Slim dus om het zo te brengen en het zorgt meteen voor een extra duurzaam imago.
Wat het kost? Bijna niets: €0,99 voor 550 gram.
Voor die negenennegentig cent koop je zelden een lekker pond verse tomaten. Deze zijn voor dat geld al verwerkt tot een verse saus van 100% tomaten. Het spul zit in een keurige verpakking die twee weken houdbaar is. Het enige afval is de verpakking die keurig kan worden gerecycled.
Ook Albert Heijn maakt van de kans gebruik om unieke bloemen in de winkel te zetten. Overal koop je die saaie gave lelies, maar AH test of we ook lelies met wat witte puntjes op de stelen willen kopen. Daar kun je mee thuiskomen en het bezoek vertellen dat je die speciaal hebt gekocht omdat je niet van verspilling houdt.
Deze lelies van teler Lex uit Heiloo hebben witte puntjes op de steel door een hagelstorm maar verder niks mis mee..
— AnitaScholteopReimer (@AnitaSoRe) September 28, 2018
Komende dagen testen we in AH Heiloo (‘t Loo) en AH XL Gelderlandplein wat klanten vinden van deze lelies en of ze gekocht worden @albertheijn #buitenbeentjes pic.twitter.com/xLHCpIaWpU
Door zijn ruime export is Nederland in een unieke positie. Onze buurlanden hebben niet zoveel kneuzen dat ze er een groot deel van de bevolking mee kunnen voedenOf je zulke bloemen ook aan iemand cadeau geeft? Daar zouden we het hier ook eens over kunnen hebben.
Voor de Nederlandse agrarische sector is een nieuwe markt aan het ontstaan. We exporteren in vrijwel alle sectoren minimaal 70%. In de totale productie zit een uitval van - zeg - zo'n 20%. Dat betekent dat twee derde van onze bevolking te voeden valt met kneusjes, eventueel al half verwerkt zoals de tomaten van Lidl.
Als de kneusjes, kleintjes en overrijpe producten het goed gaan doen bij het publiek kunnen we voortaan alleen het gave spul over de grens sturen. In die landen hebben ze minder kneuzen en de prijzen bij ons in de super kunnen wat omlaag omdat kneusjes nu eenmaal goedkoper zijn. Daar worden consumenten blij van; al helemaal van de zelfs al gedeeltelijk verwerkte spullen die je voor eerste kwaliteit zou verslijten als Lidl er niet eerlijk op zou zetten dat het kneusjes zijn.
Door zijn ruime export is Nederland in een unieke positie. Onze buurlanden - die verreweg het grootste deel van die 70% export afnemen - hebben niet zoveel kneuzen dat ze er het grootste deel van de bevolking mee kunnen voeden. Daar moeten slimme Hollandse supermarkten en groenteverwerkers toch een markt in zien?
Wat duurder, want duurzaam, over de grens verkopen kan natuurlijk ook. Daar hebben ze te weinig van die unieke grondstoffen en dan kun je wat meer vragen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Inderdaad eindelijk serieus met tweede keus. Enkele weken terug werd hier nog een andere discussie gevoerd over 2e keus als zou dit het productie overschot doen toenemen. Een van de aanleidingen was de actie Hete Zomer Oogst die zich sterk maakt om de bandbreedte te verruimen tussen eerste en tweede keus producten. Directe aanleiding waren de pruimen, peren en paprikas die de retail niet haalden omdat ze een milimetertje te klein of een tikje te bleek waren. Door de actie hebben veel van die producten de winkels, horeca en verwerkers nu wel gehaald. En gelukkig neemt ook LNV tweede keus nu heel serieus in het kader van voedselverspilling en ciirculaire economie. De actie gaat gewoon door met volwaardige fruitproducten en wintergroenten die niet voldoen aan de schoonheidsidealen die ooit bedacht zijn maar inmiddels steeds vaker achterhaalt door consumenten. En dan wordt tweede keus steeds meer serieus genomen.
De Chinese horeca in Europa wordt beleverd door Duitse bedrijven die groentes inkopen in Rotterdam (haven) en in de teeltgebieden. Dit zijn ook Chinezen overigens. Alles goedkoop. Kwaliteit van minder belang, want alles wordt toch bewerkt en versneden in Duitsland. Van hieruit weer gedistribueerd naar de Chinese horeca. Het gaat vooral om B en zelfs C kwaliteit.
Piet, ik denk dat veel lezers je niet kunnen volgen. Wil je het nader uitleggen?
De grootste afnemers van gekneusde producten zijn nog altijd de (Duitse) Chinezen.
Hoe ze het doen, doen ze het …
maar er is geen Chinees restaurant in Europa dat niet van die bron koopt.
Ik zou stellen dat als je echt begaan met voedselverspilling, dat je dan het beste (afhaal) Chinees kunt bestellen.
Dit specifieke product wordt geleverd door een NLse telersvereniging.
Dit deden ze eigenlijk al, maar nu hebben ze de trend gevolgd en het als product tegen verspilling in de markt gezet bij een grote klant.
Volgens mij niets mis mee. Je hebt namelijk omvang /nodig aan de leverancierskant, maar ook aan de afzetkant. En om iets groot te maken, heb je scherpe prijzen nodig.