Marktonderzoeksbureau Nielsen hield wereldwijd de klantenloyaliteit tegen het licht in zijn Global Survey of Loyalty Sentiment. Meer dan 29.000 consumenten in 58 landen gaven in 16 verschillende categorieën aan hoe loyaal zij zijn aan bepaalde merken. Voedingsmiddelen en drank waren de categorieën met de laagste loyaliteit: 43% van de respondenten is niet merkloyaal aan alcoholische dranken, 39% wisselt van snack-merk, 38% voelt zich niet gebonden aan een frisdrankmerk en 37% ruilt zonder hartzeer het ene merk ontbijtgranen voor het andere. Vooral in Europa zijn veel consumenten (46%) niet merkgebonden: slechts 10% noemt zich daar merkloyaal. Dit is lager dan in andere regio's.

Als verklaring voor deze lage merkentrouw in Europa voert Nielsen de vele promotie-acties aan voor frisdrank en snacks. Consumenten zijn er daardoor aan gewend actief voor de voordeligste deal te shoppen. Het niveau van loyaliteit aan een bepaalde winkel of supermarkt ligt dan ook hoger dan dat aan een merk. Wereldwijd ligt de klantloyaliteit aan 'hun' supermarkt op 74%. Dat schrijft AFN.
Dit artikel afdrukken