De Nederlandse detailhandel zag in het eerste kwartaal van dit jaar zijn omzet met 2,7% groeien, meldt het CBS. In de foodsector steeg de omzet in het eerste kwartaal vooral bij de supermarkten (2,5%), terwijl de omzet van speciaalzaken zoals slagers, groenteboeren, kaaswinkels en slijters met 2,2% afnam. Verkopen via internet groeien in een nog hogere versnelling: zo steeg de internetomzet bij de multi-channelers (die naast een gewone winkel via internet verkopen) met 25,8%. Eerder berichtte het CBS ook al dat de omzet van de horeca in het eerste kwartaal met 2,1% steeg en van restaurants zelfs met 3,2%. Consumenten geven dus steeds meer uit aan eten en drinken. Toch somberen ondernemers, constateert het CBS. Het vertrouwen van ondernemers in de detailhandel daalde sterk in de loop van het eerste kwartaal, door "afgenomen omzetverwachtingen en omzetrealisaties en een toegenomen aantal ondernemers dat de voorraden te hoog vindt", aldus het CBS.
CBS - Omzet detailhandel stijgt, vertrouwen daalt
  • Deel
Druk af