Dit jaar selecteerde de vakjury uit honderd aanmeldingen 49 genomineerden (37 producten en 12 initiatieven). Met 20.000 stemmen kozen consumenten hun favorieten. De jury kwam in goed overleg tot zijn winnaars, waarbij ieder jurylid keek vanuit zijn of haar expertise. De juryleden zijn werkzaam als huisarts, franchisenemer, universitair docent binnen gezondheidspsychologie, opleidingsdirecteur aan de WUR en als exportmarketeer.

De winnende initiatieven
De favoriete initiatieven van consumenten:
1. Met Madaga op Smaaksafari, Madaga samen met kinderdagverblijf Partou
2. Geen promotie van suikerhoudende dranken gericht op kinderen, Lidl
3. Gezondschap, Voedselapotheek

De favoriete initiatieven van de vakjury:
1. Trommel zonder Rommel, Lidl samen met JOGG
2. Smaakcentrum land van Cuijk en Maasduinen
3. Met Madaga op Smaaksafari, Madaga samen met kinderdagverblijf Partou


Met Madaga op Smaaksafari
Met de Smaaksafari-koffer van Madaga en Partou gaan kinderen op smaakavontuur en ontdekken ze spelenderwijs biet, broccoli, wortel en zoete aardappel. Dit initiatief krijgt de meeste consumentenstemmen. De jury plaatst de Smaaksafari op nummer 3. Zij zijn onder de indruk van hoe professioneel het materiaal eruit ziet.

Awardoverhandiging aan Madaga en Partou, v.l.n.r. Ilse Reus en Bianca van der Ha (Foodlog), Helen Faasse en Céline Elkhuizen (Partou), Ingrid Keller-Cayet en Siseley Vollebregt (Madaga)


Ingrid Keller-Cayet, CEO en oprichtster Madaga: "80% van de ouders verwachten dat het kinderdagverblijf helpt bij de ontwikkeling van gezonde eetgewoontes. In de Smaaksafari-koffer staan groentes centraal en worden de nieuwsgierigheid en zintuigen van kinderen geprikkeld.” Helen Faasse, Voedingsdeskundige Partou, vult aan: "In de kinderopvang hebben we een belangrijke rol bij het aanbieden van gezonde voeding. De basis wordt jong gelegd en daar hebben de kinderen een leven lang plezier van.”

Lidls initiatieven en volkoren meergranenbrood
Lidl valt bij zowel de jury als de consumenten in de prijzen met twee van hun initiatieven en hun volkoren meergranenbrood. Met de campagne Trommel zonder Rommel (jurynummer-1) willen JOGG en Lidl ouders motiveren en inspireren om gezonde lunchtrommels mee te geven aan hun kinderen. Bovendien is Lidl gestopt met de promotie van suikerhoudende dranken gericht op kinderen (consumentennummer-2). Lidls volkoren meergranenbrood plaatsen consumenten op nummer 3 bij de productawards. Dit brood is veranderd van bruin naar volkoren brood en het zoutgehalte is verlaagd van 0,9 naar 0,8 g/100g.

Awardoverhandiging aan Lidl, v.l.n.r. Bianca van der Ha (Foodlog), Mark Peeters (FoodPersonality), Jenna Davies (JOGG) en Nikita Verkaart (Lidl Nederland)


Chantal Goenee, duurzaamheidsadviseur Lidl Nederland, neemt de awards in ontvangst: “Bij Lidl willen we een gezonde leefstijl voor iedereen betaalbaar en toegankelijk maken. Om dit te bereiken zorgen we onder andere voor gezonde producten en zetten we ons in voor impactvolle gezonde initiatieven. We zijn dan ook verheugd met het feit dat we dit jaar drie Gezonde Innovatie Awards hebben gewonnen waaronder twee publieksawards! Dit laat zien dat wij als supermarkt echt stappen zetten op het gebied van gezondheid en dat dit ook gezien wordt door de consument.”

Smaakcentrum land van Cuijk en Maasduinen
In het Smaakcentrum land van Cuijk en Maasduinen leren kinderen in groep 7 en 8 goed en gezond koken. De jury was bijzonder te spreken over dit initiatief, omdat het zich richt op alle kinderen, ongeacht achtergrond. Operationeel manager Martien Bos is “helemaal blij” met het winnen van de Award. “We bereiken jaarlijks zo’n 2.000 kinderen. Alles wat we koken wordt geheel gratis beschikbaar gesteld door vier supermarkten.” Bos dankt dan ook Jumbo’s Cuijk, Graven en Boxmeer en Albert Heijn Gennep voor het mede mogelijk maken van het Smaakcentrum.

