens moeten verzetten. Velen van hen bewegen zich immers in het midden." Het bericht meldt verder: "Om de leden met de neus op de feiten te drukken, toonde Grievink de logo’s van talloze non-food winkelconcepten. ‘Deze formules zijn de afgelopen jaren allemaal failliet gegaan - vrijwel in alle gevallen bewogen ze zich in de mainstream.’"

Grievink ziet discountsupers flink in marktaandeel groeien. Hij verwacht dat ze hun marktaandeel bijna zullen verdubbelen de komende tien jaar (van 18% nu naar 27%). Voorts ziet hij online retail, premium-aanbod, tafeltje-dekje van (sterren)restaurants thuis, in de Bijenkorf, in bibliotheek, kledingzaken, musea en bij kappers een veel groter deel van onze maag vullen. Blurring heet dat verschijnsel. La Place past het al jaren toe.

Grievink ziet zelfs weer ruimte voor de boer in die nieuwe wereld met nostalgisch dure LP's
Magnum al bij Lidl en de LP komt terug
Wat het in essentie betekent? Je hebt geen behoefte meer aan een vlees-noch-vis potje Calvé pindakaas ergens tussen het prima huismerk van Aldi en de handgemaakte verse die je straks online bestelt. Voor ijs geldt hetzelfde. Waarom een Magnum als je bij Lidl geweldig ijs in prachtige coupes kunt kopen en een artiest van een ijsmaker je eenvoudig via een Appje thuis het heerlijkste ijs bezorgt?

Grievink waarschuwde de voedingsmiddelenindustrie en detailhandel eigenlijk dat ze net als de Free Record Shop rekening moeten houden dat wij, consumenten, zullen vallen voor heel nieuwe dingen. Dat komt omdat verrassend goede kwaliteit voor heel weinig geld te koop is. Daarom willen we daarnaast heel speciale nieuwe dingen waar we graag flink veel meer voor betalen.

Het verdwijnende midden is net zoiets als het verdwijnen van die saaie, maar prima CD door de opkomst van Spotify, iTunes, Tidal en Quobuz. Inmiddels maakt de LP zijn comeback als een high end concept.

Unilevers Magnums liggen al bij de Aldi. De Magnum heeft het midden dus al verlaten ('how to ruin a brand', zei marketingcommunicatieman Van Doorn hier). Grievink ziet zelfs weer ruimte voor de boer in die nieuwe wereld met nostalgisch dure LP's.

Veranderende functie winkels, ouderwets denken
Wie nu denkt dat het alleen over de merken in het schap gaat, heeft het mis. Ook de winkels zelf - de gevels met daarachter de schappen - veranderen. Dat is de kern van Grievinks boodschap. Omdat er andere, onder meer online en 'blurred', schappen komen, veranderen de merken op die schappen mee. Dat biedt kansen voor nieuwe merken, terwijl oude zullen verdwijnen of totaal veranderen omdat boodschappen doen, thuis en buiten de deur eten in niets meer lijken op wat het in de tweede helft van de 20e eeuw was.
Wat denken retailers en voedingsmiddelenmakers toch ouderwets, zei Grievink eigenlijk. Maar hij zei het veel netter: als jullie niet opschieten, raak je heel wat klanten kwijt aan nieuwkomers.

Da's best goed nieuws voor bijvoorbeeld slimme boeren die zelf iets naar zo'n nieuw of veranderend winkelschap willen brengen.
Dit artikel afdrukken