Terwijl in Frankrijk supermarkten raar gevormde, 2e keus groenten hip maken, blijkt in Nederland de snelle casual eating formule La Place de eerste te zijn die deze goedkopere, maar hippe vorm van tomaten, wortels en gedraaide en gevlekte paprika's commercieel aan de man gaat brengen. Dat meldt de Levensmiddelenkrant.

Voorlopig gaat het alleen nog om tomaten die La Place betrekt van één telersgroep, Prominent.

De trend en zijn consequenties
Als het semi-hippe La Place de trend weet te zetten, zullen straks ongetwijfeld de supers volgen. Dan ontstaat een boeiende situatie. Nederland exporteert grosso modo 80% van zijn kasgroenten. Als er een run op lelijke, vergroeide maar hippe groenten ontstaat, moeten de duurdere gave groenten voor nog lagere prijzen dan nu reeds het geval is worden geëxporteerd. Aangezien er onvoldoende vraag is, zou zo'n situatie opnieuw druk kunnen zetten op de prijsvorming voor tomatentelers.

Fotocredits: Les Moches, lesgueullescassées
Dit artikel afdrukken