Gezondschap
Het gezonde schap van Voedselapotheek inspireert supermarktbezoekers met gezonde keuzes. Gezondschap is een samenwerking tussen de GGD en lokale supermarkten. “Afgelopen jaar werkten we met 34 supermarkten samen. Dit jaar willen we verder uitbreiden. De Award laat zien dat ons initiatief consumenten aanspreekt”, reageert Naomi Jansen, oprichter Voedselapotheek.

De winnende producten
De favoriete producten van consumenten:
1. Plantaardige komijnekaas, Els van Hall
2. Stroopvervangers, Steviala
3. Volkoren meergranenbrood, Lidl

De favoriete producten van de vakjury:
1. AH gerookte zalm 25% minder zout, Albert Heijn
2. HAK Uit de Oven Gevulde Paprika, HAK
3. Plantaardige komijnekaas, Els van Hall


Uit de uiteenlopende inzendingen met gezonde innovaties - van groentewraps, -salades en -spreads tot dadel- en rijstsnacks - kwamen als productwinnaars bovendrijven gezondere alternatieven voor bestaande producten: stroopvervangers en plantaardige komijnekaas met minder calorieën, volkorenbrood en zalm met minder zout.

Plantaardige komijnekaas
Els van Hall, leraar in het voortgezet onderwijs, maakt plantaardige komijnekaas op basis van kikkererwten, vooralsnog in haar eigen keuken: “Mijn komijnekaas bevat slechts een derde van de calorieën van gewone kaas. Dat het kaasje ook lekker is, blijkt uit de lovende reviews.” De vakjury plaatst de kaas op nummer 3 en spoort Van Hall aan door te gaan en haar proces te professionaliseren. De komijnekaas is de favoriet van consumenten. Van Hall heeft geen woorden voor haar winst: “Ik ben helemaal verbaasd.”

Awardoverhandiging aan Els van Hall door David van Wijk (Supermarkt.team) te midden van Els' leerlingen


Stroopvervangers van Steviala
Vanwege haar overgevoeligheid voor kunstmatige zoetstoffen ontwikkelde Melissa Dumon stroopvervangers op basis van fructo-oligosacchariden. Consumenten plaatsen haar stroopvervangers op plek 2. Dumon had dit niet zien aankomen en is ontzettend blij met de erkenning van de consumenten.

AH gerookte zalm 25% minder zout
Op nummer-1 van de jury staat de gerookte zalm van Albert Heijn met minder zout dan andere gerookte-zalmvarianten. “Dit gezondere alternatief ligt letterlijk naast het normale product”, licht jurylid Carmen Driessen, die zelf AH-franchisenemer is, de jurykeuze toe. “Mensen maken pas bij het schap de keuze voor het product. Dan werkt zo’n alternatief dat ernaast ligt het beste.”

Awardoverhandiging aan Albert Heijn, v.l.n.r. Mark Peeters (FoodPersonality), Bianca van der Ha (Foodlog), Lilian Sigterman en Erol Bektes (Albert Heijn)


Lilian Sigterman, category manager Albert Heijn is blij met de erkenning voor hun product: “Door gezamenlijk ‘beter eten’ makkelijk, betaalbaar en lekker te maken, komt een gezonde leefstijl voor iedereen binnen bereik. Bij AH werken we er continue aan om onze producten te verbeteren en om de gezondere keuze makkelijker te maken, zo ook door het verminderen van de hoeveelheid zout.”

HAK Uit de Oven Gevulde Paprika
Verse paprika’s gevuld met HAKs Uit de Oven Gevulde Paprika geeft een snelle en gemakkelijke maaltijd met 459 gram groenten en peulvruchten. Doordat het product goed inhaakt op gemak, plaatst de jury deze HAK-stazak op nummer 2. Bovendien “kan het goed vega en vegan en is het met bijvoorbeeld wraps een volwaardige maaltijd”, licht jurylid Jenneke Heising (WUR) de jurykeuze verder toe.

Foodlog, FoodPersonality en supermarkt.team willen alle deelnemers, de juryleden en alle andere betrokkenen hartelijk bedanken. De jury moedigt alle genomineerden aan “vooral door te gaan met het goede werk.” Houd Foodlog en FoodPersonality in de gaten; na de zomer start de vierde editie van de Gezonde Innovatie Awards.
Dit artikel afdrukken