Twee bureau's kwamen met de meest recente marktaandeelcijfers van Nederlandse supermarkten. Bij het ene blijft Lidl stabiel en groeide het al grote Albert Heijn flink. Volgens het andere groeide Lidl en bleef Albert Heijn toch iets kleiner, meldt vakblad Distrifood.
Discounter Lidl Nederland is volgens Circana, het vroegere IRI, gegroeid met 0,3 procentpunt, zodat het bedrijf met 10,9% nu ruim twee keer zo groot zou zijn als Aldi. De concurrerende Duitse discounter verloor in Nederland 0,2 harde procentpunten van de markt en kwam volgens Circana uit op 5,4%. Volgens NielsenIQ is Lidls marktaandeel stabiel gebleven op 10,6%.

Ook Albert Heijn ziet er door de bril van de twee bureau's verschillend uit. Circana meldt een bescheiden groei van 0,2 harde procentpunten naar 36,7%. NielsenIQ rapporteert een sterkere groei van 0,4 procentpunt naar 37,1%. De groei zit vooral in de overname van de zuid-Nederlandse formule Jan Linders door Albert Heijn, waardoor er 44 nieuwe Albert Heijn winkels bijkwamen.

Jumbo, de nummer twee supermarkt, heeft volgens beide bureau's een moeilijk jaar gehad; het marktaandeel daalde met 0,3 procentpunt naar 20,8%. De fusie van Plus en Coop, beide lid van inkoopcombinatie Superunie, laat krimp zien; Plus won 1 procentpunt aan marktaandeel, terwijl Coop 1,4 procentpunt verloor.

Voor de overige Superunie-formules, zoals Boni, Dirk, Nettorama en Vomar, is het totale marktaandeel stabiel gebleven op 25,6%. Maar de verdeling binnen deze groep is veranderd, met significante winsten voor sommige spelers. Vomar zei in 2023 dat de omzet met 17% was gestegen.

Gedreven door de hoge inflatie brak de supermarktsector in 2023 door de omzetgrens van €50 miljard en bereikte een totale omzet van €50,7 miljard. Een stijging van maar liefst 25% in vier jaar. De stijging is slechts in geld. Het volume voeding en dranken dat langs de kassa ging, daalde met ruim 2%.

Rest de vraag: weet Lidl zijn groei goed verborgen te houden? De discounter weet met onder meer Kipster immers het 'duurdere' publiek te lokken en is heel aantrekkelijk geprijsd in deze dure tijden. En hoe heeft AH - niet de goedkoopste - behalve groeien door de overname van Linders het zo knap kunnen volhouden als de cijfers zeggen? Eind 2022 had Albert Heijn volgens Circana nog 35,1% marktaandeel en voegde daar 1,1% (2021) van Jan Linders aan toe. Dat betekent dat AH in de dure jaren 2022 en 2023 van 36,2% naar 37,1% is gegroeid.